Finanční plánování a likvidita
Martin Landa
Co jsem si odnesl?
Absence finančního plánování v projektu způsobila špatně definované strategické cíle, což se podepsalo na celém finančním plánu. Firma si klade velmi malý cíl, pro který má navíc už naskladněné zásoby. Ačkoli má firma vizi, hodnoty i cíl, očividně jí jejich obecná specifikace neslouží moc dobře. Doporučil bych zapracovat na strategickém řízení, zvýšit nároky a přidat další krátkodobý cíl v podobě 100 prodaných produktů.
Společnost by měla většinu své aktivity věnovat zvýšení objemu prodejů a investovat do aktivit pro podporu prodeje.
Pojmy: llikvidita (4stupně), ebt, ebit, ebitda, EVA, MVA,SWOT, EAT, Index IN, NOPAT? WACC, ROE, ROI, Taktické, operativní
Likvidita
Kdy je podnik likvidní? Likvidita vyjadřuje schopnost v podniku hradit své splatné závazky, tj. platební schopno. Podstatou likvidity je vztah mezi složkami oběžného majetku a krátkodobými závazky.
Jsou čtyři stupně likvidity:
a,b,c je krátkodobá likvidita a ovlivňujeme krátkodobým finančním plánováním. D je ovlivněno v dlouhodobém časovém horizontu s využitím strategického plánování.
Finanční řízení
Jeho obsah můžeme definovat takto:
Jeho cílem je maximalizace hodnoty podniku. EVA vyjadřuje ekonomickou přidanou hodnotu. Je to rozdíl mezi čistým a provozním ziskem podnikuni a jeho kapitálovými náklady.
Analýza likvidity
Základem je analzyzovat složky čistého pracovního kapitálu. net working capital. Analýzy likvidity jsou založeny na výpočtu poměru mezi složkami oběžného majetku a krátkodobých závazků. Realita podnikového finančního hospodaření vyžaduji provést analýzu nejen oblasti pracovního kapitálu, ale i hlavním zdrojů peněžních příjmů a hlavních účelů, na které byly finanční prostředky vynaloženy.
Hodnocení pomocí cash flow
Zobrazuje přehled o finančních tocích, zejména ukazuje, zda peněžní toky z běžné provozní činnosti byly dostatečné pro financování investičních potřeb, případně z jakých zdrojů byly investiční činnosti financovány.
Výkaz cashflow si klade za cíl zobrazit hlavní zdroje peněžních příjmů a hlavní účely, na které byly finanční prostředky vynaloženy. Zejména v kvantitativní podobě. Z peněžní oblasti, investiční oblasti, z finanční činnosti.
Přehled o peněžních tocích
str. 90
Strategie podniku a finanční plánování
Nezbytným předdpokladem úspěšného podnikání je podniková strategie, definovaná obvykle základní představa jakou cestou budou dosaženy firemní cíle. Firemní strategie, obchodní trategie, funkční strategie. Strategický plán.
Finanční plán
1, Úvod:
· Představení projektu
· Vize, hodnoty, cíle
· Analýza SWOT
· Porter 5F
2, Finanční plánování
· Vymezení procesu plánování
· Cíle plánování
· Oblasti plánování
· Finanční politika
· Klasifikace finančních plánů
· Vazba na strategii podniku
3, Principy finančního plánování
4, Zásady finančního plánování
5, ATP
· Interní analýza Krátkodobý plán
· Plán tržeb
· Výkaz zisků a ztrát
· Plán peněžních toků
· Plán investic
· Bod zvratu
· Komparace vybraných ukazatelů
· Zhodnocení
Úvod
Představení projektu
Název projektu: QuestRush
Název produktu: QuestRush box
„Darujte emoce“
Elevator pitch:
Věříme, že úlohou dárků je přinášet radost a nadšení stejně jako v dětských letech. QuestRush je zábavný interaktivní dřevěné box, který kombinuje nejlepší prvky z únikových her po celém světě.
Díky využití herních prvků, jako jsou logické úkoly, hádanky nebo šifry, které jsou rozmístěny na boxu a propojené s webovou aplikací, budujeme napětí, vytváříme nezapomenutelný zážitek a přinášíme radost nejen pro obdarovaného a diváky.
Vize, hodnoty, cíle
Naše vize:
Přinášíme lidem radost.
Naše hodnoty:
Spolupráce: Spolupráce v týmu pro kvalitu, zábavu, kreativitu a inovaci.
Kreativita: Žene naše produkty vpřed. Pomáhá nám najít nové cesty pro řešení problémů.
Inovace: Boříme konvence s pomocí velkých i malých nápadů.
Zábava: Zábava při vymýšlení, zábava při práci, zábava dávat produkt, zábava rozbalovat produkt.
Krátkodobý cíl:
Prodat veškeré produkty na skladě do 31.3.2022
Získat další 2 obchodní partnery do 31.3.2020
Analýza micro SWOT
Porterův model pěti sil
Hrozba nově příchozích: 4
- postačí 2 až 3 tisíce korun na okopírování našeho produktu
- je řada možností, jak vytvořit podmínky pro originální předání dárku
- je zapotřebí několika odborníků
- je náročné získat práva na příběhy
Hrozba substitutů: 3,5
- v krajních případech se dá produkt nahradit papírovou taškou
- rostoucí trend trhu originálních dárkových předmětů
- příběhy a šifry se v Česku těší oblibě
- ostatní produkty nenabízí intelektuální prožitek
Vyjednávací síla kupujících: 1,5
- jedná se o inovativní produkt, na trhu zákazníci neseženou nic
stejného
- úmysl -> dárek ke speciálním příležitostem
- dárek je možné darovat několikrát
- požadavky na tématickou a obsahovou rozmanitost
Vyjednávací síla dodavatelů: 4
- máme pouze jednoho dodavatele v každé oblasti výroby
- sehnat a nasmlouvat podobně kvalitní dodavatele je velmi náročné
- pokud se jim produkt nebude líbit dali jsme dodavatelům možnost
zasáhnout do našeho projektu
Míra konkurence: 4,5
- do trhu s originálními dárky přichází stále více firem
- zkopírovat nápady je velmi jednoduché a vytvoření konkurenceschopného
produktu je levné
- odvětví se začíná zahlcovat nejrůznějšími nabídkami v různých cenových
kategoriích
Finanční plánování
Vymezení procesu plánování
Finanční plánování patří mezi funkce strategického finančního řízení. Finanční řízení se snaží o optimalizaci peněžních a kapitálových toků tak, aby se maximalizovala hodnota podniku (Grünwald & Holečková, 2007) a existovala vhodná návaznost na další cíle a plány podniku (marketingový, plán lidských zdrojů, plán vývoje atp. viz výše), na čemž se shodují 16 různí autoři (Fotr et al., 2012; Srpová & Řehoř, 2010). Díky finančnímu plánu jsme schopni se rozhodnout, zdali a v jaké míře můžeme alokovat finanční zdroje pro docílení jiných věcných plánů (Fotr et al., 2012).
Cíle plánování
Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností a stupeň jejich dosažení lze označit jako nejdůležitější kritérium hodnocení činnosti podniku.
Požadavky pro formulaci cílů:
· Vzájemná provázanost
· Reálná dosažitelnost
· Hierarchie a konzistence
· Náležitá kontrolovatelnost
Doporučené ukazatele pro porovnání úspěšnosti:
· EVA – ekonomická přidaná hodnota
· EBT – zisk před zdaněním
· Růst tržeb
· Cílové hodnoty likvidity a finanční stability4
EVA
Ukazatel ekonomické přidané hodnoty. Jedná se o pohled na ekonomickou výkonnost podniku.
provozní výsledek hospodaření – ((dlouhodobý majetek + čistý pracovní kapitál) * WACC)
Další ukazatelé
EBIT
zisk před úroky a zdaněním
ROI
(zisk po zdanění + nákladové úroky) / celková aktiva
(EBITDA, ROE, ROA, ROS, rentabilita základního kapitálu, čistý pracovní kapitál, likvida 1,2 a 3 stupně)
Oblasti plánování
Podstatou postupu je, pokud možno přesné definování cílového oboru, tj. oblasti, které se definování týká; tyto cílové obory jsou zpravidla odlišně definovány pro účely strategického plánování a taktického (operativního) plánování. Podstatné je, že pro každou cílovou oblast musí být definovány 4 jejich základní prvky:
· Obsah cíle
· Rozsah cíle
· Cílová oblast – ve kterém regionu, na kterém trhu nebo v jaké cílové skupině má být cíl dosažen, např. tržby u určitého typu produktů, oblast provozní režie, oblasti vlastních nákladů produkt atd.
· Cílová lhůta
Klasifikace finančních plánů
Z hlediska časového:
· Krátkodobé (měsíční, čtvrtletní, roční)
· Střednědobé až dlouhodobé (2 až 3 roky nebo i delší)
Z hlediska předmětu plánu, či rozpočtu se rozlišují:
· Dílčí rozpočty
· Kompletní podnikové plány, zahrnují jak celý podnik, tak i celkový ekonomický pohled; tyto plány pak zahrnují:
- Plánovanou výsledovku
- Plánovanou rozvahu
- Plánovaný tok peněžní hotovosti
Z hlediska technik sestavení:
· Pevný a variantní rozpočet
· Přírůstkový rozpočet a rozpočet vycházející z nuly
· Rozpočty sestavované za pevné období a klouzavé rozpočty
· Rozpočet limitní a indikativní
Principy finančního plánování
Má-li finanční plánování, resp. Finanční plány plnit svou úlohu při finančním řízení podniku, je nutné v procesu finančního plánování respektovat určité základní principy a zásady.
· Princip preference peněžních toků
· Princip respektování faktoru času
· Princip respektování a minimalizace rizika
· Princip optimalizace kapitálové struktury
Zásady finančního plánování
Kromě výše uvedených základních principů je vhodné respektovat při finančním plánování i některé specifické zásady:
· systematičnost – systematické sledovaní určitého cíle
· úplnost – zahrnutí všech činností a faktorů
· přehlednost – snadná operativnost při jeho vyplňování a kontrole plnění
· pravidelnost – v sestavování
· pružnost – aktualizace plánovaných hodnot v průběhu plánovaného období
· klouzavost – plánovací horizont nového finančního plánu by měl alespoň částečně
Kniha Martina Landy nabízí kromě výše uvedených i další zásady:
· Zásada dlouhodobosti finančního plánování
· Zásada hierarchického uspořádání finančních cílů
· Zásada reálné dosažitelnosti finančních cílů
· Zásada programově ziskové orientace podniku
· Zásada periodické aktualizace finančních plánů
· Zásada podstatné shody struktury a formy hlavních plánovacích podkladů se
· strukturou a formou podnikových účetních výkazů
· Zásada jednoduchosti a transparentnosti plánovaných výpočtů
· Zásada relativní autonomie finančního plánu
ATP
Krátkodobý plán
Při analýze jsme zjistili, že rok 2021 pro nás bude z ekonomického vývoje velmi důležitý. Máme připravené a naskladněné produkty. Nevídané příležitosti a hrozby. Na tyto informace jsme reagovali definováním krátkodobých cílů, které se opírají o naše dlouhodobé cíle, potažmo vizi.
V roce 2021 získáme partnerskou distributorskou síť. Spustíme naši marketingovou kampaň a trh s dárkovými předměty stále roste 6,3% ročně. Náš plán proto bude vycházet z ceny jednoho produktu, stejné jako v minulém roce a bude reflektovat zvýšení počtu zákazníků.
Krátkodobý finanční cíl:
Prodat naskladněné produkty do konce čtvrtého kvartálu. (25 produktů)
Zadání
Rozhodli jsme se sestavit krátkodobý finanční rozpočet, který nám nastíní možný vývoj tržeb v příštích 12 měsících. Na jeho konci pak bude několik doporučení pro dosažení cílů a zlepšení ekonomické situace projektu.
Interní analýza
Východiska finančního plánu
Finanční plán roku 2021 vychází z interních dat společnosti z minulého roku. Data se
týkají zejména:
• ceny produktu
• počtu prodaných kusů
Prodejní kanály byly v minulých měsících rozšířeny o e-shop, vlastní odběrová místa, partnerská odběrová místa, partnerské webové stránky. Uzavřeli jsme 3 partnerské smlouvy. Také hodláme spustit marketingovou kampaň. Cenová strategie se upravila pro potřeby trhu, v minulém období byla naše cena přizpůsobená fázi života projektu, ve které jsme byli jsme cílili na první vlaštovky, které nám pomáhaly zdokonalit náš produkt.
Plánovaná tržba z prodeje 1 produktu: 2190 kč
Plánovaný počet prodejů do konce čtvrtého kvartálu: 25 kusů
Plánovaná celková tržba: 54750 Kč
Plán tržeb
Náš produkt velmi podléhá sezónnosti, jak ukazuje následující graf. Díky tomu si můžeme představit, v jakém objemu se bude náš produkt prodávat v jednotlivých měsících.
Bohužel nemáme data z minulých let, abychom dokázali odhadnout přesné tržby produktu s novou cenou. Nicméně je patrné, že budeme mít nejvyšší prodeje v listopadu a prosinci. Od toho se bude odvíjet i realizace naší marketingové kampaně.
Výkaz zisků a ztrát
Pro účely plánování jsme si sestavili rozpočet zisků a ztrát. Za minulé období 2020 a pro plánované období 2021.
Komentář
Pokud bychom se drželi pouze našeho cíle a prodali naskladněné produkty, získáme značný obnos pro další investice. Tyto investice je potřeba naplánovat a promítnout do dalších plánů.
Peněžní toky 2021 – vybrané ukazatele
Provozní oblast
1.Q
2.Q
3.Q
4.Q
celkem
Příjmy z prodeje
9855
7271
9636
27988
54750
Přijaté zálohy
0
0
0
0
0
Ostatní příjmy
5000
0
0
0
5000
Prov. Příjmy celkem
14855
7271
9636
27988
59750
Investiční oblast
Výdaje na marketing
0
0
0
-5000
-5000
Celkové zvýšení peněžních toků
14855
7271
9636
22988
54750
Komentář:
Díky tomu, že společnost není plátcem DPH a v minulém roce vykazovala ztrátu v datech nejsou zahrnuty daně. Nejsou stanoveny, ani náklady, protože na nám data z předpovědí budou sloužit jako základ pro jejich rozplánování.
Plán investic v roce 2021
Jedinou investicí, kterou máme v současné době naplánovanou je marketingová ppc kampaň v měsících září, říjen a listopad. Podkladem plánu této investice pro nás byl výzkum nákupu dárků. Na základě dat získaných z výkazu výnosů a ztrát v blízké době stanovíme řadu dalších investic.
· Září: 1000 Kč
· Listopad: 2000 Kč
· Prosinec: 2000 Kč
Výpočet bodu zvratu
Fixní náklady v projektu QuestRush
Položka
Náklad za měsíc
Pronájem nemovitosti
425,-
Poplatky za internet
750,-
Poplatky za telefony
1 000,-
Hosting webu
110,-
Platební brána
200,-
Fixní náklady celkem
2 485,-
Prodejní cena QuestRush boxu: 2 190,-
Variabilní náklady u QuestRush boxu: 993,-
Bod zvratu: 2 4852190 - 993= 2,07 kusů
Musíme tedy prodat minimálně 2 QuestRush boxy měsíčně, abychom začali v projektu tvořit zisk.
Komparace ekonomických ukazatelů
Meziroční srovnání hodnot zisku
2021
2020
EBIT
50952
-10377
Meziroční srovnání vybraných ekonomický ukazatelů
2021
2020
ROE
6,36%
-1,29%
Komentář:
Rapidní zvýšení obou ukazatelů vychází z realizace velkých investic v minulém roce a v cíli, na který tento finanční plán reaguje. Po zhodnocení možností a přezkoumání výsledků, očekáváme, že hodnota obou ukazatelů bude v roce 2021 značně nižší.
Zhodnocení a doporučení
Projekt QuestRush je velmi mladý studentský projekt, který se nejprve musí zavést. Dopady podpory prodeje se teprve ukážou proto je těžké hodnotit jejich přínos a zda aktivitu akvizice obchodních partnerů a budování prodejních kanálů posílit, nebo aktivitu směřovat jinam.
Absence finančního plánování v projektu způsobila špatně definované strategické cíle, což se podepsalo na celém finančním plánu. Firma si klade velmi malý cíl, pro který má navíc už naskladněné zásoby. Ačkoli má firma vizi, hodnoty i cíl, očividně jí jejich obecná specifikace neslouží moc dobře. Doporučil bych zapracovat na strategickém řízení, zvýšit nároky a přidat další krátkodobý cíl v podobě 100 prodaných produktů.
Společnost by měla většinu své aktivity věnovat zvýšení objemu prodejů a investovat do aktivit pro podporu prodeje.