Petr rozvíjí koncept kreativity ve smyslu podnikatelského prostředí a ukazuje jak tahle schopnost přicházet s originálními nápady a koncepty může probíhat na poli firem. Kreativita však není jenom ideační fáze nápadů a jejich výběr, jde také o efektivní aplikaci těchto nápadů do reálného života, v případě firem do firemních procesů a produktů.
Kreativní proces
V rámci kreativního procesu používáme několik druhů myšlení. Patří mezi ně asociativní myšlení, které zahrnuje spojování zdánlivě nesouvisejících nápadů nebo konceptů. To může vést k novým a inovativním nápadům. Dalším je laterální myšlení, které spočívá ve zkoumání nových a nekonvenčních řešení a myšlení mimo zaběhnuté stereotypy. Inovativní myšlení zahrnuje aktivní hledání nových příležitostí a zkoumání různých způsobů, jak věci vylepšit.To vyžaduje podstoupení určitých rizik a také ochotu vyzkoušet nové přístupy. V kreativním procesu v podnikání je také důležitá různorodost myšlení, která zahrnuje spojení jedinců s různými zkušenostmi a pohledy na věc. Díky tomuto propojení může skupina vytvořit jedinečné nápady a inovace.
Kritéria kreativity
V procesu kreativity se vyskytuje několik aspektů, které jsou podle Petra důležité. Jedná se v první řadě o originalitu, která vyjadřuje příchod nových myšlenek a konceptů. Kreativní proces by měl mít nějaká zadaná kritéria, které hodnotí například zadavatel práce. Tato kritéria je důležité splnit, aby nápady měly potenciál použití v praxi. Dalším aspektem je hodnota, kterou kreativní řešení přináší pro jedince nebo společnost.
Některé překážky kreativního procesu:
Překážek existuje velké množství a mnoho z nich je čistě individuálních. Dokážu je vztáhnout na nedávnou zkušenost s týmem během BG. V poslední době bych řekla, že nejsme v ideální fyzické a psychické kondici pro takové dlouhé kreativní procesy, protože jsme unavení z plnění povinností pro úspěšné odstátnicování. Kreativní proces tedy nebyl tak efektivní, jako by mohl být, kdybychom přišli odpočinutí a připravení se procesu věnovat.
Přečtení knížky pro mě bylo zajímavým propojením s knížkou Kreativita a inovace v organizaci. Pro inovační seance, jako třeba naše BG, je důležité vzít v potaz všechna kritéria kreativity. To nám může pomoci být úspěšnější v našich kreativních řešeních.