Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.03.2021

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Úvod

V úvodu knihy se autoři zabývají obecně pojmem podnikání a zároveň si odpovídají otázky jako je: „Podnikat sám nebo s někým?“. Přijde mi zajímavý to, že se hned v úvodu probírají témata, jako je obchodní dohoda, akcie nebo společenské smlouvy v s. r. o. Pro úplného začátečníka se to může zdát jako nesrozumitelné téma a knihu může v této chvíli odložit, nebo naopak ho kniha ještě více nabudí.

 

Rodiště nápadů

Jak procvičovat divergentní myšlení, neboli naše „kreativno“? Co mi nejvíce utkvělo v paměti je, že pro rozvíjení kreativního myšlení, bychom měli vycházet ze své komfortní zóny. Zkrátka dělat něco, co pro nás není obvyklé, ba i ne zcela příjemné.

Dále existují techniky, o kterých jsem slyšela a většinu z nich i na praxi vyzkoušela. Přišlo mi zajímavý si přečíst i druhou stránku věci a na technikách vidět i mínusy. Například brainstorming je skoro zcela nevhodný pro introverty, kteří pro rozvíjení svých nápadu potřebují více času a vykřikovat něco do pléna pro ně není dvakrát příjemné. Z dalších technik jsou zmiňované:

-      Painstorming (hledání problémů)

-      Myšlenková mapa (použival ji i Leonardo da Vinci)

-      6_8_5 (kreslením zapojujeme jiný druh myšlení)

 

Nápad nebo podnikatelská příležitost?

Poznatek, že náš trh nemusí být na naši službu/produkt připraven mi přišel velmi vhod. Můj projekt, který je ekologicky zaměřený, možná zkrátka pro český trh zatím není relevantní. Tabulka pro orientační zhodnocení příležitosti je něco, co v příštím projektu rozhodně využiji.

Také je nutné, vzít v úvahu faktory jak individuální, tak i faktory prostředí (legislativa, ekonomika, regulace atp.)

Vhodný způsob, jak nalézt podnikatelskou příležitost, je rozvíjet se v různých sobě vzdálených oborech. Tak můžeme nalézt průlomový průnik. Nebo se orientovat i na nově státem zřizovaná opatření, i tam rozhodně nalezneme podnikatelskou příležitost.

Neformálně můžeme vyhodnotit náš podnikatelský nápad tím, že se o ni budeme bavit. S rodinou, spolužáky nebo s cizími lidmi (ideálně potencionálními zákazníky). Neformální část je důležitá, je dobré do ní zapojit i hlobkový rozhovor, kdy se o problému od „zákazníka“ dozvíme co nejlépe a nejpodrobněji. Poté můžeme přijít s lepším řešením. Po této části, je však nutné neodfláknout i část formální, kdy naše poznatky z rozhovorů přeneseme do konkrétních čísel a faktů.

 

Sériové podnikání

Je druh podnikání, kdy podnikatelé se nezaměřují na dlouhodobé budování firmy, ale jen rozvíjí nové „mladé“ firmy, a když se stanou „dospělými“ a firma se více soustředí na strukturu a mechanismy, tak firmu opustí. Je to zajímavý koncept, o kterým se stojí zamyslet. Opravdu chceme rozvíjet a řídit celý život jednu firmu?

 

 Návrh výrobků a služeb

Design Thinking je kvalitativní uživatelský výzkum. Podle níže uvedených postupů vytváříme produkt či službu, která má vyšší pravděpodobnost uspět.

 

1.    Porozumění – rešerše, problém – jak jej zákazníci aktuálně řeší, alternativy, rizika

2.    Pozorování

3.    Úhel pohledu – hledáme v datech vzorce, utváříme si názor

4.    Generování nápadu – metodami uvedenými výše

5.    prototypovaní -

6.    test – produkt/službu zákazníkovi poskytneme a sledujeme jeho chování

 

MVP – Minimal Viable Product

Vytvořit si minimální životaschopný produkt je pro začínajícího podnikatele zásadní. Pomůže nám odhalit, zda naše služba/produkt přináší hodnotu pro zákazníka.

 

Uživatel x zákazník

Je dobré si rozlišovat i tyto dvě kategorie. Zákazník je ten, který za službu/produkt platí, zatímco uživatel jej užívá. Například puget květin – zákazníkem je ten, který květinu daruje, zatímco uživatelem je darovaný.

Persona nám umožní si lépe představit zákazníka/uživatele. Čím konkrétnější u persony budeme, tím lépe so do ní dokážeme „vcítit“.

 

Byznys model

Byznys model je jedna s nejpodstatnějších částí podnikání. Když naši podnikatelskou příležitost máme ověřenou, kde nám vydělá? A vydělá nám tolik, aby uživila chod celé firmy i když se rozrosteme. Za úspěšnou firmu můžeme považovat firmu, která má více než 5 let. Proto bychom při tvoření byznys plánu rozhodně neměli myslet v krátkém časovém horizontu.

Typy byznys modelů.

a)    Freeminumum – produkt si vyzkoušíme, a pak platíme

b)   Lock -in – váže se k jinému produktu

c)    Přeplatné/pronájem – platím zlomek ceny, ale produkt mám stále k dispozici



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 20.03.2021 - 19:49


Líbí se mi, že si v knize vybíráš konkrétní techniky, které chceš v budoucnu využít. V eseji je spousta pojmů, se kterými se ještě určitě setkáš!

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

24.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Sleduj nás na sociálních sítích: