Jak získávat přátele a působit na lidi
Hlavní myšlenky knihy:
Empatie a porozumění: Dale Carnegie zdůrazňuje důležitost naslouchání a skutečného zájmu o ostatní. Tím, že se zajímáme o názory a pocity druhých, budeme schopni budovat hlubší vztahy.
Pochopení perspektivy druhých: Autor nám radí, abychom se snažili vidět situace z pohledu druhých. To nám pomůže lépe rozumět jejich motivacím a potřebám.
Oceňování a chvála: Carnegie zdůrazňuje sílu uznání a pochvaly. Lidé touží po uznání a ocenění za své úspěchy a kvality.
Nikdy nekritizovat, neodsuzovat nebo urážet: Tato myšlenka se zaměřuje na respektování názorů a hodnot druhých, i když se mohou lišit od našich vlastních.
Věřit v dobrou vůli: Autor nás podněcuje k předpokladu dobrých úmyslů u ostatních. To může vést k pozitivnějším interakcím.
Proč jsem si knihu vybrala:
Rozhodla jsem se pro tuto knihu, protože se mi zdá, že její obsah může být velmi užitečný jak v mé osobním životě, tak i v profesním růstu. Komunikace a navazování vztahů s lidmi (ať už potenciálními zákazníky nebo partnery) je klíčovým prvkem mého úspěchu. Tato kniha slibuje cenné poznatky a nástroje, které mohu aplikovat i ve svém každodenním životě.
Myšlenky z knihy, které mě zaujaly:
Jedna z myšlenek, která mě zvláště zaujala, je důraz na empatii a schopnost porozumění druhým. Carnegie ukazuje, jaký vliv může mít opravdový zájem o názory a pocity druhých na kvalitu našich vztahů.
Dále mě zaujala myšlenka o respektování názorů a hodnot druhých, i když jsou odlišné od našich vlastních. To může vést k harmoničtějším a plodnějším interakcím.
Poslední myšlenkou, kterou bych v této eseji ráda zdůraznila, je apel autora na nás abychom se nehádali. Nikde a s nikým. Podle něj tím nikdy ničeho nedocílíme. I když hádku vyhrajeme, druhá strana bude naštvaná, nepřijme náš názor za svůj, pouze jí donutíme "podvolit se" a narušíme vztah, který pro nás mohl být důležitý. Nejsem si jistá, zda-li s tím na 100% souhlasím, ale rozhodně mě to nově nutí zamyslet se, zda-li mi za to ta či ona hádka stojí.
Termíny:
Empatie: Carnegie zdůrazňuje, že schopnost vcítit se do pohledu druhých a chápat jejich emoce je klíčem k efektivní komunikaci a vztahům.
Aktivní naslouchání: Tímto termínem autor označuje aktivní úsilí o porozumění druhé straně a projev zájmu o to, co druhý člověk sděluje, což vede ke zlepšení komunikace.
Ocenění úspěchů: Carnegie nás učí, jak ocenit úspěchy a kvality druhých, což může posílit jejich sebevědomí a pozitivně ovlivnit vztahy.
ATP:
Při čtení jsem postupně objevovala, že spoustu Carnegieho zásad již uplatňuji, ale ne vždy a ne vědomě. Tím pádem se stává že ne na všechny lidi působím tak, jak bych chtěla nebo potřebovala. Proto bych knihu doporučila i společensky obratným jedincům.
Od přečtení jsem přestala chodit do konfliktů. Naopak se snažím se nejdřív pozastavit a budovat dobré vztahy, namísto toho, abych plýtvala čas a energii na to, přesvědčovat ostatní o mojí pravdě. Moje vztahy se díky tomu mnohem rychleji prohlubují a zároveň benefituji z naslouchání jinému pohledu na věc.
Další ze zásad které uplatňuji je upřímné ocenění. Dávám si velkou péči abych na lidech našla nějakou věc, kterou mohu upřímně pochválit. Pokud věnujete energii a čas tomu, že na druhém něco upřímně oceníte, otevřete si dveře, o kterých jste možná ani netušili, že tam jsou.
Poslední zásadou, kterou bych zde ráda zmínila je apel, abyste pamatovali na to, že vlastní jméno je pro lidi ten nejsladší a nejdůležitější zvuk na světě. Od uvědomění této zásady si dávám velkou pozor, abych si na první dobrou zapamatovala jméno druhé osoby. Z mojí osobní zkušenosti je nejlepší způsob jak toho dosáhnout, uvědomit si, jak moc je to pro ostatní důležité a dát na zapamatování jména patřičnou pozornost. Netýká se to ovšem jen jmen osob. V emailové či telefonické komunikaci od přečtení knihy vždy minimálně 2x uvedu název společnosti (př.: vaší společnost Vejce z kurníku sleduji už dlouhou dobu... Podobně jako Vejce z kurníku i my se snažíme zlepšit povědomí o masovém chovu...). Vám to možná připadá vyumělkované, ale od té doby 2 nové domluvené zákaznické schůzky ze 4 obeslaných. Představuji si, že je to podobné jako byste rodiči opakovali jméno jeho dítěte.
Závěr:
Kniha "Jak získávat přátele a působit na lidi" není jen pouhým průvodcem sociálními dovednostmi, ale může být nesmírně užitečná pro networking a spolupráci v týmu. Její zdůrazňování empatie, aktivního naslouchání a ocenění úspěchů může hrát klíčovou roli ve vytváření silných a produktivních vztahů. Rozhodně bych jí doporučila každému, ať je kdokoliv a dělá cokoliv. Autorovi se podle mého názoru povedl stvořit základní a ucelený základ vědomé a produktivní mezilidské komunikace. Všichni jsme součástí společnosti a měli bychom se naučit, jak v tom chodit. Zároveň se jedná asi o první knihu, u které mi nevadí zdlouhavé osobní příběhy, na kterých autor demonstruje svoje argumenty. Tady jsou velmi vkusně zasazeny a opravdu jsem si na nich spoustu věcí uvědomila.