PROČ TATO KNIHA?
Téma Time Management na TS mne motivovalo k přečtení právě této knihy, jakožto jedna z nejčtivějších publikací z oblasti. Jedná se o knihu, ve které se dozvíte praktické postupy při organizaci svého času. Metoda Getting Things Done (GTD) pomáhá pracovat efektivněji a bez stresu – takové metodiky jsou během prvních měsíců na VŠ, ale i během celého života, opravdu užitečné.
KEYWORDS: time management, produktivita, plánování, výkonnost, efektivita, GTD, organizace, čas, projekty
TÉMA:
Český výtisk knihy Getting Things Done odhaluje autorových dvacet let objevování v oblasti osobní produktivity. Slouží jako průvodce ukazující způsoby, kterými získáme nejlepší výsledky s tím nejmenším úsilím. Autor, David Allen, trávil část života právě koučováním lidí - organizace práce.
„Metoda GTD je očkování proti každodennímu hašení požáru.“
NAUČÍTE SE, JAK:
STRUKTURA knihy:
1. část: Popisuje podstatu celého problému, podává přehled autorova jedinečného systému.
2. část: Aplikace systému do praxe. Uplatnění v životě.
3. část: Hlouběji popisuje výsledky, které lze, po zavedení metodik do své práce/života, očekávat.
KAPITOLY:
1. MÍT VŠE HOTOVO
- základní metodiky:
a) Zaznamenávání úkolů
b) Naučení sebekázně
- důležité:
- soustředění: „mysl jako voda“ – stav při práci, kdy je mysl jasná a funguje konstruktivně
- POSTUPY: Řízení činnosti
- STUPNĚ: Řízení pracovního procesu:
2. PRODUKTIVITA BEZ STRESU V PRAXI
- časové rozplánování – cykly (produktivita/pauza)
- příprava pracovního prostoru – zpřehlednit, nesdílejte jej!
- archivační systém (spolehlivý)
- pokud je úkol uskutečnitelný do 2 minut – udělejte jej ihned!
- seznamy/kategorie mezi sebou ohraničit – nespojovat
- kontrolní seznamy – návrh:
3. SÍLA KLÍČOVÝCH PRINCIPŮ
- přehled o svých aktivitách – pokud je úkol nad rámec našich možností, odmítněme jej
- Proč chytří lidí odkládají úkoly? Příliš uvažují o detailech, průběhu, rizikách, ale nečiní.
- vymazáním negativních obrazů zvýšíme energii
- řešení: Vymyslet další krok.
METODA GTD = „Jaký je další krok?“
MODEL 4 KRITÉRIÍ – ROZHODOVÁNÍ:
a. kontext – s čím, jak pracovat v daném čase (v zácpě si vyřídit telefonáty)
b. dostupný čas – „Time Buffering“ = předpokládaný čas x 1,5 = reálný čas
c. dostupná energie – změna prostředí, pozornosti
d. priorita
GATTŮV DIAGRAM – PLÁNOVÁNÍ:
- schéma používané v projektovém řízení
- znázorňuje aktivity/úkoly v čase – specifikuje
- harmonogram projektu
BRAINSTORMING (aplikace „Inspiration“)
- skupinová metoda zachycení toku myšlenek/nápadů – mapa
- neřízený, neorganizovaný, kvantita nad kvalitou
TÝDENNÍ HODNOCENÍ
- proces zachycení, přehodnocení a pozastavení nad projektem
- vyčištění hlavy, koncentrace, zpětná vazba / reflexe
CITÁTY K ZAMYŠLENÍ:
ZÁVĚR - ATP:
Knihu vřele doporučuji všem, kteří si nejsou jistí, zda si efektivně organizují své povinnosti a činnosti. Z vlastní zkušenosti mohu jedině potvrdit fungování metody „Dostat vše z hlavy“ a tak, že jakoukoliv myšlenku si poznamenám do diáře/kalendáře (zkrátka jakékoliv evidenční záložky) – je důležité mít v seznamech pořádek a přehled nad nimi (konkrétně pojmenováná, označená, zařazená apod.). Pro úlevu mysli a motivaci je vedení si svých To-Do listů… Nic jiného Vám nepřinese takový pocit po odškrtnutí daného úkolu ze seznamu, v momentě dosažení daného cíle. Pro efektivitu rád uplatňuji práci v „cyklech“ – tím myslím se určitý časový úsek plně soustředit na práci a poté se na několik minut odreagovat (změnit činnost) - toto opakovat.