Tuto esej jsem hrozně dlouho odkládal, protože s tím, jak neustále řeším podnikatelské plány a tak dále, tak už mě to téma trochu irituje. Knihu jsem četl, především, protože o ní furt někdo mluvil a cítím jisté mezery ve svých plánech.
Co mě hned na první pohled zaujalo, bylo stručné sepsání v bodech, co se v knize dovím – to mi přišlo naprosto geniálně jednoduché a zároveň přínosné – věděl jsem, co mám očekávat a proto mě to i více motivovalo knihu přečíst.
Líbilo se mi i to, jak kniha se zabývá tím, zda podnikat a tak, byla tam i trocha historie podnikání. Dále přecházíme ke kapitole hledání nápadu, což mě jako kreativce dost baví, rád zjišťuju, jak ještě častěji přicházet s kvalitními nápady. Novinkou pro mě byla metoda: 6 – 8 – 5, tato metoda odstraňuje jisté nevýhody brainstormingu a více využívá náš kreativní potenciál. Účastníci obdrží papíry, které si rozdělí a během 5 minut mají vymyslet 6 až 8 nápadu na nové podnikání – vzhledem k tomu, že se na papíry kreslí a účastníci pracují o samotě, tak na ně není vyvíjen sociální tlak a je zde příležitost pro lepši nápady.
V kapitole jsou i další metody a musím říct, že mě až překvapilo, že se kniha kreativitou zabývá a rozhodl jsem se ji použít i pro svoji bakalářku.
Dále logicky navazujeme s realizovatelností nápadu, tam mě zaujal tento obrázek, protože nám poukazuje na vnitřní a vnější prostředí a ukazuje nám, kde se logicky nachází příležitost. Vypíchl bych ještě citát, který nám říká, co je podnikatelská příležitost: ,,Podnikatelská příležitost je nápad, který má potenciál vydělat peníze a je po něm poptávka." Zdá se to být triviální, ale pojďme si sami říct, jak často zapomínáme na to, si poptávku po našem nápadu zjistit.
Co bych ještě s knihy vypíchl, protože mi to přišlo kapku neobvyklé a zároveň užitečné - je neustále definování jednotlivých pojmů, tudíž se pak člověk netopí v domněnkách, co některé pojmy znamenají a ani nemusíme ty pojmy googlit.
knize je popsaná metoda Design thinking, o které jsme se taky již několikrát bavili, přikládám obrázek s postupem DT.
Kniha nám přibližuje i co je byznys model, což je opět hojně používaný pojem, ale ani já pořádně nevěděl o co se přesně jedná. K tomu se zmiňuje lean canvas, který je nám známý již od prváku a je fakt hustý, jak se nám jednotlivé metody proplétají a vnímám v knihách stále více věcí, které již znám a používám a je to zajímavý pocit.
Pak se kniha samozřejmě věnuje podnikatelskému plánu, rozděluje ho do různých části a osobně doporučuji, že je super si během čtení knihy rovnou nějaký ten plán vypracovat.
Atp a závěr:
Z knihy si odnáším nové poznatky v oblasti kreativních technik – bylo to pro mě poměrně překvapení, opravdu jsem to od této knížky neočekával. Dále určitě i samotný pohled na podnikání, zase mi to trochu rozšířilo obzor. Vypracoval jsem na základě knihy i svůj podnikatelský plán.
Knížka mě mile překvapila, i když to není úplně běžné počtení do deštivého počasí – ještě bych rád pochválil množství reálných příkladu, které mi pomohly knize lépe porozumět.