Jak získávat přátele a působit na lidi - zásady jak si ostatními lépe porozumět


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 14.11.2023

Jak získávat přátele a působit na lidi   Cale Carnegie


Proč jsem si knihu vybral?

Knížku jsem přečetl hned na začátku prvního ročníku, kdy jsem byl opravdu jiný a získat si sympatie lidí v novém kolektivu pro mě bylo velmi důležité a bál jsem se, že se mi nepodaří zapadnout a vybudovat si pozitivní vztahy. Po přibližně dvou letech na ni konečně píšu esej (vypadlo mi, že jsem ji ještě nenapsal) a rozhodl jsem se z ní vytáhnout 6 pouček, které se mi osvědčili a pravidelně jsem se naučil je používat. 


Poznámky z knížky + ATP

Kniha "Jak získávat přátele a působit na lidi" od Dalea Carnegieho je takovou základní příručkou pro sociální dovednosti. Řekl bych, že je to dobrý start pro někoho, kdo při interakci s novými lidmi není úplně ve své kůži. 

Principy, které Carnegie prezentuje, jsou založeny na lidské psychologii, empatii a schopnosti efektivně komunikovat. Je nutné ale poznamenat, že některé prezentuje tak, že je možné je používat s nedobrými a manipulativními záměry a bez jakékoliv upřímnosti. Tomu se chci vyhnout a řídit se při používání těchto několika principů, které jsem si odnesl, svým morálním kompasem. Dají se aplikovat jak při setkáváním s novými lidmi, tak i při obchodních schůzkách. 

Naslouchejte aktivně:


  • Princip naslouchání je klíčový pro úspěch ve vztazích. Aktivní naslouchání znamená plné soustředění na to, co druhý člověk říká, snažit se porozumět jeho perspektivě a projevovat opravdový zájem. Tento princip lze využít v obchodním prostředí při jednání s klienty nebo kolegy. Zjistit, co klient skutečně potřebuje, a naslouchat jeho obavám může vést k vytvoření dlouhodobých a důvěryhodných obchodních vztahů.
  • Připomíná mi to část zásad Dialogu. Aktivní naslouchání a soustředění na ostatní je podle mě základem komunikace jak 1v1 tak v týmu. Na TS mi to dovolilo se lépe zapojovat a neopakovat již padlé názory a poznámky, při 1v1 komunikace mi to dá větší vhled do druhého. Zároveň jsem se naučil psát si poznámky ke kontaktům v telefonu z informací, které od druhého dostanu.

Pochvala a ocenění:


  • Carnegie zdůrazňuje důležitost pochvaly a ocenění. Projevit upřímnou pochvalu za práci či úspěch druhého člověka může posílit jejich sebevědomí a motivaci. V pracovním prostředí může tato technika posílit týmovou atmosféru a podnítit produktivitu.
  • Všichni umíme jednoduše kritizovat. Co mi ale dochází, že chybí je chvála a oslava úspěchů. K tomu jsem si nedošel kvůli této knize ale po vedení projektu i týmu. Když se někomu podaří udělat úspěch, zvědomte to, oslavte to!

Přiznání vlastní chyby:


  • Otevřenost a ochota přiznat své chyby jsou klíčové pro budování důvěry. V osobním i obchodním životě je schopnost přiznat si chybu a vzít za ni zodpovědnost znakem kvalit člověka. Může vést k lepšímu řešení problémů a upevnění vztahů.
  • Každý správný lídr umí uznat, když se mu něco nepovedlo. Já se spíše učím rozeznávat, kdy je třeba zapracovat na sobě a kdy dávat zpětnou vazbu ostatním.

Zajímání o druhé:


  • Princip zajímání o druhé a ukazování skutečného zájmu o jejich životy může posílit mezilidské vztahy. V obchodním světě může být klíčové pro budování sítě kontaktů a vytváření obchodních příležitostí.
  • Tuhle vlastnost jsem spíše odkoukal od lidí, kteří jsou v mém okolí a jsou větší extroverti a lépe se jim navazují mezilidské vztahy. Myslím, že v upřímném zájmu jsem se dost zlepšil, respektive tam byl vždy ale teď ho více nahlas projevuji. Začít konverzaci jednoduchým „Jak se máš?“, je pro mě základní posun. Tento princip / poučku jsem vydatně využíval i teď při organizaci Seznamováku 2023 a následném začleňování tučňáků do komunity, vyslechnout a zeptat se pro mě začalo být samozřejmností - značný vývoj od nástupu do TAPu. 

Zvládání konfliktů:


  • Carnegie zdůrazňuje, že vyhýbání se hádkám a hledání společných řešení může přinést větší uznání a úspěch. 
  • Nadhled a odstup od konfliktní situace jsem si vybudoval hlavně při působení v roli TL. Naučil jsem se oddělit emoční reakci do faktů a soustředit se právě na řešení, které nás posune dál. Nevím, zda-li používám nějakou konkrétní metodu ale spíše si vždy uvědomit co se děje a poodstoupit od situace, abychom našli ten nejlepší postup dál. 

Pamatování si jmen:


  • Pamatování si jmen a oslovení lidí jejich jménem má silný psychologický efekt. V obchodním světě může tato schopnost posílit vztahy s klienty a partnery.
  • Na pamatování jmen jsem byl vždy pako. Uvědomuji si to a postupně na tom pracuji. Co jsem začal dělat je, že když se mi někdo představí, tak jeho jméno okamžitě zopakuji. 

Celkově knížku asi mohu doporučit, ale je pouze povrchní a jednoduše zneužitelná. Lepší je poté jít do odbornějších knížek například o obchodních vyjednáváních nebo dávání zpětné vazby či leadershipu aby jste se v komunikaci a navazování vztahů zlepšili pořádně. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: