Jak na sítě
Michelle Losekoot a Eliška Vyhnánková
Hned v úvodu knížky Jak na sítě píšou autorky Zahoďte návody a naučte se o sítích přemýšlet. Myslím si, že to je hlavní záměr knížky - doručit čtenáři framework na to, jak o sítích přemýšlet a jakým procesem je fajn si projít, když chcete založit a vést firemní sítě.
Zákazník - follower na prvním místě
Jako vždycky v byznyse, v popředí je zákazník. V tomhle případě personu zákazníka zastupuje follower, případně potenciální follower. A stejně jako v jiných marketingových strategiích, je potřeba se ptát co našeho zákazníka zajímá, jaký je a jak komunikuje. Zároveň taky, na jakých sítích se vyskytuje. Můžeme totiž vymyslet super obsahovou strategii na instagram, která by našeho followera opravdu zajímala, ale pokud instagram nepoužívá, těžko ho tam dostaneme. Je důležité mu jít naproti tam, kde už se jako ryba ve vodě pohybuje. Ať už je to Instagram, Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Youtube, Discord…sociálních sítí je spousta. Než skočíme k obsahu, je proto potřeba poznat našeho followera ze všech stran. Jedině tak můžeme tvořit obsah, který se dostane k tomu, ke komu ho dostat chceme tak, aby nám zároveň plnil nějaké marketingové cíle.
Kdo jsme my?
Ještě bych se ale ráda vrátila o krok zpátky. Před poznáváním našeho followera je třeba si ujasnit kdo jsme my. Co děláme a jaké máme cíle. Jak nám sociální sítě pomohou k naplnění našich cílů? Co od sociálních sítí očekáváme?
Pokud už máme vytvořené marketingové cíle, můžeme se ptát, jakým způsobem nám sociální sítě pomůžou tyhle cíle naplnit. Například, pokud víme, že chceme mít 50 leadů měsíčně, můžeme si určit, jaký podíl těchto leadů by měl přijít skrze sociální sítě. Já jsem nepříklad měla klienta na sítě, který žádnou marketingovou strategii ani cíle neměl. Zjistila jsem si tedy, jaké mají od sociálních sítí očekávání, co je aktuálně byznysově nejvíc pálí.
Společně jsme tedy vytvořili tyhle cíle:
Kromě cílů je důležité vzít v potaz charakteristiku, hodnoty a vizi značky. Ty pak dokupy s cíli a charakteristikou zákazníka/followera dávají dobrý základ pro vytvoření obsahové strategie a metrik k dosažení cílů. Jak moc dopodrobna jít? Je důležité vzít v potaz jestli jsou sítě součást větší marketingové strategie s několika kanály mimo sítě nebo vytváříte strategii jen na sítě, například pro klienta, který si žádá jenom sítě. Za mě, ať už jde o jakýkoliv případ, je důležité mít na paměti, že sítě jsou jedním z několika marketingových nástrojů, a proto je dobré je brát uceleně s celou marketingovou strategií a ideálně obsah i cíle propojovat společně. Ptám se - jak si můžou jednotlivé marketingové kanály pomoct k dosažení cílů?
Obsahová strategie
Obsah je nejkreativnější část správy sociálních sítí. Při vytváření strategie obsahu je super si dát nějaký brainstroming, případně použít nějaké další ideační techniky. Dá se na tom fakt vyhrát a čím víc out of the box nápadů, tím větší pole pro výběr finálního obsahu. Co je důležité brát v potaz? Ideální obsah je propojení toho, co potřebujeme říct my a co zajímá lidi, na které cílíme. Pokud tohle v obsahu nezohledníme, můžeme mít na první pohled zajímavý, graficky super obsah, který ale naši cílovku prostě nezajímá. A to je velká ztráta zdrojů směrem, který nemá smysl. Proto bych tohle brala jako mantru pro tvorbu obsahu. Jaký má cílovka problém, který jim můžeme pomoct prostřednictvím sítí vyřešit?
Jedna věc je tedy co lidi chtějí na sítích vidět, druhá věc je jakou formou jim to předáme. Způsobů je fakt hodně a každý má využití pro jiný typ obsahu. Například - naše audience jsou milovníci pletení. Zjistili jsme, že jedním z jejich problémů je nedostatek vzorů pro pletení aktuálních fashion střihů. Jakým způsobem jim to můžeme dodat? Video je názorné a nejdetailnější step by step, zároveň jednoduché na “konzumaci”. Můžeme si tedy naplánovat pravidelně jednou týdně nový vzor, který followerům přistane na sítích. Kdybysme chtěli sbírat leady, jak jsem zmiňovala výš, můžeme sdílet na sítě něco jednoduššího for free pro všechny a za email pak poslat složitější vzory. A tak dál - kombinace našich cílů a toho, co zajímá naše followery + kombinace různých marketingových nástrojů.
Dalším problémem naší cílovky může být to, že se jich dotýká dopad environmentální krize. Super, o důvod víc si plést vlastní oblečení. Pokud tohle vnímají jako problém, možná by dalším vhodným obsahem mohla být infografika s údaji o dopadu fast fashion na životní prostředí?