Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 26.03.2023

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč jsem si knihu vybral

Knihu jsem se rozhodl přečíst, protože ji máme jako povinou četbu k předmětu provoz a hospodaření malého podniku II. Zároveň jsem na ní získal kladné recenze od mých spolužáků, že prý je to výborná kniha pro ověření podnikatelského nápadu.


Obsah:

V knize se krásně popisuje, jakým způsobem je třeba ověřit náš nápad, trh, zákazníka a další aspekty, aby náš produkt/služba uspěl. V první řadě musíme mít jasnou představu o tom, co chceme dělat a jakým způsobem to bude realizovatelné. Dále se musíme zamyslet nad tím, kdo by byli naši zákazníci a co by je mohlo na našem produktu nebo službě zaujmout.


Analýza konkurence a trhu je také velmi důležitá. Musíme zjistit, kdo je naší konkurencí a jak se odlišuje od toho, co chceme nabízet. Kromě toho bychom se měl zaměřit na to, co na trhu chybí a jak bychom toho mohl využít.


Následně je dobré zhodnotit naše silné a slabé stránky, a i náš produkt či službu. Například, co umíme nejlépe, co nám jde snadno a co by nám mohlo dělat problémy. Také bychom si měli uvědomit, co by nám mohlo pomoci v budoucnu rozvíjet se a co by naopak mohlo náš rozvoj brzdit.


Pokud chceme být úspěšní, musíme si stanovit finanční cíle a další milníky v našem podnikání, například určitý počet zákazníků. Finanční plán může zahrnovat kolik chceme vydělat, kolik potřebujeme na provoz, jak budeme financovat naše podnikání a jaké jsou naše zdroje financování.


Je také dobré zmínit, že úspěšné podnikání vyžaduje i dobrý tým. Musíme mít v týmu lidi, kteří budou sdílet zájem o naši firmu a naše cíle. Je také důležité stanovit, jakou bude mít naše podnikání organizační strukturu a kdo bude mít na starosti jaké úkoly.


Celkově, při vytváření podnikatelského plánu se musíme zamyslet nad tím, co chceme dělat, pro koho a jakým způsobem.


Na konci knihy jsou příklady tří podnikatelských plánů. Na nich jsem si uvědomil, jak se vlastně takový plán tvoří a co musí obsahovat. Není to zdaleka tak snadné, jak jsem si myslel. Úspěšnost projektu je věc druhá, co jsem si hledal tak ze tří zmíněných nyní existuje jen jeden (aplikace a web ohledně vývoje štěňátek) ale i ten vypadá, že už se dál nerozvíjí a jeho úspěšností si nejsem moc jistý.


Techniky z knihy

·       SWOT analýza

·       Brain storming

·       Paint storming

·       Lean canvas

·       Podnikatelský plán


ATP

U této knihy jsem si uvědomil, jak je důležitý podnikatelský plán a co je do něj potřeba doopravdy zahrnout. Toto bych rád vztáhnul k našemu projektu rudlíky. Dřív jsem si myslel, že je to snadné a podnikatelský plán není důležitý, protože tam není tolik proměnných. Nyní už ho máme rozpracovaný a začínáme zjišťovat kde všude měly naše myšlenky mezery.


Pamatuji si, že nám pan Moulis říkal, že jeden z nákladů na projekt je i náš čas. Přišlo mi to trochu zvláštní a nebral jsem to zas tak v potaz. Po přečtení této knihy jsem si uvědomil, že je potřeba počítat s každým detailem, protože to v dlouhodobém horizontu udělá opravdu hodně. Nyní budu do našich nákladů započítávat každý detail-od našeho času až po sváču na benzínce při cestě za zákazníkem, abychom dokázali opravdu zjistit, jak je náš projekt finančně úspěšný.

V knize byly často také zmiňovány různé analýzy, od analýz zákazníka až po analýzy konkurence. Moc jsem nevěděl, jak to mám udělat, ale k tomu mi hodně pomohl elektronický veletrh Ampér v Brně, kde jsme dostali možnost rudlíky a další produkty prezentovat. Zde jsme byli v přímém kontaktu se zákazníky, a to byla jedinečná možnost získat jejich zpětnou vazbu. Zákazníkům se náš produkt velice líbil a měli i spoustu podnětných připomínek, jak rudlík ještě vylepšit či zdokonalit. Vylepšení a zdokonalení se týkalo především přidání funkce zdvihu „radlice“ a možnosti šplhání do schodů. Jako obrovský přínos hodnotím reálnou prezentaci produktu zákazníkovi v českém i anglickém jazyce, to se nám bude v brzké době velice hodit při obchodních jednáních s distributory.


Analýza konkurence byla na veletrhu také poměrně snadná. Sice jsme na žádnou přímou konkurenci nenarazili ale mohli jsme se pobavit s různými výrobci či dodavateli, kteří konkurenci znali. Díky tomu jsme zjistili, že konkurence má na elektrickém kolečku nosná kola tři místo jednoho jako mi. To zákazníkům může vyhovovat, protože nemusí zvedat rukojeti kolečka, aby jeli. Jinak mě tento veletrh utvrdil v tom, že náš produkt/y (přibylo ještě kolečko a zvedací deska, další produkty jsou již na cestě) je jedineční a troufám si říct i revoluční.


Celkově jsme se spřátelili se zbytkem týmu, a to má pro mě také velkou hodnotu, v knize bylo zmíněno, že tým je jednou z nejdůležitějších součástí celého podnikání. Na našem týmu se mi líbí, že jsme všichni mladí a cílevědomí. Výborně se nám spolupracovalo a věřím, že pokud vydržíme rozvíjet naše produkty dál, tak to bude nejen pro nás kluky z Tiimi úspěšný projekt.


V knize bylo zmíněno i několik technik. SWOT analýzu a lean canvas máme již hotové, podnikatelský plán máme rozpracovaný. Chtěl bych také na našem projektu vyzkoušet brain storming, ten jsme ještě přímo nepoužili.


Závěrečné hodnocení

Kniha se mi líbila, přinesla mi spoustu důležitých myšlenek k mému projektu. Je čtivá a názorné příklady podnikatelských plánů na konci se hodili. Proto bych ji doporučil všem, kdo uvažují o začátku podnikání anebo už podnikají. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: