Finanční plánování a likvidita: Martin Landa


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 24.05.2021

Finanční plánování a likvidita   Martin Landa

Tato kniha mi přinesla základní poznatky o finančním plánování a celkově o roli financí v projektu. V praxi, kdy jsem tvořila krátkodobý finanční plán pro plátěné tašky (Learning Expedition), jsem narazila na důležitost a časté opomínání role nákladů.


Teoretické znalosti:


Finance se zdají být pouze částí chodu celého podniku, ale zasahují do něj tak významně, že nemohou být brány jen jako část, nýbrž komplexní celek. Tento celek má vliv na podnikovou strategii, její krátkodobé i dlouhodobé cíle, tok peněz a na celkovou hodnotu podniku. Je třeba jednotlivé finanční ukazatele pečlivě sledovat a podle nich případně měnit fungování jednotlivých složek podniku


První věc, kterou sledujeme je likvidita. „Podnik je likvidní tehdy, když má k určitému datu k dispozici dostatečné prostředky k úhradě svých splatných závazků“ (Landa 2007, s. 4). Výpočet likvidity je poměrně jednoduchý, odečtou se krátkodobé závazky od krátkodobého majetku. Pokud je podnik v plusu a má navíc určité rezervy, je vše v naprostém pořádku. Zpozornět je třeba v případě, že rezerva je malá a není připravena na nenadálé události (opožděná platba, sezónnost práce). Fatální důsledky mohou nastat, pokud podnik své závazky uhradit nezvládne a bude v mínusu. Zde se pak, jako vedoucí podniku, můžeme zamyslet nad otázkami optimalizace nákladů, spolehlivosti našich zákazníků nebo nacenění našeho produktu či služby vůči nákladům.


Finanční řízení podniku má za cíl profinancovat chod podniku a řídit finance tak, aby podnik dosahoval zisku a zvyšoval svou hodnotu. „Základním cílem finančního řízení je maximalizace hodnoty podniku a z tohoto hodnotového hlediska se na podnik díváme jako na nástroj zhodnocení vložených zdrojů“ (Landa 2007, s. 6).


Je třeba si uvědomit, že při finančním řízení podniku na sebe berme i určité riziko. „Riziko je vždy přítomno v každém podnikatelském rozhodování“ (Landa 2007, s. 7). Riziko na sebe bereme téměř při všech činnostech, ať už se jedná o smluvení bankovního úvěru nebo nákup nových technologií.


Pro správné finanční řízení podniku je třeba vést přehled příjmů a výdajů – cash flow. Vzhledem k tom, co cash flow sleduje, jde ruku v ruce i s celkovou likviditou podniku. Díky těmto údajům můžeme sledovat, jaká podniková rozhodnutí měla na tok peněz dobrý nebo špatný vliv. „Základním cílem přehledu o peněžních tocích je zobrazit hlavní zdroje peněžních příjmů a hlavní účely, na které byly finanční prostředky vynaloženy“ (Landa 2007, s. 34).


Pro finanční plánování je nezbytná přesně vymezená podniková strategie. Souvisí to s myšlenkou, že finance opravdu zasahují do každé části podniku. Firemní strategie je něco, od čeho by se naše jednání mělo odvíjet, aby nebylo bezhlavé a neefektivní ale dlouhodobě úspěšné. „Strategie navazuje na vizi a misi (poslání podniku). Stanovuje základní směřování podniku a v rámci něho vytyčuje základní cíle, kterých má být v budoucnosti dosaženo.“ (Landa 2007, s. 96)


Strategii ale nelze definovat bez vize a mise, na kterých fungování společnosti stojí. „Na počátku tvorby strategie stojí definování vize a mise společnosti“ (Landa 2007, s. 97). Může se to zdát jako bezvýznamná část, jelikož bez financí by podnik neexistoval, ale právě vize a mise mu zajistí dlouhodobé směřování jedním směrem a motivaci členů podniku. 


Autor dále uvádí další zásady, podle kterých bychom se měli řídit. Jedná se například o dlouhodobost finančních cílů (nadřazenost krátkodobým), důležitost jednoho hlavního finančního cíle, reálnost dosažitelnosti cílů z hlediska motivace a také aktualizace finančního plánu po určitých obdobích.


Pokud nemáme stanoveny cíle, tak nevíme, kam přesně máme směřovat. Proto je důležité si i ve financích určit konkrétní cíle, kterých chceme dosáhnout.


Co jsem si odnesla z praktického využití:


Stanovit cíl a časové ohraničení krátkodobého finančního plánu.

Variabilní a fixní náklady:

Možnost snížení fixních nákladů v onlinu při používání online platforem a snížení variabilních nákladů při odběru většího množství kusů zboží.

Náklady celkově:

Náklady tu jsou a vždycky budou. Jako náklad nesmíme zapomenout měsíční poplatky např. za Zoom nebo nájem kancelářských prostor.

Práce s cenou a marží:

Vypočítání, kolik minimálně musím prodat kusů zboží na splacení nákladů.

Vypočítání marže na jeden produkt.

Vypočítání zisku na jeden produkt vzhledem k nákladům.

Predikce:

Maximální, optimistická, realistická a pesimistická varianta prodeje zboží. Důležité pro to, abychom věděli, jaké scénáře se mohou odehrát a jak nám uškodí ve výdělečnosti projektu.

Práce s pojmy (a jejich vyjasnění): likvidita, cash flow, příjmy, náklady, zisk, čistý zisk, tržby, marže.




Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (3):



Kateřina Daňková - 26.07.2021 - 09:59


Díky za podporu :-) Musím přiznat, že nechuť ke knize byla velká, ale nakonec přiznávám, že mi příjemně rozšířila obzory. Musím se naučit více překonávat komfortní zónu v "nepohodlných tématech".

Švecová Jana - 14.07.2021 - 09:05


Jsem ráda, že jsi podpořila své znalosti v oblasti financí. Víc takových esejí :-). Na projektech i při BG je vidět zatím mnoho nedostatků z finančního pohledu. Bohužel v této oblasti nefunguje příliš dobře crossfertilizační učení se, learning cells, jako je tomu třeba v marketingu. Pořád se finance přes TAP šíří pomalinku.

Filip Poživil - 28.05.2021 - 11:14


Konečně tu v bance vidím taky nějakou podnikatelskou knížku a ne jen seberozvoj, který je často, bohužel, toxickým seberozvojem. Věřím, že Tě kniha posunula o několik levelů výš v podnikatelském uvědomění. Good job.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: