Emoční rovnice


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 03.02.2023

Emoční rovnice   Aleš Kalina

Emoční rovnice


Tuto knihu jsem si vybrala především ze dvou důvodů. Prvním důvodem je to, že mě zajímal jiný úhel pohledu od dalšího autora na věc. Věřím v to, že jakým způsobem smýšlíme, jak máme nastavenou mysl, tak v životě jednáme a buď se nám daří, nebo ne. Zajímalo mě, kde se utváří tyto rovnice, proč jednám, tak jak jednám. Druhým důvodem bylo zjištění, co mají emoční rovnice společného se sebevědomím. Souhlasím s autorem, že vysoké sebevědomí je základem života ve zdravém slova smyslu. Pozoruji na sobě, že se mi z nějakého důvodu v některých oblastech snížilo mé sebevědomí. V knize autor poukazuje na vzorce chování, které jsou vkládány do naší mysli od ranného dětství. Jsou zakořeňovány sebemenšími postoji a názory z našeho okolí. V hlavně máme vsazené rovnice, které nám mohou bránit například v životním posunu, nebo v různých aktivitách.

Emoční rovnice popisuje autor jako takový malý program v hlavě, který mozek využívá pro výpočet našich nálad, strachů a obav. V době, kdy se potřebujeme rozhodnout, hledá mozek vhodné programy, aby nám poskytl co nejlepší řešení.

Program v hlavě poznáme podle toho, že se nám opakují ty samé situace stále dokola. Máme podobné strachy a rozhodujeme se pro ty samé špatnosti.

Používáme-li na životních křižovatkách stejné programy, končíme ve finále u stejných cílů. Nemůžeme si najít lepší práci, partnera, zdraví či peníze, když nás řídí ten samý software.


VÝCHOVA DĚTÍ A JEJÍ VLIV NA MENTÁLNÍ ROVNICE

Velice se mi líbila část knihy o výchově dětí, protože tam to celé začíná. Tam se tvoří emoční rovnice a to kde vyrůstáme, na náš budoucí život má největší dopad. Řekla bych, že se autor docela shoduje s názory na výchovu dětí Jaroslava Duška. Jaroslav Dušek je pro mě vzor v nastavení, jak správně jednat s dětmi a jak je co nejlépe připravit na jejich cestu.

Dle autora mozek každého člověka měl na počátku jen jednu buňku a postupně se vyvíjel v prostředí domova. Vyráběl si další neuronové buňky (až 9600 za sekundu), denně bych vystaven působení výroků a postojů rodičů, až do dospělosti. Jedinec je tedy mimo jiné i pro svoji práci nastavován již v době, kdy si to ještě nikdo neuvědomuje. Miliony nepoučených rodičů trousí své neplodné výroky a nálady, blokují spontánní projevy dítěte, zabraňují projevům jeho talentu, nepatřičně je trestají. Děti jsou přitom velmi lehce ovlivnitelné a umějí projevit svůj talent bez zábran. Stačí jen dát průchod jejich přirozenosti a ne jim za každou cenu implantovat své „správné“ představy. Mnohé děti jsou programovány tak, aby hlavně uspokojovaly své rodiče, a jsou na nich emočně závislé. Přísun lásky je podmíněn uspokojováním rodičů i okolí. Potřebujeme být dětem dobrým příkladem a nechat je spontánně se vyvíjet. Vytvářet doma dobrou náladu, a pokud zjistíme, že náš maličký má o něco velký zájem, podporovat ho bez přílišného poučování. Pokud bude potřebovat radu, řekne si o ni sám.


JAK SE MOZEK UČÍ?

-       Vědomé učení se – člověk je schopen vnímat a hodnotit pravdivost a smysluplnost toho, co se učím

-       Nevědomé učení – vstup informací, které si nejsem schopen uvědomit, ani ověřit – mozek je schopen zachytávat postoje, myšlenky, a nálady lidí kolem sebe, i na dálku. Na základě toho si pak vytváří vlastní názory, které je schopen převést do vědomí a brát je za vlastní.

-       Samovýroba informací – nemohu ji kontrolovat, mozek si data vyrábí sám – přirozená funkce mozku – deduktivně z již obsažených dat si mozek utváří vlastní závěry (př. Dítě je šikanované a dotváří si, proč ho ostatní nemají rádi)

Jak poznám, že jsem se v oblasti emocí naučila něco špatně?

-       Pokud se někde ve svém životě necítím dobře…



Naše špatné a nepoužitelné emoční rovnice můžeme vyrušit a nahradit je správnými rovnicemi, které nám lépe pomou zvládat různé oblasti našeho života. Autor Aleš Kalina je mimo jiné koučem v oblasti tvorby emočních rovnic. Nabízí konzultace, osobní koučování, přednášky, školení nových koučů, zabývá se motivací a tvorbou osobních i firemních vizí. Mým cílem bude lépe pochopit své vlastní emoční rovnice, kde se tam vzaly a proč. Jak je změnit, aby mé sebevědomí bylo dostatečně silné ve všech oblastech mého života. Začnu schůzkou u Aleše Kaliny. Děkuji za tuto knihu. Uvědomění, že mé jednání není špatným postojem ze mě, ale z části také vlivem okolí mě utvrdilo v tom, že na tom mohu pracovat.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: