V úvodu knihy se autoři zabývají obecně pojmem podnikání a zároveň si odpovídají otázky jako je: „Podnikat sám nebo s někým?“. Přijde mi zajímavý to, že se hned v úvodu probírají témata, jako je obchodní dohoda, akcie nebo společenské smlouvy v s. r. o. Pro úplného začátečníka se to může zdát jako nesrozumitelné téma a knihu může v této chvíli odložit, nebo naopak ho kniha ještě více nabudí.
Jak procvičovat divergentní myšlení, neboli naše „kreativno“? Co mi nejvíce utkvělo v paměti je, že pro rozvíjení kreativního myšlení, bychom měli vycházet ze své komfortní zóny. Zkrátka dělat něco, co pro nás není obvyklé, ba i ne zcela příjemné.
Dále existují techniky, o kterých jsem slyšela a většinu z nich i na praxi vyzkoušela. Přišlo mi zajímavý si přečíst i druhou stránku věci a na technikách vidět i mínusy. Například brainstorming je skoro zcela nevhodný pro introverty, kteří pro rozvíjení svých nápadu potřebují více času a vykřikovat něco do pléna pro ně není dvakrát příjemné. Z dalších technik jsou zmiňované:
- Painstorming (hledání problémů)
- Myšlenková mapa (použival ji i Leonardo da Vinci)
- 6_8_5 (kreslením zapojujeme jiný druh myšlení)
Poznatek, že náš trh nemusí být na naši službu/produkt připraven mi přišel velmi vhod. Můj projekt, který je ekologicky zaměřený, možná zkrátka pro český trh zatím není relevantní. Tabulka pro orientační zhodnocení příležitosti je něco, co v příštím projektu rozhodně využiji.
Také je nutné, vzít v úvahu faktory jak individuální, tak i faktory prostředí (legislativa, ekonomika, regulace atp.)
Vhodný způsob, jak nalézt podnikatelskou příležitost, je rozvíjet se v různých sobě vzdálených oborech. Tak můžeme nalézt průlomový průnik. Nebo se orientovat i na nově státem zřizovaná opatření, i tam rozhodně nalezneme podnikatelskou příležitost.
Neformálně můžeme vyhodnotit náš podnikatelský nápad tím, že se o ni budeme bavit. S rodinou, spolužáky nebo s cizími lidmi (ideálně potencionálními zákazníky). Neformální část je důležitá, je dobré do ní zapojit i hlobkový rozhovor, kdy se o problému od „zákazníka“ dozvíme co nejlépe a nejpodrobněji. Poté můžeme přijít s lepším řešením. Po této části, je však nutné neodfláknout i část formální, kdy naše poznatky z rozhovorů přeneseme do konkrétních čísel a faktů.
Je druh podnikání, kdy podnikatelé se nezaměřují na dlouhodobé budování firmy, ale jen rozvíjí nové „mladé“ firmy, a když se stanou „dospělými“ a firma se více soustředí na strukturu a mechanismy, tak firmu opustí. Je to zajímavý koncept, o kterým se stojí zamyslet. Opravdu chceme rozvíjet a řídit celý život jednu firmu?
Design Thinking je kvalitativní uživatelský výzkum. Podle níže uvedených postupů vytváříme produkt či službu, která má vyšší pravděpodobnost uspět.
1. Porozumění – rešerše, problém – jak jej zákazníci aktuálně řeší, alternativy, rizika
2. Pozorování
3. Úhel pohledu – hledáme v datech vzorce, utváříme si názor
4. Generování nápadu – metodami uvedenými výše
5. prototypovaní -
6. test – produkt/službu zákazníkovi poskytneme a sledujeme jeho chování
Vytvořit si minimální životaschopný produkt je pro začínajícího podnikatele zásadní. Pomůže nám odhalit, zda naše služba/produkt přináší hodnotu pro zákazníka.
Je dobré si rozlišovat i tyto dvě kategorie. Zákazník je ten, který za službu/produkt platí, zatímco uživatel jej užívá. Například puget květin – zákazníkem je ten, který květinu daruje, zatímco uživatelem je darovaný.
Persona nám umožní si lépe představit zákazníka/uživatele. Čím konkrétnější u persony budeme, tím lépe so do ní dokážeme „vcítit“.
Byznys model je jedna s nejpodstatnějších částí podnikání. Když naši podnikatelskou příležitost máme ověřenou, kde nám vydělá? A vydělá nám tolik, aby uživila chod celé firmy i když se rozrosteme. Za úspěšnou firmu můžeme považovat firmu, která má více než 5 let. Proto bychom při tvoření byznys plánu rozhodně neměli myslet v krátkém časovém horizontu.
Typy byznys modelů.
a) Freeminumum – produkt si vyzkoušíme, a pak platíme
b) Lock -in – váže se k jinému produktu
c) Přeplatné/pronájem – platím zlomek ceny, ale produkt mám stále k dispozici