Kreativní myšlení v inovacích je knížka zaměřená na inovační techniky, které se dají aplikovat v menších projektech i velkých firmách. Knížku jsem si vybrala pro rozšíření obzorů v oblasti kreativních technik, které můžu v budoucnu použít třeba na místo klasického brainstormingu.
Kreativita a inovace se úzce prolínají. Nejsou ale to samé. Inovace potřebuje kreativitu, která spočívá ve tvoření nových neotřelých nápadů. Díky inovacím se tyto nápady stávají reálnými.
Kreativita
mentální proces, který spojuje dosud nespojené koncepty, nápady a zkušenosti v nové koncepce a nápady
proces generování něčeho nového a originálního
vzniká individuálním myšlením jedince
kreativita sma o sově nezaručuje inovace, mnoho nových nápadů není nikdy transformováno do nových výrobků
nejlepší zkušenosti, které podněcují kreativitu, mají co dělat s učením lidí, jak si všímat, vyžívat, kombinovat a integrovat různé stimuly a podněty
Inovace
tvoření nových hodnot, transformace nápadů do nových hodnot
proces využívající nápadů i kreativity, díky úspěšnému využití je přeměňuje v zisk
přetvoření nápadu do nové hodnoty, vyžaduje odbornost v řadě disciplín, proto je zapotřebí souhry více spolupracovníků
nemůžete inovovat bez kreativity, znalost bez nových nápadů neprodukuje nové hodnoty
inovace je proces, který propojuje nové nápady (kreativitu) a znalosti do nových hodnot
Některé techniky z knížky
Googlestorming
Tahle metoda spočívá v tom, vybrat si nějaký náhodný objekt nebo objekt, který nějak souvisí s tím, co řešíte.
Hodíte pojem do Googlu a zkoumáte, jaké výsledky vám Google našel, jak je na objekt nahlíženo z různých perspektiv a v různých tematikách.
Vypíšete si inspirativní nápady, které vás během hledání napadnou
Zapojíte je zpátky do řešení vaší tematiky, vyberete třeba nějaký nápad kterému se chcete věnovat hlouběji
5W 1H
Je metoda, která se používá k pochopení podstaty situace nebo problému a k získání důležitých informací o situaci. Metoda spočívá v položení šesti otázek: Kdo? Co? Kde? Kdy? Proč? Jak?
Kdo: Kdo je do situace zapojen? Kdo může být klíčovou osobou v této situaci?
Co: Co se děje, co jsou klíčové prvky téhle situace?
Kde: Kde se to děje? Kde může být situace ovlivněna?
Kdy: Kdy se to děje? Jaký je časový rámec?
Proč: Proč se to děje? Jaké jsou příčiny a důsledky? Co je motivuje?
Jak: Jak se to děje? Jaký je proces děje? + Jaké jsou možnosti řešení a jak bychom je implemetovali?
Díky zodpovězení těchto otázek dokážeme získat komplexní náhled na situaci, kterou řešíme. Ráda bych metodu použila v situaci, kdy nám nebudou jasné souvislosti nebo když se nám budou rozcházet pochopení. Myslím, že může být přínosná i pro účel sjednocení vnímání nějaké situace.
Vzhledem k tomu, že jsem přečetla už podobné knížky, nenašla jsem v knížce moc nových informací ani technik, na které jsem předtím nenarazila. Super místo se spoustou metod pro různé účely je 100metod.cz, které za chvíli použiji například pro sjednocení metod, které jsem v rámci studia provedla pro svoje bakalářské portfolio.