Tuhle knížku jsou si téměř na konci mého studia vybral z jednoduchého důvodu - chtěla jsem si připomenout základy Tiimiakatemia. Taky z důvodu toho, že mi přijde, že se možná bez Vaškovy přítomností trochu vyvrací. I když úplně na rovinu, je možný, že je to jen v mojí hlavě, protože pro mě osobně Vašek představoval takovou duši naší TA jednotky. Nicméně o to důležitější mi přijde být dobře obeznámená s metodikou, abych jí mohla správně předávat mladším.
Tuhle sej píšou formou definice a mojí menší vlastní reflexe na daný nástroj.
Rocket Model
Rocket Model představuje duši celé metodiky TA. Měl by se dle něj tým vyvíjet a postupovat a na základě toho získávat stickery.
Pokud bych měla mluvit za náš tým, tak my jsme k RM přistupovali tak ve vlnách. Občas jsme ho vytáhli a zhodnotili, ale pak s cena něj zase zapomnělo. Je to smutný je to skvělý motivační nástroj, nicméně hodně vnímám, že musíme zapracovat na kultuře naší komunity, abychom mohli začít plně věnovat pozornost RM. Bylo by i vhodný ho už finálně doupravit na naše poměry.
ATP
Princip aplikování teorie do praxe říká, že bychom nejdříve měli načerpat teorii, pak jí natrénovat spolu s týmem na TS a nakonec jít vyzkoušet do praxe. Ideálně si poté na celý proces i zareflektovat, abychom uzavřeli cyklus učení.
ATP je podle mě úplná bomba a jestli si něco z Tiimi odnáším, tak je to určitě tenhle princip. Mrzí mě, že jsme z něj nevytřískali víc a nebyli schopní v rouhánu a třeťáku TS víc navázat na teorii, kterou s zrovna každý z nás zabýval. Co mi ale přijde super, když máme TS, kde si teorii i vyzkoušíme, např. Jsme měli TS na prodej a někteří z nás si to rovnou na vlastní kůži zkusili prodat něčí projekt formou cold callingu. Nejen, že se na takových TS nejvíc naučíme, ale jsou často i nejzábavnější. Co mi ještě přijde důležité zmínit je síla zákaznických schůzek. Možná to není úplně teorie, ale spíš zkušenosti, které z nich čerpáme, ale že na jejich základě se dá nejlépe aplikovat ATP, protože nejvíc člověk chodí na zákaznické schůzky na základě potřeby, co řeší.
BG
Birthgiving je plnění zadání pro externího zákazníka, zpravidla s jedná o ideami a navrhnutí řešení, ne o realizaci, to se pak bavíme o zákaznickém projektu. BG by správně měl trvat 24 hodin a tým by za něj měl dostat finanční ohodnocení.
V prváku jsme měli nejvíce BG, v druháku snad žádně a teď ve třeťáku na to pomalu znovu najíždíme. Vždycky jsem to brala jako takovou výzvu - vymyslet co nejlepší řešení, zůstat vzhůru - v době, kdy ještě byly BG na 24 hodin, teď jsme trochu zpohodlněli, což na jednu stranu chápu, protože časově je to záhul. Trvalo mi než jsem pochopila, jak k BG přistupovat a jak při něm postupovat, za to samozřejmě může jejich nedostatek. Nicméně na posledním pro Decathlon jsem si uvědomila, že mě to hrozně baví, speciálně, když se jednalo o něco jiného než marketing, to není moje parketa a hodně jich často bylo zaměřeno právě tímto směrem. Pevně věřím, že nějaké BG jako tým ještě dáme dohromady, jiné než to závěrečné, protože mě zajímá, co jsme teď schopní ve třeťáku jako tým vytvořit.
Skill Profile
Skill Profile je soubor 21 dovedností s mnoha podvody u každé jedné z nich, který slouží jako nástroj pro měření našeho posunu.
Sílu skill profilu jsem dlouhou dobu podceňovala a až teď ve třeťáku chápu, že ty věci opravdu dávají smysl a lze z něj zobat jednotlivé dovednosti, stavět na nich learning contracty a další. Na začátku studia jsem vůbec nechápala a otravovalo mě ho vyplňovat. Teď mě to zajímá a dokonce baví pozorovat, kam jsem se posunula a jak to hodnotí ostatní z týmu.
Learning Contract
Learning contract představuje smlouvu sám se sebou a řekla bych, že i určitý způsob reflexe, přece jen se na jeho základě máme učit. Každý jednotlivec by si měl tvořit nový na každý nový semestr, určit si v něm cíle a ty v průběhu semestru splnit.
My jako GimiTimi jsme si learning contract opravdu vytvářeli na každý semestr. Pravidelně jsem ho navazovala na skill profile, což v teorii je bomba, v praxi ne tak úplně, když jsem se k němu nevracela a jednotlivé cíle z něj neplnila. Kámen úrazu byl, že jsem se sice v těch věcech, které jsem tam napsala chtěla zlepšit, ale častokrát jsme v průběhu semestru zjistila, že nemám projekt, na který danou dovednost navázat nebo se něco změnilo a cíl už nebyl relevantní. Proto moje doporučení zní - navazujte jednotlivé cíle v LC na činnosti, kterým se aktuálně věnujete nebo v průběhu následujících měsíců věnovat budete. Jinak je to bezpředmětné a píšete to z nutnosti.
Team Contract
Team contract je smlouva jednotlivců s týmem, která představuje souhrn zásad, hodnot a pravidel, které si tým stanoví. Měl by se pravidelně obnovovat dle toho, jak se tým a týmové procesy postupně vyvíjí.
Přijde mi hrozně vtipný, že jsme v prvním ročníku nad TC strávili hromadu času, probírání a slovíčkaření nad každým slovním spojením vs teď, kdy se k němu už prakticky nevracíme (neříkám, že je to správně), protože už jsme všichni zvyklí na to, jak to v našem týmu funguje a chováme se podle toho, většinově. Naopak to vidím jako hrozně dobrý komunikační experiment, protože pro každý tým vymyslet souhrn pravidel a zásad, na kterých se všichni shodnou je výzva, při které s toho jeden o druhém naučí hrozně moc. Krása j v tom, že každý tým si to může udělat po svém a jak chce.