Jaký je rozdíl mezi touto knihou a jakoukoliv jinou marketingovou, kterých je na trhu už mraky? Kniha prezentuje inovativní marketingové strategie, které jsou nákladově efektivní, kreativní a nekonvenční. Představuje alternativní přístup, který sází na kreativitu, vynalézavost a nízkonákladové taktiky. Cílovou skupinou jsou většinou podnikatelé - majitele malých firem a marketéři, kteří chtějí konkurovat větším společnostem s omezenými zdroji.
Vždy je důležité, a to autor několikrát zdůrazňuje, důležité porozumět zákazníkovi a přizpůsobit marketingové sdělení jeho potřebám a přáním.
Jaký je tedy podle autora knihy správný postup?
Definujte svou cílovou skupinu: Určete konkrétní skupinu lidí, kteří si s největší pravděpodobností koupí váš výrobek nebo službu. To vám pomůže přizpůsobit marketingová sdělení jejich potřebám a preferencím. Bod, který asi není žádným překvápkem. Nicméně je důležité si tento bod zvědomit a během vymýšlení kampaně mít stále cílovou skupinu před očima. Líbil by se jim tento nápad? Je to něco, co si opravdu přejí?
Určete svou jedinečnou prodejní nabídku (USP): Zjistěte, čím se váš výrobek nebo služba liší od konkurence. To vám pomůže vytvořit marketingová sdělení, která zdůrazní vaše jedinečné vlastnosti a výhody. Mít silné USP a umět ho komunikovat cílové skupině je základ úspěchu.
Rozvíjejte své marketingové zbraně: Zvolte konkrétní marketingové taktiky, které použijete k oslovení cílové skupiny. Může jít například o sociální média, e-mail marketing, PR, reklamu nebo event marketing.
Stanovte si budget: Určete, kolik peněz si můžete dovolit utratit za marketing. Guerilla marketing je známý tím, že je nákladově efektivní, takže si možná vystačíte s menším rozpočtem než tradiční marketingové metody. Nicméně pokud financí není obecně v projektu mnoho, je důležité nad nimi mít tím spíše kontrolu.
Vytvořte si marketingový kalendář: Naplánujte si marketingové aktivity na určité časové období, například na měsíc nebo čtvrtletí. To vám pomůže udržet si přehled a soustředit se na své cíle. Zároveň je důležité mít kalendář stále před očima a aktualizovat na základě reality. Pokud je potřeba je fajn udělat si i menší kroky a mít v kalendáři např. zaznamenané, kdy postovat příspěvky na sítích.
Realizujte svůj plán: Uskutečněte svůj plán tím, že budete provádět vybrané marketingové taktiky. Nezapomeňte sledovat výsledky a podle potřeby je upravovat.
Měření výsledků: K vyhodnocení efektivity marketingového úsilí používejte metriky, jako jsou prodeje, vedení, návštěvnost webových stránek nebo zapojení do sociálních médií. Tyto informace využijte k vylepšení svého plánu a ke zlepšení budoucích marketingových kampaní. Sběr dat a následná optimalizace pomůže buď kampaň vylepšit ihned nebo minimálně vědět co do příště lépe.
Jak může guerilla marketing třeba vypadat?
V knize se píší takovéto příklady:
Pouliční umění: Vytváření poutavých nástěnných maleb nebo graffiti na veřejných prostranstvích může pomoci upozornit na vaši značku a vyvolat rozruch.
Flash mob: Zorganizování skupiny lidí, kteří na veřejném prostranství předvedou choreografický tanec nebo jinou aktivitu, jež upoutá pozornost, může vytvořit virální moment, který se bude sdílet na sociálních sítích.
Udělat něco pobuřujícího nebo nečekaného může vyvolat pozornost médií a pomoci vaší značce vyniknout. Například restaurace může nabídnout jídlo zdarma každému, kdo se v Národní den ocenění krav dostaví v převleku za krávu.
Nabídka bezplatných vzorků vašeho výrobku nebo zřízení pop-up obchodu na frekventovaném místě vám může pomoci oslovit nové zákazníky a vzbudit zájem.
Kampaně v sociálních médiích: Vytvoření hashtagu nebo výzvy na sociálních sítích, která bude lidi vybízet k tomu, aby se zapojili do práce s vaší značkou, může pomoci šířit informace a vyvolat rozruch.
V prváku jsme si v rámci našeho projektu SWAPni to! zkusily takový mini guerilla marketing v Rígráčích, kde jsme pověsili prádelní šňůru mezi stromy a na to trička a různé fotky ohledně fast fashion. Pak jsme taky polepily Letnou našimi tričky s QR kódy s odkazem na naši akci.