Kéž bych tohle četl už v prváku


0 b.

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.07.2024

Začni vydělávat na tom, co tě baví   John Williams

Úvod

Kniha je o tom, jak co nejjednodušeji začít a jak v projektu vydržet a něčeho dosáhnout. Kniha je krásný průřez všeho, co se v Tiimi o podnikání učíme. Kromě práce v týmu tady kniha počítá, že jedete solo, nebo minimálně jste majitel. Začíná klasickým Just do it! a ukaž to ostatním. A pak navazujeme tím, jak se během práce vzdělávat, jaký mít mindset, jak pořešit motivaci, time management a jak je důležitá pravidelná reflexe. Jo, je toho hodně, ale přehled je to super, i když někde málo do hloubky.

Rychlokurz dokonalého nápadu

Jak teda na dokonalý nápad? Prostě začni a iteruj. Zjednodušeně, dokonalý nápad neexistuje a určitě ho nevymyslíš jen tak, když si sedneš k papíru. Takže co je teda cílem téhle části?

Vygenerovat co nejvíc nápadů a vybrat ten nejzajímavější.

“Nevymýšlejte to. Hrajte si s tím.”

Braindump

Nejdřív napiš všechny nápady, co vám leží v hlavě. Až dopíšeš všechny, co tě napadly, zkus se ještě na minutu zamyslet. Něco tě ještě napadne.

Nápady, pro které mám nadání

Teď se zamysli nad nápady, které nějakým způsobem využívají tvoje přednosti. Ať už to jsou věci, co umíš, výhody tvojí osobnosti, nebo jen zájmy. Prostě věci, které se ti dělají lépe než někomu novému.

Nápady, co ve světě chybí nebo by se daly zlepšit

Teď napiš věci, co ve světě vidíš, že tobě nebo ostatním chybí. Nebo existují, ale daly by se dělat lépe. Max 10 slov na nápad.

Vysněné nápady

Teď si trochu zasníme. Je teď čas napsat nápady, které bychom dělali, kdybychom:


  • Měli dost peněz, že nemusíme pracovat
  • Věděli, že cokoliv zkusíme, uspěje
  • Kdyby neexistovaly žádné překážky

A malý bonus. Ke každému snu napiš, proč je pro tebe vzrušující.

A teď máš nejspíš dost šílených nápadů. Teď se zkus na každý podívat a napsat jeho verzi, kterou si myslíš, že bys mohl zrealizovat. Může to být první krok k tvému vysněnému nápadu, nebo jeho zjednodušená verze.

Fuck it! Proč ne nápady

Na závěr zkus napsat pár nápadů, které nezapadaly do žádné kategorie a něčím tě lákají. I kdyby byly úplně ujeté.

Závěr

Okej teď si vyber 4 a odpověz na otázky:

Co je na něm vzrušující?

Co by mě na něm možná bavilo?

Jaké stojí v cestě překážky?

Co do toho projektu vnesu?

Pro koho to může být užitečné?

Teď si jeden vyber a vyzkoušej ho na dobu určitou. Třeba 30 dní. A pak vyhodnoť, jestli to byl dobrý směr. Žádná velká volba. Pointa je, že se teď zavážeš za 30 dní něco vydat. Ať je to jakkoliv špatné nebo nedokončené.

Týden 1

Okej tenhle týden je hlavně o disciplíně/motivaci a time managementu. Na to jsou lepší knihy, nebudu to rozepisovat. Zkrátka si vyhraď dostatek času na práci na projektu. Nejjendodušší je 20 min každý den. Je to ale minimálně 20 minut, optimálně více, jinak se moc nepohneš.

Týden 2

Hodnota

Zaměř se na to, aby tvůj projekt přinášel hodnotu. Tím je myšlena vnímaná hodnota pro ostatní. Musíš znát odpověď na otázku zákazníka: “Co z toho budu mít já?”

Okolo tohoto konceptu stav celý projekt. Maximalizuj tvorbu věcí, které přinesou jakoukoliv, klidně i malou hodnotu ostatním. To, jak z toho vyděláš, teď neřeš, to je problém na později. Pokud je někde hodnota pro ostatní, jsou tam i peníze, to je jisté.

Hravý šek

Tady jde o jednotlivé prvky, co by byznys měl mít, aby mohl být úspěšný. Jde o to to mít pro sebe sepsané.

1. Energie: Dělej, co tě baví

První kritérium je, aby tě to, co děláš, bavilo. Protože podnikání je z principu těžké a hlavně ze začátku je náročné vidět posun. Proto je důležité, aby tě to, co děláš, bavilo, aby ti nevadilo na tom trávit spoustu času bez jistého příslibu odměny. Pokud tě nebaví, co děláš, je mnohem větší šance, že to neuděláš a že to nedokončíš.

Samozřejmě vždycky se najde něco, co nás nebaví a je potřeba udělat. Někdy se nedá nic dělat a musíme to prostě udělat. To, co je důležité, je ale držet poměr toho, co mě baví a co ne v poměru, kde má převahu to, co mě baví. Pokud to vypadá, že teď mě většina toho, co dělám, nebaví, je potřeba se nad tím zamyslet a zkusit změnit kurz, tak aby byl poměr zase lepší.

2. Genialita: Využij, co máš

Genialita je zjednodušeně to, v čem mám nějakou přednost. Co mi jde snadno. Můj příklad je například, že při marketingu se zaměřuju na data a nové technologie, protože mám dobrou schopnost s nimi pracovat kvůli tomu, jak jsem analytický.

Genialita má mnoho forem. Může to být vrozený talent. Nebo prostě něco, co mám. Například umím dobře lyžovat, protože jsem ten sport prostě dělal. Ale stále to může být forma nějaké výhody pro mě.

Nebo můžu mít například širokou síť kontaktů v oboru, kteří mi můžou pomoci tam lépe proniknout než jiným.

Cílem téhle části je uvědomovat si svoje silné stránky a hledat způsob, jak je využít ve svém podnikání. Abychom získali konkurenční výhodu. Zároveň tím tvoříme business více odolný vůči tomu, aby nám náš nápad někdo ukradl, protože nemají stejné vlastnosti jako my.

Zase tady platí stejná poučka jako u Energie. Vždycky narazím na věci, které mi nejdou a jsou potřeba udělat a někdy se tomu nedá vyhnout. Cílem je ale zase udržet dobrý poměr.

3. Hodnota: Vytvoř něco, co ostatní chtějí

Cílem je vytvořit něco, co ostatním něco přinese. Můžu mít rád seriál Futurama, ale za jeho sledování mi nikdo nic nedá. Ale pokud vytvořím list nejlepších epizod a dám k ní krátké popisky, už začnu přinášet hodnotu pro lidi, co se chtějí podívat, ale nevědí, na jaký díl.

💡 “Cena je to, co zaplatíte; hodnota je to, co dostanete.”


4. Příběh: Sděluješ, jakou hodnotu předáváš

Cílem příběhu je vysvětlit hodnotu, kterou předáváte. Tak, aby to bylo jasné a pochopitelné. Jde o malou změnu v textech, ale tahle změna má obrovský dopad. Jelikož lidi nezajímá, co nabízíte, ale co jim to přinese.

❎ Nabízíme zájezd k moři. Budete bydlet v pětihvězdičkovém hotelu hned u pláže. A budou vám vařit od rána až do večera.


✅ Nabízíme vám relaxační zájezd ke klidnému moři. Budete bydlet v pětihvězdičkovém hotelu, kde se postarají o to, abyste nemuseli na nic myslet. Budete to mít kousek k pláži a budou vám obstarávat jídlo na celý den, abyste mohli jen v klidu relaxovat.


Můžeme vyprávět například:


  • Osobní příběh
  • Příklad spokojeného zákazníka
  • Jak a proč vznikl náš produkt

5. Peníze: Najděte způsob, jak vydělat peníze

Až posledním bodem je vydělávání peněz. Protože teď už děláme, co nás baví, v čem jsme výjimeční, co přináší hodnotu a co má příběh, kterým to umíme prodat. No a pokud tohle všechno máme, peníze přijdou samy. Jde už jen o to vybrat nejlepší způsob.

Jde jen o to zvolit správný business model, který bude pro nás dost výdělečný, abychom mohli dlouhodobě fungovat a případně se uživit. A zároveň, aby s ním byli zákazníci spokojeni.

Způsobů, jak vydělat peníze, je spousta a nemusí to být ta nejjasnější prostá výměna peněz za produkt nebo službu. Také se dá kombinovat několik najednou, abychom mohli nabídnout lepší podmínky. Myšlenka je taková, že se nesmíme zaseknout jen na penězích, pokud máme něco hodnotného a musíme to vymyslet jinak.

Týden 3

Zákazník

Musíš v tuhle dobu už mít něco hodnotného. Optimálně i něco, co využívá tvých silných stránek. Teď je potřeba se zaměřit na to, jak to k lidem dostaneš, aby si to mohli koupit.


  • Pravděpodobně je čas založit web, nebo alespoň pořádný LinkedIn profil. Nemusí to být nic extra, ale měl by existovat.
  • Vytvoř si avatara optimálního zákazníka.
  • Přemýšlej, kde se takoví lidé nachází a jak by ses k nim mohl dostat.
  • Zkus s tvými zákazníky buď fyzicky nebo online strávit nějaký čas a nalaď se na to, co opravdu chtějí.

Prodej a marketing je dost složitá oblast, a tak v knize není tolik detailů, ale zkrátka to chce se nějak dostat k zákazníkovi a zkusit mu ukázat, co si vytvořil.

Týden 4

Prodej

V minulém týdnu jsi měl trávit čas na přípravu na prodej a průzkum zákazníků. Teď tyhle znalosti využij a připrav plán, kterým je nalákáš k nákupu, a to vše by si měl mít ready spustit poslední den. Pokud ale z jakékoliv aktivity předtím máš kontaktní údaje, zkus lidi informovat o tom, že se něco chystá.

Peníze

Konečně přišel čas. Abychom mohli něco nazývat businessem, musí to i vydělávat, a proto je teď čas se zamyslet nad tím, jak ze svého projektu můžeš vydělat. Mysli na to, že business modelů jsou desítky a kreativitě se meze nekladou. Nemusíš jen prodávat produkt nebo službu za peníze.

Launch

Před koncem by si měl mít hotovou nabídku a produkt, co budeš nabízet. Zároveň vymyšlené, jak z něj vyděláš peníze. Nyní je čas spustit prodej pomocí jakéhokoliv kanálu, co máš. Odeslat emaily a obvolat potenciální zájemce. Je čas to, co máš, vypustit do světa. Pak jen sleduj, jak se daří a reflektuj, jak to šlo. Jak tě to bavilo? Jak se ti to podařilo? A co teď?

Hraj si dál. Můžeš pokračovat v tom, co si dělal, a dál to rozvíjet. Nebo zkusit něco jiného. Nebo výrazně upravit něco na svém nápadu a začít znova. Hlavní je, že ses naučil hodně věcí a přišel buď na možnou cestu, nebo alespoň jednu vyloučit.

ATP a závěr

Kniha byla skvělá. Akorát část o prodeji a marketingu byla celkem slabá. Ale chápu to, protože to je téma mnoha celých knížek. Hodně mě zaujalo, jak je to principiálně blízké našemu studiu. A taky tady vidím obrovskou sílu komunity v tom, že je jednoduší pokračovat, když vidíš, že v tom nejsi sám. A to obzvláště když se nedaří.

Nejvíc se mi líbila část hravého šeku a v něm genialita. Od přečtení si všude kladu otázku, jak můžu využít svých předností. Celým hravým cyklem jsem neprošel, ale mám to v plánu. Hned se na to vrhnu, jak budu mít čas.

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: