Tuto knihu jsem si vybral proto, že se blíží konec mého studia na praktickém oboru a rozhoduji se, co budu dělat po studiu. Během studia se mi podařilo si osvojit základní techniky podnikání a být součástí různých projektů. Momentálně se rozhoduji, zda pokračovat v podnikání „na volné noze“ nebo založením společnosti s ručením omezeným.
Zajímavé postřehy z knihy:
Před rozjezdem podnikání se doporučuje se nejdříve zaměstnat na určitou dobu ve firmě, která již na trhu působí. Samozřejmě to není žádnou podmínkou, ovšem člověk se naučí různým novým věcem z praxe, které může pak využít ve svém podnikání. Momentálně si říkám, že by to určitě nebylo od věci být zaměstnán v úklidové firmě, abych mohl okoukat určité procesy a případně se podívat s nějakým nadhledem, co je potřeba změnit.
Pro věrohodnost a reprezentativnost úklidové služby nemohu podnikat na volné noze, pokud se budu chtít ucházet o větší zakázky, musím vystupovat jako s.r.o. nebo a.s.
Při osobních schůzkách s potenciálními zákazníky jsem zjistil, že do výběrového řízení ani osvč nehledají a smlouvu by s ním nepodepsali.
Rozdíl mezi freelancerem a firmou/agenturou je ten, že freelancer bere menší zakázky a agentura primárně větší. Freelancer nemá tak vysoké náklady, tudíž může jít s cenou níže než společnost, která má větší fixní náklady. Agentura je většinou dražší a měla by zde být větší pravděpodobnost, že zakázka bude splněna kvalitněji a spolehlivost agentury je větší než pouze u jednoho freelancera. Agentura by měla mít větší zkušenosti a zaměstnávat zkušenější lidi. Ovšem nemusí to tak být vždycky a je to nepsané pravidlo. Pokud je freelancer úspěšný, většinou si sám založí vlastní agenturu.
Freelancery můžeme najít nejvíce v těchto oborech: IT, web design, programování, marketing a prodej, PR, psaní a práce s textem, jazykové služby.
Kniha popisuje následné dělení freelancerů:
· nezávislý kontraktor - pracuje primárně na bázi projektů a zakázek
o například fotograf nebo malíř
· noční pták - přivydělává si při zaměstnání
o například psaní článků nebo tvorba malých webů
· přelétavec - kombinace různých menších zakázek z různých oborů s kombinací s částečným úvazkem
o například psaní textů, řidič Uberu a výpomoc na recepci
· dočasné zaměstnance najímané přes agenturu
o například externista pro konzultaci na projektu nebo na marketingové kampani
· majitele malých firem, kteří se stále považují za freelancery (mají jednoho nebo dva zaměstnance)
Ve společnosti můžeme sledovat trend v oblibě práce na volné noze. Vztahuje se to ke společenské přeměně a určité svobodě.
Velké podnikání s velkým kapitálem je nejvýraznějším celospolečenským ukazatelem určité inovace a pokroku v posledních stoletích. Na druhou stranu podnikání na volné noze vlastně není ničím novým ani inovativním. Kořeny drobného podnikání sahají do antiky.
Pokud dojde k výraznému zvýšení ceny, spokojení klienti neutečou, ovšem budou nás více poptávat po odborné činnosti.
Velice mě zaujala myšlenka, že čím více je v zemi bohatých lidí, tím je více potřeba lidí, kteří jim pomůžou se správou jejich majetku. V knize je doporučení na knihu: Pozemské radosti
Osobně mě trochu mrzí, že v projektu budu pokračovat sám. Nemám zde tedy nikoho, s kým mohu vést neustálý dialog ohledně fungování mé firmy. Věřím, že sám to dokážu přesto urvat.
Dobré jméno se dlouho rodí, ale za to má pak velmi tuhý kořínek.
Příklad: Když řekneme v zahraničí, že jsme z Česka, mnoho lidí odpoví aha „Československo“.
Když máme opravdu dobré jméno v oboru, znamená to, že zákazníci nehledají na internetu někoho, kdo jim pomůže vyřešit jejich problém a pak porovnávají cenu a nabídku. Znamená to to, že zákazník hledá přímo konkrétního dodavatele, protože jeho jméno je vyhlášené. Například kam zajdeme na jídlo? Odpověď může znít do Ambiente.
BATNA – best alternative to negotiated agreement = vyhrává ten, koho nedohoda s druhou stranou bude bolet méně, protože jeho druhá nejlepší alternativa je pořád skvělá. Toto budu chtít praktikovat do svých projektů, a to například při vyjednávání o ceně.
Autor také popisuje, že je velice důležité myslet již na začátku podnikání na nejhorší. Tím myslí především to, aby byla zajištěna takzvaná „nezastupitelnost“ naší práce. Nezastupitelnost můžeme rozbít na dílčí části. Procesy, delegování práce, domluva s kolegou nebo například právo k účtu předat.
Co si odnáším do praxe?
Během čtení této knihy jsem si uvědomil, že pro svůj osobní růst a pro podnikatelský růst bych se mohl naučit základy ukrajinštiny, abych se mohl v případě potřeby se svými zaměstnanci lépe domluvit, i když většina z nich umí dobře česky. Dále si odnáším to, že v knize se velmi doporučuje využívat odborníky z praxe a konzultovat s nimi naše podnikání. Velice považuji zákaznické schůzky přínosné, jelikož tam můžu právě během dialogu dostat jiný vhled na své podnikání. Pro úspěch v podnikání je potřeba vytrvalost, houževnatost a tvrdá práce.