Dialogue


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 13.12.2023

Dialogue: the art of thinking together   William Isaacs

Co je to dialog? Nelehká a nejednoznačná odpověď, z toho důvodů zde shrnu několik bodů charakterizující pojem „dialog“.

-        Proces (technika/metoda) pro formování myšlenek a názorů – tvorba nových názorů

-        Myšlení kolektivního vědomí

-        Je to flow

-        Výjimečný způsob komunikace, při které se učíme, získáváme nové poznatky o tématu a poznáváme smýšlení nejen mne samotného, ale i uvažování druhých

-        Learning with/from each other


Co je cílem dialogu?

-        dosáhnout vzájemného pochopení a respektu

-        zapojit všechny přítomné

-        získat inovativní přístup a názor k tématu

-        vyřešit problémy


Co pro dialog potřebujeme?

-        4 základní principy dialogu: 

o   Naslouchání (nikoliv poslouchání) – princip účasti/zapojení – abstrakce

o   Pozastavení – princip povědomí/osvěty – jistota (čas na zamyšlení?)

o   Vyjadřování – princip rozvoje – idolarita

o   Respekt – princip koherence – násilí 

-        Prostředí – komfortní a bezpečná atmosféra (prostor k projevu)

-        Kruh a shodná úroveň – všichni si jsou rovni, neexistuje hierarchie, shodná váha názorů

-        Kontejner – ohraničení mez a hranic předmětu dialogu – znát cíl/předmět/účel dialogu

-        Mít touhu vyslechnout a pochopit druhé


Myšlení:

-        Konvergence (rozbíhavost)

-        Divergence (sbíhavost)


Role vs. Role

Role v dialogu by měly rotovat, dynamicky se měnit, na základě potřeby a záměru. Mít svůj konkrétní záměr definuje, kterou z rolí v dialogu zastaneme.


-        Introvert x extrovert – nelze změnit/ovlivnit


-        Následovník (follower) – rozvijí myšlenku Hybatele, nemá nový názor

-        Pozorovatel (bystander) – „facilitátor“ a sleduje dialog z vrtulníku, sledovatel přítomné energie

-        Hybatel (mover) – aktivní člen, tvůrce nových myšlenek

-        Oponent (opposer) – kritické myšlení, jiné řešení, druhý úhel pohledu, „objasňovatel“


__



1)     Naslouchání

Naslouchání je cyklus navazování jedné myšlenky na druhou, díky němu je v dialogu budován flow. Naslouchání je gestem pozornosti.


Navazování jeden na druhého na základě aktivního/pasivního naslouchání:

-        aktivní: nepřemýšlet o následující myšlence, kterou chci zmínit; doptávat se a snažit se pochopit obsah předávané informace; být fyzicky a psychicky přítomný

o   Během zákaznické schůzky (ZS) může aktivní naslouchání přinést novou zakázku, právě díky čtení mezi řádky, nacítění se na zákazníka a pochopení jeho potřeb

-        pasivní: naše myšlenky jdou kolem; na příkladu psaní si do PC bez vizuálního doprovodu (vizuální vnímání a sledování mimiky dobarvuje celkový obraz); nedoptávání se


2)     Pozastavení

Pozastavení napomáhá méně hlasitým se vyjádřit a zároveň hlasitějším si uvědomit myšlenky a sumarizovat svůj názor. Věnujme myšlenkovým pochodům naši pozornost, dejme myšlenkám hodnotu. Zůstaňme vědomi.


Ticho je klíčem k rozkvětu myšlenek a budování flow. Pozastavit a zamyslet se není snadné, přesto skutečně hodnotné – zdolat a uvolnit napětí, nereagovat na myšlenku bez hlubšího zamyšlení. 


Pozastavení nabízí moment pro odstoupení od řešení, nabízí pohled na věc z jiného pohledu, jiným okem. Pokusit se, díky pozastavení, získat nadhled. Odepřít mentální modely a položit si racionální otázky „Co se právě děje, co cítím, co si myslím?“.


3)     Vyjádření

Řešili jsme, jak se vypořádat s těmi, kteří jsou více hlasití, ale spíše parafrázují a opakují již řečené… Jak tento rozvoj dialogu vnímám? Dvě roviny, které vnímám, mohou být: vyjádření souhlasu a apel na váhu konkrétního názoru, nebo vyjádření již řečeného může působit, že dotyčný nenaslouchá druhé. 


Pokud nic neřeknu… byl jsem součástí / nebyl jsem součástí? Racionálně a objektivně zvažme, v danou chvíli, zda má myšlenka a výstup přispěje ke společnému dialogu, nebo využiji pouze plochá slova, kterými vyplním ticho.


Vyjadřování má přispívat k rozvoji dialogu, usměrnění dialog a s určitou hodnotou. Proto brát v potaz aktivní a pasivní naslouchání.


4)     Respektování

Respektování vnímám jako prostor pro otevřenost, vzájemnost a upřímnost. Respekt znamená vnímat druhého jako učitele a zhostit se příležitosti učit se od druhého. Ničí názory nejsou konečné, vždy je možné nacházet nová řešení a závěry, respektujme to.


Princip koherence znamená vnímat vše jako celek, vnímat názory druhých jako součást těch našich.

Pokud chybí respekt, vede to k negativním závěrům.



Proč přemýšlet kolektivně, ne samostatně?

Přísloví „víc hlav, víc ví“ je přesným popsáním této otázky. My samotní nemáme tolik kapacity a možností na tak kreativní závěry, proto bychom měli „přemýšlet kolektivně“. Dialog znázorňuje vyspělost naší efektivity a synergie.



ZÁVĚR – ATP:

V týmu čelíme problému méně/více hlasitým členům dialogu. Měli bychom si každý zkusit zvolit pozici (roli), kterou zastaneme v dialogu. 


Na TS dne 12.12.2023 jsme přišli s nápadem vědomého předávání role postupně, jeden po druhém, v rámci dialogu na TS. V závěru jsme dospěli k názoru, že tato metoda by ovlivnila flow.

Metoda k experimentu: 6 klobouků


S KAAMOšema vedeme Learning cell s názvem Knižní klub, jehož cílem je sdílet rady a tipy v rámci čtení, sdílení si teoretických znalostí z knih a vedení dialogu o tématech. Dílčím cílem je urychleně sbírat knižní body a motivovat členy v rámci Rocket modelu. Proč o tom píšu?

Téma našeho minulého sezení bylo Dialogue. Vedli jsme dialog o této knize, souvislostech a našeho pochopení obsahu. Dialog měl sloužit pro ujasnění nabytých znalostí a připravit se na TS, jehož téma je Dialogue.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: