Proč jsem si vybrala tuto knihu?
- Tuto knihu jsem si vybrala, protože jsem chtěla znát více metod a technik ke kreativitě. Chtěla jsem zjistit, zda se dá kreativita nějak naučit, protože s tím mám sama problém. Vím, že k tomu, abych byla kreativní, potřebuji klid a vnitřní pohodu a to teď v poslední době nemám.
- Určitá míra kreativity je vrozená nebo dána individuálními predispozicemi jedince. Kreativita se dá během života rozvíjet, čímž napomáhá i osobnímu vývoji člověka.
Nejprve důležité termíny, které si vypíšu, abych na ně nezapomněla a viděla v nich rozdíl:
CPS
- Označuje celý proces kreativního řešení problému a dělí se na
o Zadaní úkolu
o Příprava
o Tvorba odpovědí (nápad a řešení)
o Realizace odpovědí
o Závěr a zhodnocení
Facilitátor
- Je to člověk, který pomáhá skupině při řešení problému, je zodpovědný za procedurální správnost celého sezení. Jeho úkolem je vést sezení takovým způsobem, aby skupina dospěla k stanovenému cíli.
Kreativní seance
- Časově ohraničené setkání řešitelů, kteří se scházejí za účelem kreativního řešení problému
o Pojmenování účelu a cíle seance
o Určení facilitátora
o Jasné a přesné nastavené pravidel – vztahy ve skupině, časový plán apod.
Mediátor
- Neboli zprostředkovatel, je člověk, který je určený jako prostředník při vyjednávání
- Mediace = vyjednávání za účasti druhé osoby.
Moderátor
- Na rozdíl od facilitátora nemusí být moderátor přímo závislý na výsledku procesu. Nestranný provozovatel, který má za úkol vést diskuzi nebo kreativní seanci. Během diskuze klade podnětové otázky a snaží se přispět k otevřenější a hlubší diskusi.
Kreativitu chápeme jako:
- SCHOPNOST – představit si, nebo vymyslet něco nového, tvořit nápady, myšlenky, řešení, díla
- POSTOJ – jednotlivce, který charakterizuje souhlas, přijetí změny a novinky, ochota hrát si s nápady a myšlenkami, flexibilita v pohledu na věc
- PROCES – charakterizovaný tvrdou prací, řádem a postojem pro improvizaci
Překážky tvořivosti:
- Kritická povaha, druh osobnosti, špatná dieta (špatná životospráva – moc cukrů a bílé mouky uzavírá možnost intuice), špatná tělesná kondice, strach, netvůrčí způsob řešení konfliktů (fixní myšlení), špatný stav skupiny, vysoce vyvinuté superego, převaha levé mozkové hemisféry, konzervativní zvyklosti, nevhodný způsob dotazování, myšlenková nepružnost, neschopnost změnit úhel pohledy, potřeba moci a kontroly, pesimismus, časová tíseň, nesouměrnost úkolu a schopností.
Pravá a levá mozková hemisféra, co se kde děje a co kde převažuje:
Systémy kreativního řešení problému:
- PREPARACE – příprava – neurčené zadání, víme, že něco nefunguje, ale nevíme proč
- INKUBACE – zrání – myšlenky uzrávají, přichází intuice
- ILUMINACE – osvícení – aha moment, přijde odpověď
- VERIFIKACE – odpověď na otázku
Myšlení
- Konvergentní myšlení – vyvozování nových informací z daných
o Levá hemisféra
o Kombinace informací
o Východisko = informace
o Jediné řešení
o Logický přístup
o Analýza
- Divergentní myšlení – tvorba nových informací ze vzniklé situace
o Pravá hemisféra
o Tvorba informací
o Východisko – situace
o Mnoho řešení
o Intuitivní přístup
o syntéza
ATP
Kreativní techniky v praxi
- Brainstorming
- Brainwriting
- Brainsketching
- Osbornův seznam
- Scamper
- Šest myslících klobouků
- Myšlenkové mapy
Definice problému
- Metoda 5W a 1H (hlavním úkolem je podrobná analýza zkoumaného subjektu) – otázky:
o KDO? – týkají se osob
o CO? – týkají se věcí, předmětů a detailů
o KDE? – týkají se místa
o KDY? – týkají se času
o PROČ? – týkají se důvodu
o JAK? – týkají se způsobu