Konverzační inteligence


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 02.05.2022

Konverzační Inteligence klíč k úspěchu v práci a v byznysu   Judith E. Glaser


Knihu jsem si vybral na základě doporučení našeho kouče Jonáše, jelikož jsem se trápil s omezenou schopností vyjadřovat své názory. Kniha mě velmi rychle zaujala, jelikož popisuje lidskou interakci z neurochemického hlediska, což je pro mě celkem snadno uchopitelný koncept, vědecky ověřený a prakticky aplikovatelný. 

Z knihy si odnáším především jak pracovat s vlastním uvažováním a jak chápat uvažování ostatních, abychom dokázali posunout konverzaci na efektivnější úroveň. 

 

“Druhy” mozků

Pro pochopení klíčových konceptů v knize je důležité, abychom si nejdříve vysvětlili, jaké druhy mozků člověk má. Lidský mozek se vyvíjel miliony let, má různé části, které fungují různě komplexně a různě rychle.  


  • Ještěří: Nejjednodušší část našeho mozku, reaguje nejrychleji a je zodpovědný za ochranu proti hrozbám.
  • Limbický: Je zodpovědný za rozpoznávání potřeb, pocitů a vztahů. 
  • Mozková kůra: Pracuje s informacemi uloženými v paměti a taky dodanými limbickým systémem. Pomáhá nám pochopit věci, které probíhají v současnosti. 
  • Srdeční: Pracuje s elektrickými impulzy vyvolanými hormony a energií na nás působící. Například pokud dojde k interakci s někým, komu důvěřujeme, srdeční mozek to zaznamená a snaží se s dotyčným naladit na stejný srdeční rytmus, čímž se prohlubuje pocit důvěry. 
  • Prefrontální kůra: Nejkomplexnější a nejpomalejší část lidského mozku. Je zodpovědný za uvažování. Na základě informací od ostatních částí mozku nám pomáhá pochopit vnější podněty, vnitřní úsudky, odhadovat budoucnost. 

 

Žebříček závěrů 

Teď když víme, jak náš mozek funguje, potřebujeme pochopit, jak dochází k utváření názorů. K tomu slouží žebříček závěrů. 


Biologická reakce: Na základě vnějšího podnětu dojde k hormonální reakci. Pokud podnětu nedůvěřujeme, zvýší se hladina kortizolu, vedení převezme náš ještěří mozek a bude se nás snažit ochránit. Pokud podnětu důvěřujeme, zvýší se hladina oxytocinu, máme pocit napojení a vedení převezmou části mozku zodpovědné za vytváření významu. 

Pocity: Náš limbický systém nám na základě podnětů pomáhá pochopit, jak se ohledně situace cítíme. Důvěřujeme osobě, se kterou interagujeme? 

Myšlenky: Nad pocity začneme uvažovat a vytvářet význam. 

Přesvědčení: Nově vytvořený význam spojujeme s předchozími zkušenostmi a domněnkami o osobě, se kterou interagujeme, utvrzujeme se v názoru. 

Závěr: Když dojdeme k přesvědčení, se kterým jsme spokojení, je úsudek hotový. Přestáváme uvažovat nad jinými možnostmi a zaujímáme určitý postoj.


Je podstatné pochopit, že v kterékoliv fázi můžeme udělat chybu a pracovat s neověřenými podněty. Zvlášť pokud osobě, se kterou interagujeme nedůvěřujeme, můžeme hledat význam jejich chování tak dlouho, vytvářet si příběh, který nám má pomoct situaci pochopit, až se naprosto odtrhneme od reality a pracujeme pouze se svými domněnkami. 

 

Důvěra a nedůvěra

Důvěra a nedůvěra vznikají v naprosto odlišných částech mozku. Za nedůvěru je odpovědná amygdala a za důvěru prefrontální kůra. 


Nedůvěra 

Nedůvěra vyvolává hormonální reakce, které způsobují uzavření prefrontální kůry. Nejsme poté schopni empatie a úsudku. Vedení přebírá ještěří mozek a my se soustředíme na přežití. Komunikace zůstává na transakční úrovni. Jakmile jednou získáme špatnou zkušenost a začneme vůči někomu pociťovat nedůvěru, tento dojem se v našem mozku uloží a může být obtížné se ho zase zbavit. 

 

Důvěra 

Důvěra vzniká, pokud naše představa o realitě se shoduje s představou osoby, se kterou komunikujeme. V tento moment můžeme dostat konverzaci na vyšší úroveň. K posílení pocitu důvěry je nutné být za každých okolností upřímný, otevřený a komunikovat snahu společně něco vytvářet. Musíme dbát na kontext. Pokud nejsou v komunikaci jasné souvislosti, vzniká nejistota a z nejistoty vznikají domněnky, které zhoršují komunikaci.

 

Úrovně konverzační inteligence 

Úroveň I. Transakční: Výměna informací. Míra důvěry je nízká a konverzace je omezená na získávání a předávání informací. 

Úroveň II. Poziční: Výměna moci. Účelem konverzace je hájit určitou pozici, nebo zjistit pozici ostatních. Důvěra mezi konverzujícími je podmíněná.  

Úroveň III. Transformační: Výměna energie. Konverzující společně vytváří, sdílejí a objevují nové významy. Mají vysokou míru důvěry a otevřenosti.


Transformační úroveň konverzace je vlastně dialog a patří na Training Session. Během Business meetingu jsou nutné jasné výstupy a hodí se spíše konverzace na úrovni poziční, jelikož z transformační konverzace většinou žádná akce nevychází. 


TRUST model 

Tento nástroj nám říká, na co se zaměřit, abychom mezi konverzujícími zvýšili úroveň důvěry. 


Transparency: Být transparentní. Z komunikace je jasný kontext a záměr a nemusíme přemýšlet nad významem jednání. 

Relationship: Zaměření se na vztahy. Dáváme jasně najevo, že nám na ostatních záleží a že nám mohou důvěřovat. 

Understanding: Snaha pochopit, co nám druhá strana říká. Snažíme se pochopit perspektivu, potřeby i emoce. 

Share success: Zaměřujeme se na společný úspěch v konverzaci, nejen na osobní vítězství. Snažíme se vytvořit prostředí, kde spolu můžeme úspěch sdílet. 

Testing assumptions and telling the truth: Testovat domněnky a říkat pravdu. Ověřujeme, jestli všichni chápou situaci stejně a jakékoliv nejasnosti objasňujeme. 

 

Kniha mi pomohla pochopit, jak vznikají domněnky a jak se jim aktivně snažit vyhnout, jaké úrovně konverzace se hodí v jakou situaci a jak za pomocí TRUST modelu zvyšovat úroveň důvěry v konverzaci. TRUST model mi přijde jako pravidla dialogu na steroidech, zbytek týmu by s ním měl být obeznámen a měli bychom se snažit se jím během Training Session řídit. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

24.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Sleduj nás na sociálních sítích: