Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 13.03.2021

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Tuto knihu jsem si vybrala k rozšíření svých znalostí v oblasti metod při hledání nápadů, jak od nápadu přejít systémem k realizaci přes zjištění samotné realizovatelnosti nápadu, ověření zájmu zákazníků a za co a jak budou zákazníci platit.

 

Na začátku knihy autoři porovnávají, zda je lepší podnikat sám, nebo s někým. Obě varianty mají své pro a proti. Nejdůležitější je kolem sebe mít tým těch správných lidí. Pokud se rozhodneme podnikat s někým, musíme si velice dobře promyslet, s kým do podnikání jdeme a zvažovat vždy možné riziko ztráty přítele parťáka a financí.

 

Metody pro hledání nápadů, které využiji/využívám ve svých projektech. Metodu brainstormingu využíváme při hledání názvu projektu, nebo inovací. Myšlenkové mapy využívám pro plánování nápadů, cílů a dílčích kroků (LC).

 

Brainstorming = co nejvíce myšlenek v omezeném čase

  • důležité je si všechny nápady zapsat
  • ztráta pozornosti přichází po 45 min. - optimální je 20 min. na jedno sezení

Pravidla Brainstormingu

  • naslouchat nápadům ostatních
  • nekritizovat, neodsuzovat
  • podpora odvážných nápadů
  • čím více, tím lépe

6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách)

  • papír - mřížka 2 x 3 čtverce - kreslení nápadů (aktivace kreativity) - představení nápadů mezi členu týmu

Myšlenkové mapy

  • myšlenkové mapy využívám pro rychlý zápis mých myšlenek a zobrazení propojení jednotlivých úkonů
  • ideální pro hledání nových nápadů, psaní poznámek ze schůzky, plánování a strategie rozhodnutí, prezentace a řízení schůzek

Painstorming

  • zaměřuje se na problémy zákazníků, hledáme trápení a problémy našeho okolí, pomůže nám k pochopení
  • Postup: týden pozorujeme lidi kolem sebe a zapisujeme si jejich problémy při provádění běžných činností - pro které činnosti bychom mohli vymyslet inovativní řešení? - všímáme si prostoru ke zlepšení
  • věci, které lidi štvou jsou dobrým základem pro nový produkt nebo službu

 

K jednotlivým okruhům v této knize jsou mi nejpřínosnější otázky, které jsou doporučené si zodpovídat vždy v řešení různých situacích.

 

Realizovatelnost nápadu

  • Jaké produkty/služby budeme nabízet?
  • Komu je budeme nabízet a proč by si je měl koupit?
  • Jaká existuje konkurence - doma i v zahraničí?
  • Co je na našem nápadu unikátního? Co bude zákazník považovat za přidanou hodnotu ve srovnání nabídkou konkurence a udržíme konkurenční výhodu i v budoucnu?
  • Jak dostaneme produkty/služby na trh?
  • Jak se o nás zákazníci dozvěděli? Jaká bude naše marketingová strategie?
  • Jak vyděláme peníze? Budou prodeje a zisky dostatečně vysoké?
  • Kdo jsou naši klíčoví dodavatelé? Jak zjistíme, aby s námi spolupracovali?
  • Kdo jsou/budou členové našeho týmu? Jaké jsou jejich silné stránky a budoucí role v týmu?
  • Jaká jsou rizika při realizaci tohoto nápadu? Jak je budeme minimalizovat?

 

Ověření zájmu zákazníků - jejich potřeby. Pomocí pokládání správných otázek jsme schopni zjistit, zda bude o naše služby/produkty zájem.

 

Design Thinking - uživatelsky zaměřená inovační strategie. Je založená na hloubkových rozhovorech a jejich pozorování - pochopení a vcítění se do druhého.

(Hloubkové rozhovory budeme nyní využívat u našeho projektu Work2Learn pro zjištění problému zákazníka)

Lean Startup - inovativní metoda pro začínající firmy.

 

Za co budou zákazníci platit? Tvorba byznys modelu, Lean canvas

 

Podnikatelský plán

  • Pitch
  • Potřeby trhu
  • Zákazník
  • Byznys model
  • Jak budeme vydělávat?
  • Jak fungujeme?
  • SWOT analýza - silné stránky, slabé stránky, Příležitosti, hrozby
  • Analýza konkurence
  • Finanční část - všechny možné strategie
  • Analýza rizik
  • Náš tým

 

 

Správná volba právní formy - zvážit pro a proti

 

Crowdfouding jako jedna z možností financování projektu.

 

 

Tato kniha mi byla velmi přínosnou zejména díky metodám pro kreativitu - tvorba nápadů. Dále také pro teoretický postup při tvorbě byznys plánu a podnikatelského plánu. Ke svému projektu Koňařky a W2L využiji tvorbu byznys, podnikatelského plánu, swot analýzy..

 



Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Švecová Jana - 19.05.2021 - 15:10


Je skvělé, že v eseji uvádíš, co je pro Tebe z teorie užitečné a kde. V eseji můžeš zkusit reflektovat i na zkušenost s aplikací teorie do praxe :-). Držím palce s projekty a věřím, že s těmito znalostmi budete progresivnější :-)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: