Jak se vlastně dostanu ke svému podnikatelskému plánu?


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 29.10.2022

OD NÁPADU K PODNIKATELSKÉMU PLÁNU   Ivana Svobodová, Michal Andera

Tuto esej bych chtěla začít svým proč. Moje proč, alias proč jsem si tuto knihu vybrala bude znít velmi banálně. Kvůli jejímu názvu.


Název Od nápadu k podnikatelskému plánu ve mně vyvolává pocit, že tato kniha mě i jako úplného lajka provede jednotlivými kroky na jejichž konci budu mít dobrý podnikatelský plán. Kniha toto splňuje a ještě mnohem víc, ale to sama sebe předbíhám.


Zároveň bych knihu všem aspirujícím podnikatelům doporučila, jelikož jim pomůže se zastavit a uvědomit si že „...stejně jako kvalitní dům musí mít i skvělé podnikání pevné základy a právě ty se tvoří předtím, než vyrazíte na obchodní rejstřík.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 10)


Prvním důležitým bodem knihy je generování podnikatelských nápadů a ověření jejich funkčnosti. Tento zcela zásadní prvek pro mě byl milým překvapením. Podle názvu jsem soudila, že kniha mi krok po kroku pomůže sestavit podnikatelský plán postavený na nápadu, který už mám a věřím, že je funkční. Proto mě velmi potěšilo, že mi kniha na začátku pomůže, i když bych ani tento základ neměla.


Body věnované ověření funkčnosti podnikatelského plánu mi přijdou velmi hodnotné pro jakéhokoliv podnikatele, který stojí na začátku. Pokud jsem o plánu na sto procent přesvědčený, donutí mě to zastavit a objevit možná slepá místa, které bych jinak přes vlastní zapálení neviděla. A pokud o plánu přesvědčený nejsem, může mi pomoct se utvrdit a nadšení vybudovat. Slovy autorů: „Kniha vám pomůže najít zdravou rovnováhu mezi naivním optimismem a přehnaným strachem z rizika.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 10)


Tak či onak se jedná o stěžejní bod procesu tvorby podnikatelského plánu.

V následující části eseje bych se ráda věnovala jednotlivých bodům tvorby podnikatelského plánu a zároveň vypsala stěžejní body.


Bod č.1 – generování nápadů

S procesem generování nových podnikatelských nápadů je nezbytně spojen pojem inovace.

Co je to vlastně taková inovace a proč je pro nás důležitá?

Kniha říká že: „Inovace je proces tvorby či přijetí nového nápadu a následné úsilí rozvinout ho do nového produktu, služby, procesu nebo byznys modelu s očekávanou přidanou hodnotou pro potenciálního uživatele.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 21)


Co jsem si z toho odnesla já, je myšlenka, že všechny produkty a služby už tu v nějaké podobě jsou. Je proto důležité sám sebe a své nápady neustále rozvíjet a hledat cesty tam, kde je ještě nikdo jiný nevyšlapal. Inovace může být i přidaná hodnota u klasického produktu nebo služby. A zde se dostáváme k dalšímu pojmu.

Přidaná hodnota = cokoliv navíc, k produktu či službě, co mohu nabídnout zákazníkovi, aby si vybral právě můj produkt/službu

Př.: poštovné zdarma, minimální ekologický dopad, dárek k nákupu,...

Pro vytvoření takové inovace či přidané hodnoty je důležitá kreativita. „Kreativita je schopnost představit si budoucí a řešit komplikované situace na cestě za ním.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 22). Svoji kreativitu můžeme rozvíjet. Na příklad tím, že budeme neustále stimulovat svoje tělo a mozek děláním nových věcí (nový hudební nástroj, sport, malování obrazů...), čímž dochází k neustálému vykročování z komfortní zóny a stimulaci kreativních center. Ideální je zaměstnat se něčím, co nám není blízké.


Dalším důležitým bodem pro hledání nápadů je využítí divergentního a konvergentního myšlení. Hodně ve zkratce jde o princip dialogu, kdy při divergentní fázi dochází k hledání možností a v konvergentní fázi je rozhodování/výběr variant.

Co se týče vyloženě technik pro generování nápadů, kniha zmiňuje brainstorming (= co nejvíce nápadů v co nejkradším čase, při čemž v procesu brainstormingu se nápady jako takové nesmí hodnotit), 6_8_5 (= 6 až 8 nápadů v pěti minutách, každý dostane 2 papíry, A4 a nakreslí se na ně mřížka 2x3 čtverců a účastníci pak během 5-ti minut mají vymyslet na papír 6 až 8 nápadů), myšlenkové mapy a painstorming (= hledáme nové podnikatelské nápady tím, že hledáme problémy v našem okolí a řešení na ně).

Pro každého jednotlivce a pro každý tým bude vhodné využití jiného způsobu, případně jejich kombinací. V našem týmu jsme zatím využili jen brainstormingu a myšlenkových map. Oba způsoby byli jistě produktivní, ale cítím prostor pro zlepšení.

 

Bod č.2 – Zjišťujeme realizovatelnost plánu

V našem podnikatelském nápadu bychom měli hledat (a ideálně najít):

a.      Neuspokojenou nebo nedostatečně uspokojenou potřebu

b.      Nevyužité nebo špatně využité zdroje

c.      Kombinaci obojího

Pokud něco z toho najdeme a jsme v pozici, kdy můžeme nápad realizovat, pravděpodobně jsme našli podnikatelskou příležitost. To ale nutně neznamená, že budeme schopni využít její potenciál. Následuje tento proces:

„Podnikatelský proces:

1. identifikace příležitosti (nápad),

2. rozvoj konceptu,

3. analýza zdrojů potřebných k realizaci,

4. získání zdrojů,

5. založení firmy a její rozvoj,

6. sklizeň výsledků – předání firmy v rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach.“

(Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 44)

Následuje tedy bod č.3 – Ověřujeme zájem zákazníků

Kniha zmiňuje tyto metody:

Design Thinking = „...uživatelsky zaměřená inovační strategie...stojí na kvalitativním uživatelském výzkumu, nejčastěji se používají rozhovory a pozorování.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 47)

Konkrétní postup pro DT je popsán v knize na straně 47.

Lean Startup = nejefektivnější inovace je ta, po které je poptávka uživatelů, LS se snaží neplýtvat zdroji tím, že by vytvářeli produkty či služby po kterých není poptávka

 

Bod č. 4 – Za co a jak budou zákazníci platit? Byznys model.

Tato část knihy se zaměřuje na to co vůbec byznys model je a jaké existují typy. V knize se o tom dočtete na straně 62 až 70.

 

Bod č. 5 – Podnikatelský plán

Tato část nám říká proč se vůbec takový podnikatelský plán tvoří a říká že: „Podnikatelský plán je písemný dokument, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související s podnikatelskou činností.“ (Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 70)

V dalším bodě se dozvíme kdy a pro koho ho vlastně tvořit a na jaké otázky by měl odpovídat.

Následně se ponoříme do praktické části, která se zabývá jeho požadovanou strukturou. V téhle části, která je logicky asi nejobsáhlejší z celé knihy, projdeme bod po bodu, jak se tedy vlastně ten podnikatelský plán tvoří. Tato pasáž je velmi detailní a nechybí ani konkrténí příklady a případové studie.

 

Bod č. 6 – Crowdfunding

Co to je?

„Crowdfunding představuje alternativní zdroj financování zejména malých firem či projektů. Jedná se v podstatě o online sbírku finančních prostředků od různých investorů. Tato forma financování může fungovat vedle tradičních forem získávání finančních zdrojů, jako jsou bankovní úvěry, přímí investoři, venture capital fondy, business angels.“

(Od nápadu k podnikatelskému plánu, Ing. Ivana Svobodová, Ph.D., Ing. Michal Andera, Vydala Grada Publishing, a.s. 2017, str. 106)

Dále se zde seznámíme s modely crowfundingu a tvorbou crowfundingové kampaně.

Celá kniha je zakončena ukázkou dvou konkrétních podnkatelských plánů.

 

V čem se mi kniha líbila:

Případové studie a ukázka podnikatelských plánů. Kniha velmi dobře pracuje s konkrétními příklady z reálného světa, aby téma či pojem přiblížili čtenáři. Také se mi líbilo přehledné představení metod pro generování podnikatelského nápadu. Pro mě osobně to bylo čtivé a přínosné, i když už jsem většinu metod sama znala. Také mi přišlo velmi užitečné zakomponování konkrétních otázek, které si máme jako podnikatelé v určitých fázích procesu pokládat.

 

V čem naopak spatřuji nedostatky:

V některých částech je kniha velmi zdlouhavá a zbytečně pracuje s několika definicemi jednoho pojmu. Oceňuji spíše části věnující se konkrétnímu využití.

 

Kniha naprosto splnila moje očekávání. Mám teď mnohem lepší představu o tom co to podnikatelský plán je a jaké obsahuje části. Kniha mě taky obohatila o spoustu nových pojmů a dala mi, jako aspirujícímu podnikateli, dobrý teoretický základ. Asi nebude tak přínosná pro někoho, kdo už má zkušenosti z praxe anebo už má něco načteno, ale jako první kniha mi zrovna tato přijde velmi hodnotná.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: