O této knize slýchávám již od prváku, ovšem přečíst jsem se ji rozhodl nedávno a to po prezentaci Nikči a Nikči od nás právě na tuto knihu a na tvorbu marketingového plánu. Bylo jim vyčteno, že prezentace byla spíše povrchová a je pravdou, že podobné prezentace jsme si již dělali mnohokrát a to mě vedlo místo výčitek k tomu, abych si knihu přečetl.
Knížka pojednává nejen o marketingovém plánu, jak by z názvu mohlo vyplynout, ale hlavně o tom, jak dosáhnout úspěchu v podnikání. Autor hned na začátku zmiňuje Paretovo pravidlo 80/20, což je tak desátá ne-li dvacátá kniha, kde se o tom píše. Co pro mě bylo nové tak bylo pravidlo 64/4, které je matematicky odvozené z Paretova pravidla a co mě na tom vlastně zaujalo je to, že by se dalo říci, že 96% věcí, které děláme jsou ve výsledku zbytečné.
Dále se mi kniha v některých momentech spojila s knihou Začněte s PROČ a to především otázkami, které by si měli pokládat podnikatelé a to: Proč by to měli kupovat? Proč by to měli kupovat u mě? Zajímavé je, že dokonce autor jako příklad zmiňuje i stejnou firmu a to Apple.
Samotný marketing autor rozděluje na tři části: před, během a po. V první fázi bychom se měli potenciálním zákazníkům představit, aby o nás získali povědomí a zaujmout je. Ve druhé fázi bychom měli získat jejich přízeň a získat od nich nákup. V poslední fázi bychom měli dosáhnout opakovaného nákupu. Je to zjednodušeně řečeno trychtýř.
Dobrá byla část, kde se autor věnoval výběru cílové skupiny, osobně si myslím, že s tím máme stále problémy a nedokážeme cílovku stanovit dostatečně přesně na to, abychom dokázali správně aplikovat cílené reklamy atd.
Pobavila mě i zmínka o nejlepším obchodníkovi všech dob, který prodal v průměru cca 6 aut denně a dohromady 13 001. Byl samozřejmě sebevědomý s dobrým vystupováním, ale co dělal navíc byly osobní dopisy, měsíc po prodeji, kde psal klientům, že je má rád atd. Působilo to velmi osobně a nikoliv jako další reklamní dopis.
Dále byl zajímavý popis tři rolí pro úspěšné podnikání a to: podnikatel, specialista, manažer. Podnikatel vidí nějakou mezeru na trhu a dokáže vymyslet, jak ji zaplnit. Specialista je ten, kdo to dokáže uskutečnit. Manažer dokáže uhlídat, aby fungoval podnikatelův záměr a dokáže ho provozovat.
Atp a závěr:
Znalosti z knihy aktuálně aplikuji do svého projektu, především jsem si vytvořil kalendář marketingových aktivit a snažím se i vytvořit si plán, akorát se zkouškami, esejemi a bakalářkou na to není úplně čas, ale těším, až začnu veškeré znalosti a to nejen z této knihy, po skončení školy aplikovat do svého podnikání v mnohem větší míře než do teď.
K knize bych na závěr řekl, že mě velice překvapila svým rozsahem, očekával jsem spíš suchý návod na marketingový plán, místo toho se jedná o plnohodnotnou must knihu pro podnikatele, ve které je mnoho užitečných rad.