„Když chcete, aby jednotlivec nebo skupina změnil úhel pohledu, mají otázky větší závažnost a cenu než věty oznamovací.“
Action learning je metoda na řešení problémů, pro které řešené ještě neexistuje. Případně nám pomáhá inovovat řešení problému, jak je dosud známe. Využívá týmové učení v jeho nejryzejší formě.
Zásady:
Problém má svá kritéria:
Musí být...
Metoda AL a její použití v našem týmu:
Měli jsem Team session, kde každý mohl přijít s problémem, co by chtěl týmově řešit a z toho se vybrali dva. Na každém z těchto problémů jsme dle metodiky pracovali v menších pracovních skupinkách po 5-6ti lidech.
Nositel problému nám ho představil ve stručnosti, jak nejvíc stroze to dokázal, abychom nepřevzali jeho interpretaci toho, co je ten skutečný problém. Doptávali jsme se otevřenými otázkami a když všichni měli svou interpretaci, provedli jsme jejich sdílení a následnou syntézu.
Následoval brainstorming možných řešení.
Nositel problému si vybral řešení, jaké mu přišlo nejvhodnější a implementoval ho do praxe.
Naším problémem bylo naučit se klást otevřené otázky a nepřecházet hned k návrhům konkrétního řešení. Na tom musíme jako tým zapracovat při opakování této metody. Zároveň jsme si na konci nestanovili konkrétní akční kroky.
Myšlenky z knihy, co mě zaujaly: