Minutový manažer


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 14.12.2023

Minutový Manažer   Kenneth Blanchard, Spencer Johanson

Proč jsem si knihu vybral?

Knihu Minutový manažer jsem si vybral na základě doporučený od starších ročníků. O knize jsem se před přečtením dozvěděl, že je psaná ve formě příběhu, což mě absolutně nadchlo, protože jsem četl už knihu Náš ledovec se rozpouští a dost mě bavila. Kromě toho jsem si knihu potřeboval přečíst, protože vím, že nejsem úplně trpělivý člověk a mám problém s vedením lidí efektivně. Dost se mi to ukázalo při projektu FRIENDS, kdy jsem byl projektovým manažerem, špatně jsem definoval akční kroky, nebyl dost důsledný a nekontroloval lidi při rozdání úkolů, jestli je opravdu plní a ví, co mají dělat. Jaké rady mi kniha dala a jak mi pomohla se tedy zlepšit? To se dozvíte o řádky níže :D. 


Co jsem se dozvěděl? A jak jsem použil, to, co jsem se dozvěděl v praxi?

„Lidé, kteří se dobře cítí, dosahují dobrých výsledků.“

Tento citát ve mně vyvolal vzpomínka na projekt FRIENDS, cítili se lidi dobře, při realizování projektu? V rámci afektu moje první myšlenky byly, že jsou někteří hrozně nezodpovědní a že absolutně nechápu, proč někdo něco nesplnil anebo to dělal na poslední chvíli ve stresu, když to hořelo a závisela na tom realizace projektu. S odstupem času to vidím ale jinak, chyba není jen v tom, jak jsou lidí zodpovědní a komu jaký přístup a prostředí na práci vyhovuje, ale i v člověku, který to vede (projektový manažer). Špatně jsem definoval cíle, dostatečně nezvědomil akční kroky a nedbal více na jejich plnění od určitých lidí. V rámci mého problému s trpělivostí jsem byl pak například na určitého člena přísnější a zároveň naštvaný, že nesplnil, co měl. Já osobně když dostanu úkol, tak si ho rovnou zapíšu a automaticky s ním počítám a beru za něj plnou zodpovědnost. Po takových zkušenostech si raději chci všechno dělat sám a nedůvěřuji pak už lidem, když jim něco svěřím. Byla to ale chyba jen těch lidí anebo jsem byl špatným manažerem? Naučit lidi, aby měli jasně stanovené cíle, zároveň je umět pochválit a pokárat není nic snadného a já vím, že s mojí povahou je potřeba to skloubit dohromady. Za sebe už zpětně vím, že jsem rozhodně nebyl minutovým manažer.


Kniha vypráví příběh o mladíkovi, která hledá výkonného manažera, pro kterého by chtěl pracovat a jednou se jim i stát. Ze začátku mladík zjišťuje, že existují jen dva tipy manažerů a to je:

1. „Hodný“ Demokratický – manažer zaměřují se hlavně na spokojenost lidí ve firmě/organizaci


2. „Tvrdý“ Autokratický – manažer zaměřující se hlavně na výsledky


Poté ale mladík nachází pro něj úplně neznámy tip Minutového manažera, který se řídí třemi tajemstvími:


První tajemství: Minutové cíle

Stanovení (a dosažení) Minutových cílů vyžaduje:

1. Ztotožnit se se svými cíli

2. Stanovit si optimální postup k jejich dosažení

3. Napsat si každý cíl i postup k jeho dosažení na zvláštní list papíru za použití maximálně 250 slov

4. Při plnění úkolů vedoucích k dosažení stanoveného cíle si tento list stále znovu pročítat, což nikdy nezabere více než minutu času

5. Několikrát denně se vždy na minutu zamyslet nad průběhem plnění a

6. zhodnotit, zda zvolený postup odpovídá stanovenému cíli


„Starý pán věří v poměr osmdesát ku dvaceti. To znamená, že 80 % vašich skutečně důležitých výsledků se rekrutuje z 20 % vámi stanovených cílů.“


Proč jsou účinné Minutové cíle?

„Věřím, že většina manažerů ví, co chtít po svých lidech. Jen se obtěžují říct jim to srozumitelně. Předpokládají, že jejich lidé to vědí. Já nikdy nic nepředpokládám, dokud nedojde ke stanovení cílů.“


Druhé tajemství: Minutového pochvaly

Minutová pochvala je účinná, když:

1. Řeknete lidem předem, že jim dáte vědět, jak si vedou

2. Chválíte okamžitě

3. Řeknete lidem, co udělali dobře – a řeknete jim to konkrétně

4. Řeknete jim, jak dobrý pocit máte z jejich práce a jak velký přínos znamenají pro organizaci i pro vaše spolupracovníky

5. Na chvíli se odmlčíte, aby si mohli uvědomit, jak dobře se cítíte vy.

6. Vyzvete je, aby tak pokračovali dál

7. Podáte si s nimi ruku nebo se jich dotknete tak, aby bylo zřejmé, že v jejich práci pro organizaci stojíte za nimi


„Pomáhejte lidem, aby mohli pracovat naplno. Snaž se je přistihnout až si povedou dobře.“


Proč jsou účinné Minutové pochvaly?

„A takhle to často děláme s novými, nezkušenými lidmi. Přivítáme je v podniku, vezmeme je na prohlídku se všemi je seznámíme, a pak je necháme samotné. Nejenže se nesnažíme je přistihnout pří konání něčeho aspoň přibližně správného, ale občas je seřveme, abychom je udrželi v pohybu. To je nejoblíbenější metoda vedoucích pracovníků a zároveň jedna z nejhorších. Nechat člověka osamoceného a očekávat dobrý výkon, a pokud se nepředvede, seřvat ho.“


Třetí tajemství: Minutové pokárání

Minutové pokárání je účinné, když:

1. Řeknete lidem předem, že budete zcela otevřeně hodnotit výsledky jejich práce

První polovina pokárání:

2. Pokárání udělíte okamžitě

3. Řeknete lidem, co udělali špatně – a budete konkrétní

4. Otevřeně řeknete lidem, jaké pocity ve vás jejich chyby vyvolala

5. Odmlčíte se a vytvoříte pár vteřin nepříjemného ticha, abyste jim dali najevo, jak se cítíte


Druhá polovina pokárání:

6. Podáte jim ruku nebo jim dotykem dáte najevo, že jste na jejich straně

7. Připomenete jim, jak si jich ceníte

8. Znovu jim zdůrazníte, že o nich samých smýšlíte dobře, ne však o jejich řešení dané situace

9. Uvědomíte si, že když je pokárání u konce, je skutečně u konce


Proč jsou účinné Minutové pokárání?

„Účinkuje v první řadě proto, že má okamžitou zpětnou vazbu, neboť manažer řeší vždy pouze jeden prohřešek, a to je vždycky poctivější a jasnější.“

„Nikdy se nedotknu hodnoty osobnosti jako takové. A pokud se nedotknu hodnoty osobnosti, káraná osoba nemá potřebu se hájit, neboť kárám pouze její pracovní výkon a tím se jí nedotýkám jako lidské bytosti.“

„Nejprve přísný a potom teprve hodný.“

 „Říci lidem co udělali špatně, dát jim najevo, jaký jste z toho měli pocit, a nakonec je utvrdit v tom, jak mnoho pro vás znamenají.“

„Takové pokáraní musí obsahovat hodně starostlivosti a úcty.“


Je dotyk skutečně důležitou součástí pochvaly i pokárání?

Ano i ne. Ano, pokud toho člověka dobře znáte a opravdu mu chcete pomoci v práci (anebo v čemkoli jiném). Ne, pokud vy nebo ten druhý máte o této metodě pochybnosti.

„V dotyku je zakódován důležitý vzkaz.“

„Když se dotýkáte, nesmí to být zištné, nesmíte brát. Dotýkejte se lidí, jen když jim něco dáváte – ujištění, podporu, povzbuzení, cokoliv.“


Tajemství z knihy jsem zatím ještě neměl šanci využít v praxi, ale už teď vím, že budu moct reflektovat, jak jsem se posunul jako projektový manažer od předchozího projektu FRIENDS. V nejbližší době budu moct tajemství Minutového manažera využít na 1v1 na Cabinu našeho týmu Weam.


Komu bych knihu doporučil?

Kniha rozhodně není jen pro lidi, kteří se chtějí stát manažery ve firmě. Tajemství Minutového manažera můžete využít v domácnosti (rodina), skupině přátel (prezentace, plánování společných výletů, školní prezentace…), při výchově dítěte, domácích mazlíčků anebo při dávání zpětné vazby. Možností je nespočet a je jen na vás, jak a kde tajemství praktikujete. 


Citáty a rady, které mě oslovily a nebyly v eseji zmíněné:

„Nejlépe strávená minuta, je ta, kterou investuji do lidí.“

„Když trubku, jíž vytrubujete do světa své úspěchy, necháte dlouho zahálet, někdo si z ní udělá plivátko.“

„Je nesmírně cenné, když se sami sobě dokážeme zasmát ve chvíli, kdy chybujeme.“

Většina společností ve skutečnosti vydává více času a peněz na údržbu budov a zařízení než na rozvoj vlastních lidí.

Zpětná vazba je snídaní šampionů.

Zastav se na minutu – Podívej se na své cíle – Zhodnoť svůj postup – Porovnej svůj postup se svými cíli.

Každý je potencionálním vítězem – Někteří lidé jsou přestrojeni za poražené – Nenech se zmást jejich vzhledem

„Neztotožňujte osobnost s chováním. Své chování si řídíme sami.“

„Pracovní výkon se odvíjí od stanovených cílů. Metody k dosažení cílů, modifikují pracovní výkon.“



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: