Dialog je velice náročná kniha na přečtení. Byla mou hlavní letní výzvou, kterou jsem s námahou překonala.
Myslím, že není dobré číst Dialog hned na začátku studia, i když se s tímto pojmem a dalšími pojmy z knihy setkáváme v prvním semestru. Do této knihy se musí dozrát. Sama mám pocit, že jsem měla ještě počkat, aby mi kniha dala více znalostí.
DIALOG - THE ART OF THINKING TOGETHER
Stavební prvky dialogu:
NASLOUCHÁNÍ
Abychom mohli používat dialog pořádně, musíme se naučit všechny důležité pojmy. Musíme NASLOUCHAT, ne POSLOUCHAT. Když někoho posloucháme, připravujeme si v hlavě odpověď na to, co nám je řečeno. Během naslouchání věnujeme všechnu svou pozornost člověku ,který nám něco říká. Snažíme se zaznamenat vše, co nám je řečeno a potom se zamyslet nad odpovědí, která někdy ani není potřeba.
ATP - Celý prvák jsem na této dovednosti pracovala. Došla jsem k tomu, že pořádně naslouchat dokážu jen, když jsem nabitá energií. Stačí trocha únavy, úpadek pozornosti a naslouchat na sto procent nedokážu.
RESPEKT
Respekt je složka, kterou nejčastěji podcenujeme. V naší komunitě je hodně disrespektu. Nemusíte mít člověka rád, ale respektovat ho musíte. Bez respektu se nikam neposuneme.
POZASTAVENÍ SE
Pozastavit se než se vyjádřím. Pozastavit se a pořádně si svou myšlenku rozmyslet.
ATP - Jsem od přírody rychlý člověk. Mluvím rychleji než myslím. Neustále pracuji na svém pozastavení. Zatím se mi daří pozastavit se během TS, v jiných případech mi to bohužel nejde.
VYJÁDŘENÍ SE
Vyjádřit se přesně a jasně. Dát svým slovům váhu a smysl.
ATP - Tak tohle mi už vůbec nejde. Neumím skládat větu tak aby byla čistá a dávala jednoznačný smysl. Je to něco na čem chci pracovat do budoucna.
DISKUZE VS. DIALOG
Diskuze je konverzace mezi dvěma stranami.
Dialog je konverzace s centrem.
Myšlenky na závěr
Vynechala jsem popsání rolí dialogu, protože jsou skvěle popsané v knize a já bych je nepopsala stejně dobře.
Od každého se mohu něco naučit. Pokud si myslím opak, projevuji tím velký disrespekt. Pokud chci dělat dialog musím sdílet své mentální modely. Také musím vnímat mentální modely ostatních.
Mé názory nejsou finální, musím být nakloněná k tomu je změnit, jinak nebudu dělat dialog.