Nikdy nedělej kompromis


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 19.02.2024

Nikdy nedělej kompromis   Chris Voss, Tahl Raz

Kubovo týdenní žvásty #27


Nikdy nedělej kompromis


Proč ji?


V každodenní praxi obchodníka, manažera či jiné významné pozice v podnikání, také i v osobním životě, se setkáváme s jedním zásadním a neustále se opakujícím tématem – vyjednáváním. To je důvod, proč jsem si knihu Nikdy nedělej kompromis přečetl a musím vám říct hned zprvu, že to stojí za to. Kniha je čtivá i se dobře poslouchá a dokáže vám říct mnoho metod a využití, jak komunikovat s protějškem.


Někteří ve škole tvrdí, že se skoro jedná o manipulaci a nesouzní s mnoha metodami. Zastávám toho tvrzení, že každý si zde může najít to svoje. Já jsem v knize viděl příležitosti, jak v nelehkých situacích při vyjednávání reagovat, a HLAVNĚ jak poznat, když protějšek se vědomě/nevědomě snaží při vyjednávání využít na vás určité praktiky. To když se člověk naučí, má nesmírnou výhodu v dané situaci a častokrát mu to přijde až úsměvné, o co se snaží druhá strana.


Co jsem si z knihy odnesl?


Kalibrované otázky:

Kalibrované otázky jsou v této knize prezentovány jako mocný nástroj, který umožňuje vyjednavači získávat čas, zmatení protistrany a převzetí kontroly nad rozhovorem. Tyto otázky jsou formulovány tak, aby nevyžadovaly přímou odpověď, ale spíše vedly protistranu k rozšíření jejich pohledu na věc nebo přiznání informací, které by jinak mohly zůstat skryty.


Pasivně-agresivní přístup:

Další technikou, je pasivní agresivita, jenž spočívá ve strategii opakování stejných otázek, což může vést k únavě protistrany, a nakonec k ústupku ve vašem prospěch. Tento přístup využívá lidské tendence vyhýbat se opakovanému a zdánlivě nekonečnému stresu.


Použití "my" místo "já":

Změna perspektivy v rámci vyjednávání, kdy se jedinec staví do role kolektivu pomocí používání zájmen jako "my" nebo "oni" namísto "já", může vést k pocitu větší objektivity a odstupu, což může být výhodné při vyjednávání s protistranou.


Nastavení hlasu a emocionální postoj:

Význam nastavení hlasu a jeho vlivu na emocionální postoj jak vyjednavače, tak protistrany. Hlas, který odráží jistotu a kontrolu, může mít podstatný vliv na průběh a výsledek vyjednávání.

 

Pojmenování obav:

Jedná se o techniku, kdy vyjednavač aktivně identifikuje a adresuje obavy druhé strany. Tímto způsobem může vyjednavač rozložit bariéry a vytvořit prostor pro otevřenější dialog.

 

Využití ticha:

Ticho může být stejně mocným nástrojem jako slova. Po pojmenování emocí nebo významného bodu v rozhovoru může následující ticho přinutit druhou stranu zamyslet se a může vést k důležitém introspektivním momentům nebo přiznání.

 

Technika zrcadlení:

Opakování neverbálních pohybů nebo verbálních frází může vytvořit dojem sounáležitosti a důvěry. Verbální zrcadlení, jako například opakování posledních slov, která protějšek řekl, může vést k poskytnutí dalších informací bez tlaku na přímé dotazování.

 

Strategické používání slova "NE":

Kniha zdůrazňuje, že "ne" může být pozitivní, protože poskytuje jasné hranice a může pomoci vyjednavači získat lepší přehled o tom, kde jsou možnosti a limity dohody.

 

Slovo "fér":

V knize je slovo "fér" popsáno jako jedno z nejmocnějších ve vyjednávání. Je to proto, že apeluje na základní lidské pocity spravedlnosti a rovnosti. Použití tohoto slova může pomoci přesvědčit druhou stranu, aby přistoupila na podmínky, které by jinak byly považovány za méně přijatelné.

 

Ekermanův model vyjednávání o ceně:

Tento model poskytuje strukturovaný přístup k vyjednávání cen, což zahrnuje začátek s nabídkou na nižší úrovni, než je cílová cena a postupné zvyšování nabídky, až se dostaneme k požadované hodnotě.

 

Empatie ve vyjednávání:

Kniha vysvětluje, že empatie není o souhlasu, ale o porozumění - je o schopnosti identifikovat a pojmenovat emoce druhé strany, což může vést k hlubšímu vzájemnému porozumění a spolupráci.

 

Rada "neprožívejte emoce druhých":

Vyjednavači by měli být schopni rozpoznat emoce druhé strany bez toho, aby se nechali jejich emocemi ovlivnit, což může vést k objektivnějšímu a klidnějšímu rozhodovacímu procesu.

 

Rada "nikdy nespěchat":

Spěch může být vnímán jako slabost nebo zoufalství. Klidný a promyšlený přístup signalizuje silnou pozici a může vést k lepším vyjednávacím výsledkům.

 

Přístup k vyjednávání jako k informačnímu procesu:

Vyjednávání by nemělo být o tlaku nebo manipulaci, ale o zjišťování informací, které vedou k dosažení vzájemně výhodného výsledku.

 

Cíl vyjednávání:

Kniha dále popisuje, že konečným cílem vyjednávání není dosáhnout toho, aby druhá strana řekla "ano", ale aby řekla "je to tak", což znamená, že přijala vaše myšlenky jako vlastní a dobrovolně.

 

Závěr:


Knihu Nikdy nedělej kompromis lze chápat jako esenciální průvodce pro každého, kdo se chce stát efektivnějším vyjednavačem a lépe rozpoznat, že na vás někdo zkouší metody z vyjednávání. Představené techniky a principy vyjednávání jsou aplikovatelné jak v osobním, tak profesním životě a nabízejí nový pohled na to, jak přistupovat k rozhovorům a jak dosahovat výsledků, které jsou výhodné pro obě strany.


V našem týmu jsme měli na tohle téma celý TS a zkoušeli jsme si v praxi určité techniky. Bylo zajímavé pozorovat jednotlivce, jak přistupují nezávazně k některým situacím při vyjednávání. V projektech se s poznatky z knih setkáváme dennodenně a už několikrát nám tyto techniky pomohli při vyjednávání. Dávám velký palec hore a určitě řadím knihu na přední příčky. Jedeem dál!



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: