Tahle knížka se mi dostala do ruky úplně náhodou, když jsem se Jany šla zeptat na tip na knížku na téma tým. Nejen, že se mi dostalo toho, co jsem žádala, ale ještě navíc mi ji rovnou půjčila. Tahle esej shrne moje poznatky, co jsem z knihy pochytila.
Manager x Leader
Rozdíl, kterému se snažím stále porozumět. Kniha říká, že management nás učí, jak dělat věci správně, zatímco leadership říká, jak dělat správné věci. Management je o “getting things done”, o koordinaci zdrojů tak, aby bylo dosaženo stanoveného cíle. Naproti tomu leadership vytváří podmínky pro úspěch - leader udává a připomíná vizi a jeho úkolem je, jednoduše řečeno, donutit a motivovat lidi tak, aby ho následovali. Nicméně kniha jasně definuje tyto dvě role.
Manager - udržuje, soustředí se na sytém, nekouká tolik dopředu, ptá se jak a kdy, akceptuje status quo, řídí se rozkazy
Leader - inovuje a vyvíjí, soustředí se na lidi, hledí daleko dopředu, ptá se co a proč, vdechuje důvěru, učí se
9 elementů efektivního týmu
Jej to jednoduché (haha), elementy jsou následující - jasná vize, stanovené cíle, vysoké standardy, nastavený systém a procesy, otevřená komunikace, důvěra a oddaní, leadership, definované role a zodpovědnosti, identita.
Když si to tak čtu, tak si jen říkám, že nám toho chybí tolik k tomu, abychom se dle knihy stali efektivním týmem.
MBO
Neboli “management by objectives”, což je technika, která se používá napříč všemožnými organizacemi. Jde o stanovení cílů (objectives, ne goals, je v tom rozdíl!), které následně jdou dolů celou strukturou organizace/společnosti a výsledkem je, že každý člověk, ví, jaký má cíl a co má dělat. Cíle by měli být tvořeny za přítomnosti všech zaměstnanců nebo členů (záleží, zda se bavíme o týmu nebo firmě atd.) a zároveň by měli být navázané na vizi a to z jednoduchého důvodu - když lidé znají vizi, ví, kam směřují, jednodušeji se jim pak realizují menší cíle.
Dovádí mě to i k tomu, že kniha vysvětluje rozdíl mezi “objectives” a “goals”, bohužel česky ani já, ani slovník, to neumíme přeložit jinak než cíl, proto přikládám obrázek z knihy, který to vysvětlí za mě.
SMARTER
Metoda SMARTER je uprgadovaná verze metody SMART, kterou už všichni známe. Dá se velmi dobře využít právě v návaznosti na MBO, takže ve stručnosti:
S - specific
M - measurable
A - achievable
R - realistic/relevant
T - time - bound
E - evaluated - neboli to, že když je cíl stanoven je potřeba mu věnovat pozornost, monitorovat a případně upravit, tak aby byl v souladu s většími síly
R - reviewed/rewarded - na závěr, když je cíl dosažen, nesmíme zapomenout toho, kdo ho uskutečnil pochválit a dát mu vědět, že vidíme, že odvedl dobrou práci
Body language
V knize je vyzdvižena důležitost řeči těla. Musíme si uvědomit, že to jak se chováme nemá velký vliv pouze na první dojem, ale na celkový obrázek o nás i po delší časový horizont. Nejzajímavější mi přišel obrázek v knize, který popisuje vzdálenost mezi námi a dalšími lidmi na základě toho, jak jsem si s nimi blízcí. Souvisí to i s pracovním prostředím, konkrétně to teď vztáhnu na leader a tým - když bych si se s někým z týmu moc dobře neznala a byla u něj, co se vzdálenosti týče, moc blízko, mohlo by mu to být nepříjemné a i to má vliv na vnímání mě daným člověkem.
Initmate - 0 - 45 cm
Personal - 45 - 120 cm
Social - 120 cm - 3,5 m
Public - nad 3,5 m
Jen tak pro pobavení, je to paradoxní, když se zamyslíme nad tím, jak blízko jsme s lidmi v přecpané tramvaji, když je ani neznáme.
Naslouchání
Je obecně známo, že dobrý leader by měl umět se dobře ptát a společně s tím dobře naslouchat. Je to nic moc pocit, když někomu něco vyprávíte a následně z jeho reakce zjistíte, že vás vůbec neposlouchal a navíc se ani neobtěžuje mě poprosit, abych větu zopakovala. Zaujalo mě, jaké můžou být příčiny toho, že si nedokážeme naslouchat.
Groupthink
Pojem, který je pro mě úplně nový a popravdě řečeno mě trochu vyděsil, protože jsem si začal klást otázku, jestli to náhodou není případ našeho týmu. Položila jsem si tuto otázku, protože se vlastně vůbec nehádáme, nemáme žádné větší problémy, které bychom řešili a všechno zkrátka působí, že je v pohodě.
Groupthink znamená, že členi týmu radši akceptují názor/ustanovení, které je odsouhlaseno než aby řekli vlastní názor nebo vyjádřili nesouhlas a tím narušili harmonii týmu.
Opět přidávám stránku knihy, protože určitě popíše líp, jaké jsou znaky grouptinku a jak ho řešit.
Celkově se mi kniha líbila a jsem vděčná, že mi ji Jana vypůjčila. Líbí se mi, že už zabředá do konkrétnější problémů a není povrchní tak jako většina knih, která vypráví, napříč jinými tématy, o leadershipu.
ATP
Vzhledem k tomu, že se chystám v týmu znovu otevřít téma vize, protože jí nemáme a cítím, že nás to brzdí, tak bych v návaznosti na ni chtěla aplikovat a vyzkoušet i MBO. V knize se sice píše, že už je to spíše starší nástroj, ale na mě to působí velmi zajímavě a využitelně v rámci našeho týmu.