Finanční plánování a likvidita


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 27.03.2022

Finanční plánování a likvidita   Martin Landa

Finanční plánování a likvidita

Martin Landa

Co jsem si odnesl?

Absence finančního plánování v projektu způsobila špatně definované strategické cíle, což se podepsalo na celém finančním plánu. Firma si klade velmi malý cíl, pro který má navíc už naskladněné zásoby. Ačkoli má firma vizi, hodnoty i cíl, očividně jí jejich obecná specifikace neslouží moc dobře. Doporučil bych zapracovat na strategickém řízení, zvýšit nároky a přidat další krátkodobý cíl v podobě 100 prodaných produktů.

Společnost by měla většinu své aktivity věnovat zvýšení objemu prodejů a investovat do aktivit pro podporu prodeje. 

Pojmy: llikvidita (4stupně), ebt, ebit, ebitda, EVA, MVA,SWOT, EAT, Index IN, NOPAT? WACC, ROE, ROI, Taktické, operativní  

Likvidita

Kdy je podnik likvidní? Likvidita vyjadřuje schopnost v podniku hradit své splatné závazky, tj. platební schopno. Podstatou likvidity je vztah mezi složkami oběžného majetku a krátkodobými závazky. 

Jsou čtyři stupně likvidity:

  1. pohotová likvidita
  2. rychlá likvidita
  3. běžná likvidita
  4. dlouhodobá, popř. střednědobá

a,b,c je krátkodobá likvidita a ovlivňujeme krátkodobým finančním plánováním. D je ovlivněno v dlouhodobém časovém horizontu s využitím strategického plánování. 

Finanční řízení

 Jeho obsah můžeme definovat takto:

  1. Získávání kapitálu (zdrojů) Pro běžné i budoucí potřeby podniku a rozhodování o její struktuře. 
  2. Rozhodování o alokaci finančních zdrojů.
  3. Rozhodování o zdělenování zisku.
  4. Řízení, evidence, analýza a kontrola hospodářské stránky činnosti podniku

Jeho cílem je maximalizace hodnoty podniku. EVA vyjadřuje ekonomickou přidanou hodnotu. Je to rozdíl mezi čistým a provozním ziskem podnikuni a jeho kapitálovými náklady.

Analýza likvidity

Základem je analzyzovat složky čistého pracovního kapitálu. net working capital. Analýzy likvidity jsou založeny na výpočtu poměru mezi složkami oběžného majetku a krátkodobých závazků. Realita podnikového finančního hospodaření vyžaduji provést analýzu nejen oblasti pracovního kapitálu, ale i hlavním zdrojů peněžních příjmů a hlavních účelů, na které byly finanční prostředky vynaloženy. 

Hodnocení pomocí cash flow

Zobrazuje přehled o finančních tocích, zejména ukazuje, zda peněžní toky z běžné provozní činnosti byly  dostatečné pro financování investičních potřeb, případně z jakých zdrojů byly investiční činnosti financovány. 

Výkaz cashflow si klade za cíl zobrazit hlavní zdroje peněžních příjmů a hlavní účely, na které byly finanční prostředky vynaloženy. Zejména v kvantitativní podobě. Z peněžní oblasti, investiční oblasti, z finanční činnosti. 

Přehled o peněžních tocích

str. 90

Strategie podniku a finanční plánování 

Nezbytným předdpokladem úspěšného podnikání je podniková strategie, definovaná obvykle základní představa jakou cestou budou dosaženy firemní cíle. Firemní strategie, obchodní trategie, funkční strategie. Strategický plán. 

Finanční plán 

1, Úvod:

·       Představení projektu

·       Vize, hodnoty, cíle

·       Analýza SWOT

·       Porter 5F

2, Finanční plánování

·       Vymezení procesu plánování

·       Cíle plánování

·       Oblasti plánování

·       Finanční politika

·       Klasifikace finančních plánů

·       Vazba na strategii podniku

3, Principy finančního plánování

4, Zásady finančního plánování

5, ATP

·       Interní analýza Krátkodobý plán

·       Plán tržeb

·       Výkaz zisků a ztrát

·       Plán peněžních toků

·       Plán investic

·       Bod zvratu

·       Komparace vybraných ukazatelů

·       Zhodnocení

 

 

Úvod

 

Představení projektu

Název projektu: QuestRush

Název produktu: QuestRush box

„Darujte emoce“

Elevator pitch:

Věříme, že úlohou dárků je přinášet radost a nadšení stejně jako v dětských letech. QuestRush je zábavný interaktivní dřevěné box, který kombinuje nejlepší prvky z únikových her po celém světě.

Díky využití herních prvků, jako jsou logické úkoly, hádanky nebo šifry, které jsou rozmístěny na boxu a propojené s webovou aplikací, budujeme napětí, vytváříme nezapomenutelný zážitek a přinášíme radost nejen pro obdarovaného a diváky.

 

Vize, hodnoty, cíle

Naše vize:

Přinášíme lidem radost.

Naše hodnoty:

Spolupráce: Spolupráce v týmu pro kvalitu, zábavu, kreativitu a inovaci.

Kreativita: Žene naše produkty vpřed. Pomáhá nám najít nové cesty pro řešení problémů.

Inovace: Boříme konvence s pomocí velkých i malých nápadů.

Zábava: Zábava při vymýšlení, zábava při práci, zábava dávat produkt, zábava rozbalovat produkt.

Krátkodobý cíl:

Prodat veškeré produkty na skladě do 31.3.2022

Získat další 2 obchodní partnery do 31.3.2020

 

Analýza micro SWOT

Porterův model pěti sil

 

Hrozba nově příchozích: 4

- postačí 2 až 3 tisíce korun na okopírování našeho produktu

- je řada možností, jak vytvořit podmínky pro originální předání dárku

- je zapotřebí několika odborníků

- je náročné získat práva na příběhy

Hrozba substitutů: 3,5

- v krajních případech se dá produkt nahradit papírovou taškou

- rostoucí trend trhu originálních dárkových předmětů

- příběhy a šifry se v Česku těší oblibě

- ostatní produkty nenabízí intelektuální prožitek

Vyjednávací síla kupujících: 1,5

- jedná se o inovativní produkt, na trhu zákazníci neseženou nic

stejného

- úmysl -> dárek ke speciálním příležitostem

- dárek je možné darovat několikrát

- požadavky na tématickou a obsahovou rozmanitost

Vyjednávací síla dodavatelů: 4

- máme pouze jednoho dodavatele v každé oblasti výroby

- sehnat a nasmlouvat podobně kvalitní dodavatele je velmi náročné

- pokud se jim produkt nebude líbit dali jsme dodavatelům možnost

zasáhnout do našeho projektu

Míra konkurence: 4,5

- do trhu s originálními dárky přichází stále více firem

- zkopírovat nápady je velmi jednoduché a vytvoření konkurenceschopného

produktu je levné

- odvětví se začíná zahlcovat nejrůznějšími nabídkami v různých cenových

kategoriích

 

 

Finanční plánování

 

Vymezení procesu plánování

Finanční plánování patří mezi funkce strategického finančního řízení. Finanční řízení se snaží o optimalizaci peněžních a kapitálových toků tak, aby se maximalizovala hodnota podniku (Grünwald & Holečková, 2007) a existovala vhodná návaznost na další cíle a plány podniku (marketingový, plán lidských zdrojů, plán vývoje atp. viz výše), na čemž se shodují 16 různí autoři (Fotr et al., 2012; Srpová & Řehoř, 2010). Díky finančnímu plánu jsme schopni se rozhodnout, zdali a v jaké míře můžeme alokovat finanční zdroje pro docílení jiných věcných plánů (Fotr et al., 2012).

 

Cíle plánování

Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností a stupeň jejich dosažení lze označit jako nejdůležitější kritérium hodnocení činnosti podniku.

Požadavky pro formulaci cílů:

·       Vzájemná provázanost

·       Reálná dosažitelnost

·       Hierarchie a konzistence

·       Náležitá kontrolovatelnost

Doporučené ukazatele pro porovnání úspěšnosti:

·       EVA – ekonomická přidaná hodnota

·       EBT – zisk před zdaněním

·       Růst tržeb

·       Cílové hodnoty likvidity a finanční stability4

EVA

Ukazatel ekonomické přidané hodnoty. Jedná se o pohled na ekonomickou výkonnost podniku.

provozní výsledek hospodaření – ((dlouhodobý majetek + čistý pracovní kapitál) * WACC)

 

Další ukazatelé

EBIT

zisk před úroky a zdaněním

ROI

(zisk po zdanění + nákladové úroky) / celková aktiva

(EBITDA, ROE, ROA, ROS, rentabilita základního kapitálu, čistý pracovní kapitál, likvida 1,2 a 3 stupně)

 

Oblasti plánování

Podstatou postupu je, pokud možno přesné definování cílového oboru, tj. oblasti, které se definování týká; tyto cílové obory jsou zpravidla odlišně definovány pro účely strategického plánování a taktického (operativního) plánování. Podstatné je, že pro každou cílovou oblast musí být definovány 4 jejich základní prvky:

·       Obsah cíle

·       Rozsah cíle

·       Cílová oblast – ve kterém regionu, na kterém trhu nebo v jaké cílové skupině má být cíl dosažen, např. tržby u určitého typu produktů, oblast provozní režie, oblasti vlastních nákladů produkt atd.

·       Cílová lhůta

 

 

Klasifikace finančních plánů

Z hlediska časového:

·       Krátkodobé (měsíční, čtvrtletní, roční)

·       Střednědobé až dlouhodobé (2 až 3 roky nebo i delší)

Z hlediska předmětu plánu, či rozpočtu se rozlišují:

·       Dílčí rozpočty

·       Kompletní podnikové plány, zahrnují jak celý podnik, tak i celkový ekonomický pohled; tyto plány pak zahrnují:

-        Plánovanou výsledovku

-        Plánovanou rozvahu

-        Plánovaný tok peněžní hotovosti

Z hlediska technik sestavení:

·       Pevný a variantní rozpočet

·       Přírůstkový rozpočet a rozpočet vycházející z nuly

·       Rozpočty sestavované za pevné období a klouzavé rozpočty

·       Rozpočet limitní a indikativní

 

 

Principy finančního plánování

Má-li finanční plánování, resp. Finanční plány plnit svou úlohu při finančním řízení podniku, je nutné v procesu finančního plánování respektovat určité základní principy a zásady.

·       Princip preference peněžních toků

·       Princip respektování faktoru času

·       Princip respektování a minimalizace rizika

·       Princip optimalizace kapitálové struktury

 

Zásady finančního plánování

Kromě výše uvedených základních principů je vhodné respektovat při finančním plánování i některé specifické zásady:

·       systematičnost – systematické sledovaní určitého cíle

·       úplnost – zahrnutí všech činností a faktorů

·       přehlednost – snadná operativnost při jeho vyplňování a kontrole plnění

·       pravidelnost – v sestavování

·       pružnost – aktualizace plánovaných hodnot v průběhu plánovaného období

·       klouzavost – plánovací horizont nového finančního plánu by měl alespoň částečně

 

Kniha Martina Landy nabízí kromě výše uvedených i další zásady:

·       Zásada dlouhodobosti finančního plánování

·       Zásada hierarchického uspořádání finančních cílů

·       Zásada reálné dosažitelnosti finančních cílů

·       Zásada programově ziskové orientace podniku

·       Zásada periodické aktualizace finančních plánů

·       Zásada podstatné shody struktury a formy hlavních plánovacích podkladů se

·       strukturou a formou podnikových účetních výkazů

·       Zásada jednoduchosti a transparentnosti plánovaných výpočtů

·       Zásada relativní autonomie finančního plánu

 

 

 

ATP

Krátkodobý plán

 

Při analýze jsme zjistili, že rok 2021 pro nás bude z ekonomického vývoje velmi důležitý. Máme připravené a naskladněné produkty. Nevídané příležitosti a hrozby. Na tyto informace jsme reagovali definováním krátkodobých cílů, které se opírají o naše dlouhodobé cíle, potažmo vizi.

V roce 2021 získáme partnerskou distributorskou síť. Spustíme naši marketingovou kampaň a trh s dárkovými předměty stále roste 6,3% ročně. Náš plán proto bude vycházet z ceny jednoho produktu, stejné jako v minulém roce a bude reflektovat zvýšení počtu zákazníků.

 

Krátkodobý finanční cíl:

Prodat naskladněné produkty do konce čtvrtého kvartálu. (25 produktů)

 

Zadání

Rozhodli jsme se sestavit krátkodobý finanční rozpočet, který nám nastíní možný vývoj tržeb v příštích 12 měsících. Na jeho konci pak bude několik doporučení pro dosažení cílů a zlepšení ekonomické situace projektu.

 

Interní analýza

Východiska finančního plánu

Finanční plán roku 2021 vychází z interních dat společnosti z minulého roku. Data se

týkají zejména:

• ceny produktu

• počtu prodaných kusů

Prodejní kanály byly v minulých měsících rozšířeny o e-shop, vlastní odběrová místa, partnerská odběrová místa, partnerské webové stránky. Uzavřeli jsme 3 partnerské smlouvy. Také hodláme spustit marketingovou kampaň. Cenová strategie se upravila pro potřeby trhu, v minulém období byla naše cena přizpůsobená fázi života projektu, ve které jsme byli jsme cílili na první vlaštovky, které nám pomáhaly zdokonalit náš produkt.

 

Plánovaná tržba z prodeje 1 produktu: 2190 kč

Plánovaný počet prodejů do konce čtvrtého kvartálu: 25 kusů

Plánovaná celková tržba: 54750 Kč

 

 

 

Plán tržeb

Náš produkt velmi podléhá sezónnosti, jak ukazuje následující graf. Díky tomu si můžeme představit, v jakém objemu se bude náš produkt prodávat v jednotlivých měsících.

Bohužel nemáme data z minulých let, abychom dokázali odhadnout přesné tržby produktu s novou cenou. Nicméně je patrné, že budeme mít nejvyšší prodeje v listopadu a prosinci. Od toho se bude odvíjet i realizace naší marketingové kampaně.

 

Výkaz zisků a ztrát

Pro účely plánování jsme si sestavili rozpočet zisků a ztrát. Za minulé období 2020 a pro plánované období 2021.

Komentář

Pokud bychom se drželi pouze našeho cíle a prodali naskladněné produkty, získáme značný obnos pro další investice. Tyto investice je potřeba naplánovat a promítnout do dalších plánů.

 

Peněžní toky 2021 – vybrané ukazatele

Provozní oblast

1.Q

2.Q

3.Q

4.Q

celkem

Příjmy z prodeje

9855

7271

9636

27988

54750

Přijaté zálohy

0

0

0

0

0

Ostatní příjmy

5000

0

0

0

5000

Prov. Příjmy celkem

14855

7271

9636

27988

59750

Investiční oblast

 

 

 

 

 

Výdaje na marketing

0

0

0

-5000

-5000

Celkové zvýšení peněžních toků

14855

7271

9636

22988

54750

 

Komentář:

Díky tomu, že společnost není plátcem DPH a v minulém roce vykazovala ztrátu v datech nejsou zahrnuty daně. Nejsou stanoveny, ani náklady, protože na nám data z předpovědí budou sloužit jako základ pro jejich rozplánování.

 

Plán investic v roce 2021

Jedinou investicí, kterou máme v současné době naplánovanou je marketingová ppc kampaň v měsících září, říjen a listopad. Podkladem plánu této investice pro nás byl výzkum nákupu dárků. Na základě dat získaných z výkazu výnosů a ztrát v blízké době stanovíme řadu dalších investic.

·       Září: 1000 Kč

·       Listopad: 2000 Kč

·       Prosinec: 2000 Kč

 

 

Výpočet bodu zvratu

Fixní náklady v projektu QuestRush

Položka

Náklad za měsíc

Pronájem nemovitosti

425,- 

Poplatky za internet

750,-

Poplatky za telefony

1 000,-

Hosting webu

110,- 

Platební brána

200,- 

Fixní náklady celkem

2 485,-

Prodejní cena QuestRush boxu: 2 190,-

Variabilní náklady u QuestRush boxu: 993,-

 

Bod zvratu: 2 4852190 - 993= 2,07 kusů

Musíme tedy prodat minimálně 2 QuestRush boxy měsíčně, abychom začali v projektu tvořit zisk.

Komparace ekonomických ukazatelů

 

Meziroční srovnání hodnot zisku

 

2021

2020

EBIT

50952

-10377

 

Meziroční srovnání vybraných ekonomický ukazatelů

 

2021

2020

ROE 

6,36%

-1,29%

 

Komentář:

Rapidní zvýšení obou ukazatelů vychází z realizace velkých investic v minulém roce a v cíli, na který tento finanční plán reaguje. Po zhodnocení možností a přezkoumání výsledků, očekáváme, že hodnota obou ukazatelů bude v roce 2021 značně nižší.

 

Zhodnocení a doporučení

Projekt QuestRush je velmi mladý studentský projekt, který se nejprve musí zavést. Dopady podpory prodeje se teprve ukážou proto je těžké hodnotit jejich přínos a zda aktivitu akvizice obchodních partnerů a budování prodejních kanálů posílit, nebo aktivitu směřovat jinam.

Absence finančního plánování v projektu způsobila špatně definované strategické cíle, což se podepsalo na celém finančním plánu. Firma si klade velmi malý cíl, pro který má navíc už naskladněné zásoby. Ačkoli má firma vizi, hodnoty i cíl, očividně jí jejich obecná specifikace neslouží moc dobře. Doporučil bych zapracovat na strategickém řízení, zvýšit nároky a přidat další krátkodobý cíl v podobě 100 prodaných produktů.

Společnost by měla většinu své aktivity věnovat zvýšení objemu prodejů a investovat do aktivit pro podporu prodeje.  





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (3):



Mgr. Gazdík Petr - 30.03.2022 - 15:18


Tak to ne tohle. Asi přijdu brzy na kontrolu!

Otto Kos - 30.03.2022 - 15:14


Tuto esej bych ohodnotil jedním z čísel, které jsou uvedeny v tvém odstavci přijatých záloh

Filip Svoboda - 30.03.2022 - 15:11


Moc hezky zformátovaná esej.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: