William Isaacs
Vybrala jsem si knihu Dialogue, protože chci přispět v týmu ke společnému pochopení a posouvání se v komunikaci. Po zkušenostech z TS během prvního roku cítím, že je potřeba se zaměřit více na vzájemné naslouchání si a pochopení. Věřím, že metody dialogu fungují i v malých projektových skupinkách a firmách. Vystoupila jsem ze své komfortní fóny a „vzala do ruky“ knihu o cca 500 stránkách a ještě v angličtině. Po přečtení jsem měla strach, že jsem spoustu myšlenek vlastně nepochytila, nepřeložila a nebo nepochopila správně, tak jak jsou v knize napsané. Poté jsem si propojila mé dosavadní znalosti a zkušenosti a právě pochopení knihy z mé strany semnou souzní, chápu její poslání a vím, jak jej začít praktikovat.
V průběhu čtení knihy jsem zjistila, že některé pasáže jsou na mě dost filozofické. V životě jsem se naučila, že do věcí musím „dospět“ a právě i tato kniha je jednou z takových věcí. Přečetla jsem jí, něco si odnáším, ale cítím, že se k ní vrátím později, kdy budu vědět, že informace z ní budu mnohem více potřebovat. Po přečtení této knihy jsem zjistila, že z velké části využívám informace v ní obsažené, a to hlavně co se týče vztahů, řešení různých životních situací, pochopit více úhlů pohledu, řešení konfliktů apod. Tím, že žijeme ve světě plném chaosu, neporozumění, nenávisti, je právě tato kniha, a moudra v ní obsažená, ideální k přispění pro transformaci lidstva. Dialog otevírá možnosti a podporuje lásku, respekt a vzájemné porozumění. Vzájemné vyslyšení a následné porozumění, to je život v lásce a přátelství.
4 základní kameny dodržování dialogu:
1. Naslouchání – naslouchat druhým a snažit se o pochopení jeho úhlu pohledu
2. Respektování – respektovat rozdílnost a pokusit se o vysvětlení, snaha o pochopení a vzájemná podpora
3. Pozastavení – přemýšlení, pozastavení nad myšlenkami
4. Vyjádření se – všech
4 skupiny účastníků dialogu
- Tyto role jsou měnné a střídají se během dialogu podle toho o čem se jedná.
1. Hybatelé – movers – směr vedení dialogu
2. Odpůrci – opposers – lidé s reflexí, s jiným názorem
3. Následníci – bystanders – podporují dokončení a nápady
4. Přihlížející – Followers - otevírají další úhly pohledu - vhledy
Po současných zkušenostech při zkoušení potopení se do dialogu jsme zjistili, že metody, které zatím používáme, nebo se o to snažíme, nám velice pomáhají souznít a pracovat jako tým. Například Vstup do dialogu. Na meeting se připojíme a každý přilítne z jiné z jiné aktivity a musíme souznít do jedné atmosféry. K tomu nám slouží již dlouho používaný check-in. Jedná se o otázku, či téma, které je vznešeno a každý se zde musí vyjádřit – zapojit se. Není přerušován, ale je mu nasloucháno a tak se cítí být zapojen v kolektivu, ve kterém pak sdílí i své pocity a probírají se citlivá témata.
Oproti vnucování vlastního názoru v dialogu pracujeme s pochopením názoru ostatních
Dialog je konverzace s centrem. Prostředek pro nové vzájemné porozumění. Sdílený význam. Dialog ukazuje, jak problém vznikl, a ne jak ho v tuto chvíli řešit.
Sama chci co nejvíce přispívat k zavádění a formování dialogu. Jsem velice naslouchavý člověk, ovšem každodenní chaoz mi této přednosti ubírá. Po přečtení této knihy se chci stát vyrovnaným člověkem s dovedností odstupu od svých názorů a přesvědčení. Jsou dle mého názoru dost jednosměrné a brání mi větší různorodosti.