Úvod
Knihu Jak na sítě jsem si vybrala z jednoho prostého důvodu, a to, že jsem si tento požadavek napsala do svého Learning contractu. A co si slíbím, to taky dodržím. Konkrétním požadavkem bylo přečíst si jakoukoliv knihu související s marketingem tak, abych mohla nadále rozšiřovat své znalosti v této oblasti.
Obsah
Na sítích je v dnešní době velké množství obsahu a je těžké se odlišit a zaujmout, získat nějaké dosahy. Proto je nezbytně nutné mít přehled o tom, na jakých principech jednotlivé sítě fungují. V případě, že člověk dosáhne vyšší sledovanosti, je o to náročnější si tuto sledovanost udržet.
Tohle jde vidět zejména na příkladu, kdy jsme se při splácení faktury snažili zpromovat první party, kterou jsme pořádali v rámci projektu Prague Parties. Jedny z našich prvních videí mají dosah téměř 7 000 lidí. Bylo to období týdne-dva, kdy jsme se promu věnovali naplno. Nezůstali jsme však konzistentní, přidávali jsme reelsy pouze nárazově, a tak naše dosahy konstantě klesají, až na aktuální dosah, který je okolo 1 000 lidí.
Jednou věcí je teda být konzistentní, ale jak tedy zaujmout, abychom si pozornost lidí udrželi? Vizuální sdělení musí v člověku vyvolat emoce rychle. Je to otázka konkrétně 2-3 vteřin. Na toto téma jsem vedla i zákaznickou schůzku s panem Martinem Pejzlem pracující pro firmu Confess, která se zabývá výzkumem trhu v reklamní sféře. Jednodušeji řečeno, testují reklamy a zjišťují, která osloví nejvíce lidí a proč. Poradil mi taktéž spoustu tipů jako které barvy, tvary nebo celkové vizuály vybrat. Všechny tyto znalosti následně přenášíme do praxe při tvorbě propagačních letáků pro Prague Parties.
Dalšími principy, jak zaujmout je sázet na jednoduchost. Lidé mají taktéž rádi zábavu, když se zasmějí. Vtipná videa/fotky mají z hlediska dosahů oproti zbytku příspěvků naprostou převahu.
V rámci virálního šíření je možné i využít zbraň vlivu, kterou jsou aktuálně influenceři. Ti ovlivňují své pole působnosti, protože lidé mají neustálou potřebu zapadat mezi ostatní.
Na sociálních sítích je důležité i uvědomit, jak tyto sítě fungují, existují zde tzv. algoritmy, které určují, jakým způsobem a komu se sdílený obsah zobrazí. Na Youtube je nejpodstatnější počet shlédnutí, na druhou stranu zbytek online sítí závisí na faktorech jako je interakce s lidmi. Obsah se filtruje podle toho, co má člověk rád a na co se nejvíce dívá. Z tohoto důvodu při jakékoliv propagaci volíme především sociální sítě jako je Instagram nebo Tiktok. Z toho vyplývá, že naše příspěvky nejsou pro všechny. Všichni je neuvidí, ale je důležité je dostat k naší cílové skupině.
V dnešní době se setkáváme se zásadním problémem většiny uživatelů spravujících sociální sítě, ať už za účelem propagace sebe samého nebo firmy. Pěkně naaranžovaná výloha totiž nestačí – lidé se možná o nás baví, ale nenakupují. Často uživatelé postují pouze svůj nafocený produkt nebo službu. To, že vyfotíte hezkou fotku svého produktu ještě člověka nepřesvědčí si ho koupit. Stejně tak jako u proma Prague Parties, to, že vyfotíme hezkou fotku havajského věnce nebo vstupenek jednoduše neprodává. Lidé v tom musí vidět nějakou přidanou hodnotu.
Co tedy dělá úspěšný příspěvek úspěšným?
- Vyvolá v člověku emoce
- Interakce s lidmi
- Autentičnost
- Spolupráce s influencery
- S námi lidé ví všechno první
Jaký by to měl být typ obsahu?
- Zábava
- Vzdělávání a inspirace
- Ze zákulisí
- Pomoc
- Prodej
Ideální obsah na sociální sítě by měl být jednoduše balanc mezitím, co potřebujeme říct a co lidé chtějí slyšet.
Závěr
Díky této knize jsem mohla odškrtnout další požadavky ze svého learning contractu a použila jsem ji následně při přípravě TS, které jsem vedla na téma Propagace, kde jsme si nasdíleli jak tradiční, tak online marketingovou propagaci a následně jsme si vyzkoušeli propagaci v rámci našich projektů v praxi při skupinové aktivitce. Tato kniha mi nedala nějaké specifické know-how, které lze aplikovat. Ale dala mi možnost se zamyslet nad tím, že to co já chci sdílet nutně nemusí korespondovat s tím, co sledující chce vidět a co jej doopravdy zaujme.