Tvorba business modelů
esej
“Jak bude vypadat business model vaší společnosti za pět/za deset let? Obstojí anebo bude pokulhávat za konkurencí?”
Úvod
Knihu jsem si vybrala k zápočtu z předmětu Provoz a hospodaření malého podniku II. Knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem již četla v předchozím semestru. S konceptem business modelů v takto přehledné formě jsem se setkala poprvé, a proto mi kniha přišla přínosná. Kniha je rozdělena do několika segmentů (plátno, vzory, design, strategie, proces, přístup a doslov). Nejpodstatnější pro mě byl momentálně první segment, na jehož závěru nám autoři připravili i krásné prázdné plátno, kde si vše můžeme sami vyplnit. Kniha je celkově hodně přehledná a interaktivní, což mi přišlo velmi přínosné.
Co mě na knize zaujalo
V knize jsou tyto prvky skvěle znázorněny velmi přehledně na modelu půdorysu fiktivní firmy.
Závěr, ATP
Kniha při představení každého jednotlivého segmentu nabízí úvodní otázky, na které když si odpovíme, posuneme se blíž k vytvoření vlastního, životaschopného business modelu. Rovněž se mi moc líbila tabulka s cenotvornými mechanismy, jelikož to je téma, se kterým se hodně potýkám s svých projektů. Nejdříve jsem si odpověděla na otázky, které uváděli segment o zdrojích příjmů (Za jakou hodnotu jsou naši zákazníci opravdu ochotni zaplatit? Za co platí nyní? Jak nyní platí? Jak by rádi platili? atd.), což už mi pomohlo vytvořit si ucelenější představu o tom, jak bude následná cena vypadat. Poté jsem se dostala ke zmíněné tabulce. Osobně mě zaujala spíš část s dynamickou cenotvorbou. Musím ještě sama důkladně vyzkoušet různé způsoby cenotvorby, než budu vynášet soudy, ovšem kniha mi poskytuje dobrý základ a inspiraci.
Kniha mi přišla nejpřínosnější právě tím, že pokládá jasné a konkrétní otázky, na které si každý (začínající) podnikatel musí odpovědět. Zároveň, podobně jako Od nápadu k podnikatelskému plánu, nám poskytuje konkrétní příklady na existujících firmách.