K této knize opravdu sedí její název Jak na sítě, protože představuje přesný návod, jak se na sítích pohybovat.
Co jsem si z knihy odnesla?
· Sociální sítě jsou takřka nezbytné pro naši firmu – na sociálních sítích je dnes 45 % světové populace.
· Internet je „obchod s pozorností“. Konzument obsahu je znuděný a netrpělivý. Abychom se odlišili od ostatních, kteří se snaží zachytit jeho pozornost, musíme být výjimeční a dávat mu unikátní obsah, který mu rychle přinese nové a zajímavé informace.
· K sociálním sítím náleží 4 základní dovednosti: umět zaujmout, umět naslouchat, umět vyprávět, umět vyhodnocovat.
· Důležitý je na sociálních sítích pocit sounáležitosti. V dokonalém světě bychom měli vlastně všichni nejdříve vystavět funkční komunitu, a teprve potom jí nabídnout funkční produkt. Proto jsem již v létě 2020 začala intuitivně budovat komunitu Ze života koňáka na IG a TikToku dříve, než přijdou placené produkty.
· Je lepší dávat méně příspěvků ale zato kvalitních. Pro mě to to tedy, mimo vytvoření strategie, znamená stanovit si tematické okruhy a tvořit ideálně těchto 5 typů obsahu: zábava, vzdělávání a inspirace, zákulisí, pomoc a prodej.
· Práce člověka, který se stará o sociální sítě je z velké části o vyhodnocování analýz. Díky těmto vyhodnocením se pak dá obsah lépe přizpůsobit tomu, co se fanouškům líbí.
· Nejdříve je třeba naslouchat zákazníkovi, a pak až mluvit. S tím se pojí empatické rozhovory.
· Pro sociální sítě je dobré tvořit strategie a plány. Proč mám vlastně Instagram Ze života koňáka? Potřebuji si zodpovědět otázky: jak na tom teď jsem? Čeho chci dosáhnout Jak toho dosáhnu? Tvorba strategie podle této knihy mi připomíná learning contract.
· Důležitou částí je i správa profilů ve smyslu pravomocí a přidělených rolí. To můžeme využít v projektu Second Hoof, kde naši FB stránku spravuje vícero osob. Zároveň s tím souvisí i to, že nemáme jakési „schvalovací kolečko“, které by rychle určilo, jaký příspěvek může jít ven a jaký ne.
· Ve smyslu správy profilů mi vyskakuje i pojem „krizová komunikace se zákazníkem“, kterou v projektu Second Hoof zatím nemáme stanovenou.
· V knize jsem si utvrdila, že obsahový marketing je důležitý pro získávání potenciálních zákazníků. Při dalším psaní článku na svůj blog využiji checklist dobrého článku, který je k dispozici na webu této knihy. Velmi mi utkvělo v paměti, že první verze textu „se hází psům“. A sama to mohu potvrdit, jelikož první verze mých článků nikdy není ta finální.
· Pro sociální sítě je důležitá vizuální komunikace. Proč? Protože konzumenta spíše zaujme, v jeho každodenním spěchu a znuděnosti, obrázek než text. A navíc lidé se celkově chtějí koukat na krásné věci a dokonale vypadající obrázky, i když realita vypadá jinak. Proto je důležité tuto realitu na sítích ukázat (například v pohledu do zákulisí).
· Kniha vyzdvihuje, že nakupujeme na základě emocí. Znamená to, že na sítích a webu naší firmy by měl mít místo hluboký lidský příběh. Právě proto mám na svém blogu napsaný (pravdivý) Můj příběh, abych posílila důvěryhodnost a podnítila emoce u potenciálních zákazníků.
· Youtube – čím více hastagů přidám k videu, tím méně bude vidět pro ostatní. V knize se ale nedočtu, kolik je „moc“. Já zatím používám 5 hastagů k 1 videu a možná bych to mohla zkrátit na 3. Má videa nemají příliš velké dosahy, může toto být jeden z důvodů?
· „Neověřené informace jsou vždy pouhými domněnkami.“
· „Počet sledujících se stal důležitým společenským platidlem.“ A díky tomu tu máme éru influencerů.
Na závěr bych uvedla otázku, kterou by si měl položit každý byznys, který se chystá vstoupit na sítě: „Co zajímá člověka, který by si koupil nebo kupuje náš produkt či službu?“
Slovníček
FOMO – Fear of missing out. Bojíme se, že přijdeme o něco důležitého, pokud nebudeme delší dobu na sociálních sítích.
Impression management 2.0 – potřeba budovat pozitivní obraz sebe sama, chceme změnit představu, jakou o nás mají ostatní. V rámci něj si budujeme jakési alter ego pro vytváření vlastních příspěvků.
Infobezita – žijeme v době informačního zahlcení.
Skimming – hledání hlavních myšlenek v textu (skenování textu).
Skipping – vyhledávání klíčových slov v delším textu (skenování textu).
Obsahový marketing – cílem je přilákat, zaujmout a zapojit cílovou skupinu pomocí kvalitního obsahu.
UGC – user generated content – uživateli vytvářený obsah.
Community management – komunikace s fanoušky pod příspěvky, ve zprávách a ve skupinách.
Metoda sendviče – začít pozitivně, přejít k problému, skončit pozitivně.
Remarketing – znovuoslovování návštěvníků svých stránek.
Engagement rate – míra zapojení fanoušků u příspěvků.