Leading with Questions


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.03.2024

Leading with Questions   Michael J. Marquardt

LEADING WITH QUESTIONS - neboli jak lídři přichází pomocí otázek ke skvělým řešením


Knížku jsem si vybrala jako finální tři body k zápočtu z leadershipu. Při brouzdání Tiimi knížkama na teamsech jsem na ní narazila a reálně mi to usnadnilo momentální život. Kniha je rozdělena do tří částí, v první ze zabývá “The power of questions”, ve druhé nám poradí, jak se ptát efektivně a ve třetí části přináší takový guide pro leadery (kdy a jak se ptát na “powerful questions”).


Proč se ptát na otázky?

  • questions wake people up
  • they prompt new ideas
  • they help us become more confident communicators
  • help us admit that we don't know all the answers


Problém je, že si myslíme, že potřebujeme získat odpovědi, ne otázky!


Proč se Titanic potopil? Proč kosmická loď Challenger vybuchla? lidé se báli ptát se na otázky a “zpochybňovat” ty, co se na obou stavbách ještě v době začátku podíleli. To zapříčinilo katastrofu. Pokládání otázek není důležité jen při předcházení katastrof, ale i při poskytování zpětné vazby, řešení problémů, budování teamu a více. 


“An effective leader asks questions instead of giving orders” - Dale Carnegie in How to Win Friends and Influence People


  • Leadeři pokládají dobré otázky zatímco manažeři se zaměřují na nalezení odpovědí na tyto otázky.


The effective leader of the future will consistently ask - to receive advice and solicit new ideas. Tomorrow’s leader will ask a variety of key stakeholders for ideas, opinions, and suggestions. Toto nám říká, že v tomto rychle měnícím se světě je jasné, že to co v leadershipu fungovalo včera, jednoduše nebude fungovat dnes. 


BENEFITY “OF THE QUESTIONING CULTURE”


Prací leaderů je vytvořit organizaci, kde jsou otázky vítány a nové způsoby řešení problémů jsou vítány. V této organizaci jsou lidé:


  • schopní přiznat “já nevím”
  • dovolí si vůbec položit otázku (nebojí se) 
  • ostatní jim pomáhají v tom, dobře pokládat otázky
  • akceptují risk, který se poté dostaví


Creativity requires asking questions for which an answer is not already known.

Při tvorbě prostředí, kde se podporují inovace, kreativita a duch zvědavosti nedávejme odpovědi hned ze začátku! Nejdříve se ptáme na otázky, ostatní se naučí na ně odpovědět sami a najít možná řešení. 


PROČ MÁME POTÍŽE PTÁT SE NA OTÁZKY:

Máme problém s otázkami ze čtyř hlavních důvodů:

  1. přirozeně se vyhýbáme otázkám při kterých chceme chránit sami sebe
  2. pospíchám (nemám na to čas)
  3. nemáme dostatek zkušeností
  4. nacházíme se v organizaci, kde pokládání otázek není běžné


Špatné otázky nás vyčerpávají a způsobují reakci než tvorbu něčeho nového


PTANÍ SE NA TY SPRÁVNÉ OTÁZKY

Místo otázky “Proč nestíháš?”, “Jaký máš problém s projektem?” se ptejme → “Jak se zatím ohledně projektu cítíš?”, “Jak bys popsal to jak chceš aby tento projekt dopadl/měl výsledky?”.


Pár oblíbených otázek Marka Harpera (president of wholesale marketing for ConocoPhillips Petroleum:


  • What is a viable alternative?
  • What are the advantages and disadvantages you see in this suggestion?
  • How would you describe the current reality?
  • What will you commit to do by when?


Proč je otázka “Odpustil jsi někdy někomu?” tak důležitá?


Pokud chováte zášť a nespolupracujete dobře s celým svým týmem kvůli předchozím opovržením, hádkám nebo nedorozuměním, snižujete svou efektivitu jako člen teamu. Když odpustíte, využijete všechny své vztahy, dobře spolupracujete s celým svým týmem a maximalizujete svou efektivitu jako vůdce.


Open-ended questions = explores possibilities, feeling and reasons why

Closed questions = tend to focus on facts: what, when and where



Kde hledat skvělé otázky?

Assessing the landscape - get a feel for the larger context

Discovering core questions - notice what pops up in order to uncover the deeper questions 

Creating images of possibilities - imagine what the situation would be if big questions were answered, create vivid images of possibilities

Nebuď mě judger, ale learner.



Evolving workable strategies - workable strategies begin to emerge in response to compelling questions and to the images of possibility that these questions evoke



Myslela jsem si, že “otázkování” je něco vyloženě pro kouče nebo leadery a já se momentálně a asi ani nikdy v budoucnu nevidím jako jedna z těchto rolí a to je ok. Nejsem vůdčí osobnost a asi ani nikdy nebudu/nemám tu potřebu být. Vidím ale pozitivum v sebe reflektivních otázkách, neboť to je něco co v momentální době skutečně řeším. Obecně beru věci moc vážně → z toho se stresuju  a pak se necítím vůbec dobře. Druhé pozitivum vidím v akcích a eventech, kde by mělo být běžné, že si po akci dáváme zpětnou vazbu a ptáme se, co bychom mohli do příště zlepšit a co se povedlo.


ATP, neboť co chci využít

  • ptát se sama sebe na “self-reflection” otázky jako například: opravdu na tom momentálně záleží? Stojí to za můj čas?
  • jestli vnímáme, že se lidem nechce “reflektovat”, dávají nám najevo, že nemají čas → pozvěte je na oběd
  • ptát se na open-ended questions




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: