Agilní přístupy


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 07.03.2024

Agilní přístupy vývoje produktu a řízení projektu   Jan Doležal

V této eseji definuji mé nabyté poznatky z knihy Agilní přístupy s cílem aplikování teorie do praxe na Training seshion dne 2.4.2024, jejíž téma je Birth Giving a řízení dle metody Sprint


LEAN přístup = odlehčené a přizpůsobivé metody/techniky – scrum, kanban, roadmapy (to nyní v družstvu používáme, zejména během BM jakožto nástroj pro organizaci úkolů vč. zdpovědných osob). Je to sada hodnot společnosti a jejího ducha.

Nástroje: Miro, Clickup, Trello, MS Planner


Klíčová CHARAKTERISTIKA AGILITY

-        reakce na změny/hrozby a příležitosti

-        rozhodnutí změnit mindset a zajeté koleje

-        efektivní procesy (hodnoty)

-        přizpůsobení se potřebám zákazníka

-        decentralizovaná struktura malých sebeorganizovaných týmů


Jak se vyrovnat s nenávistí vůči agilitě u zaměstnanců?

-        netlačit metody dogmaticky

-        nechat přizpůsobit techniky prostředí

-        najít si v systému vlastní cestu


Cynefin [kunivin] – 5 oblastí prostoru

-        jasnost, známost a jednoduchost (porozumím, zařadím, reaguji v PRAXI)

-        známé neznámé, komplikovanost (porozumím, analyzuji, reaguji)

-        neznáme neznámé, komplexita (prozkoumám, porozumím, reaguji EXPERIMENTEM/konceptem)

-        chaos (jednám, porozumím a hledám ostrovy stability, reaguji prostě DĚLÁNÍM)

-        ZMATEK: pátá doména; cynefin – nikdo nic neví


5 kroků funkční agility

1.     Co je prvotní potřeba?

2.     Jaká cesta vede k jejímu vytvoření?

3.     Provoz funkční struktury korespondující s hodnotou

4.     Minimalizace zásob a rozdělanou práci

5.     Inovovat strukturu


Jak předejít negativním vlivům?

- efektivní a transparentní komunikace

- pravidelná kontrola (KPI)

- jasnost a transparentnost

- jednoduchost


Waterfall/vodopád (Winston W. Royce) – fáze vývoje

1. Sběr požadavků

2. Návrh

3. Implementace

4. Testování

5. Nasazení


SCRUM MASTER zodpovídá za vývoj týmu v agilním řízení, a zároveň je ten, jehož cílem je stabilní a soudržný tým. K tomu je nutné nastavit společná pravidla vyhovující všem, a tudíž nedojde k žádným ústupkům. Nejlepší cestou pro efektivnější fázi je koučování, tedy pokládání otevřených otázek (což v týmu skutečně vedeme a apelujeme na otevřené dotazování). V našem týmu vnímám unikátní schopnost řešit konflikt ihned, a to v rané fázi, čímž dává tým najevo, že překážky jsou nutné řešit a ne ignorovat. Hodnota cross-function (multifunkčnost) je benefitem.


Agilní doporučení: Nehromaďte lidi u práce, hromaďte práci u lidí.“


Uvědomil jsem si, že vzdělanost/specializace sebeorganizačních týmů je nutností, a proto bychom měli klást důraz na obsah Training seshs, Learning cells (knižní klub, marketing, Leaderhip program) a zákaznických schůzek – toto jsou nástroje k efektivnímu vzdělávání týmu.


TÝM = angažovaný, sebevědomý, cross-functional a úspěšný, který spolu tvoří agilní organizaci schopnou adaptace na proměnlivé podmínky; jsou klíčové následující faktory:

- Znalost o zákazníkovi, jeho hodnoty

- Dostatek času a prostoru

- Důvěra a vzájemný respekt

- Autonomie v dosahování výsledků

- Častá a reálná ZV od „příjemců“ naší práce

- Retrospektiva

- Rozvíjející kultura organizace

- Sdílené hodnoty

- Společný vyšší cíl



Elevator statement – v rámci vývoje produktu


Základní formát pro User Story je: 

Jako  

chci

abych dostal

Na závěr zmíní definice “of done” status, kdy poznáme, že jsme v cíli a dosáhli jsme požadovaného stádia („condition of satisfaction“).


SCRUM – nejpoužívanější agilní nástroj – tým vytváří společnou hodnotu soustředěně, ve sprintech (hodnoty: oddanost, zaměření, otevřenost, respekt, odvaha)

-        transparentnost: práce, fáze a stavy musejí být viditelné

-        pozorování: v krátkých intervalech se identifikují odchylky, překážky apod.

-        přizpůsobení: řešení/úpravy pro minimalizaci řetězová reakce

SCRUM tým, BEZ hierarchického uspořádání a dílčích (pod)týmů, se skládá z scrum mastera, vlastníka produktu a vývojářů. Každý člen má mít komplexní znalosti a dovednosti k vytvoření společné hodnoty. Cílem týmu je jeho sebeřízení a založený na transparentní komunikaci. Tým pracuje ve sprintech (krátkých intervalech).

Role a odpovědnosti:

-        vývojář (přípravář) – vytvoření sprint a backlog plánu, dodržování definice hotovo „DoD“, přizpůsobování plánu k cíli, odhady náročnosti úkolů

o   Jak odhadnout náročnost? Relativně přirovnáním k podobné činnosti, shodnout se s ostatními, stanovit kotvu

-        vlastník produktu/facilitátor (koordinátor rozumí metodě sprintu) – řízení produktového backlog, komunikace cíle produktu, PBI (komunikace položek produktového backlog), prioritizace položek PP

-        scrum master/rozhodovač (lídr/CEO, rozumí produktu/tématu nejlépe) – pomáhá pochopit teorii, má vhled do projektu, efektivní sebeorganizování týmu, reflexe a retrospektiva během sprintu, koučování týmu, facilitátor, odstraňuje překážky

-        další experti (zástupci různých oblastí a relevantní k zadání – IT, marketing, …) 


BACKLOG v Agile

-        produktový B – seřazený seznam úkolů pro vylepšení produktu do 3 úrovní, nejmenší úkoly jsou připraveny 2-3 sprinty předem, netrvají ani ½ sprintu (středně připravené úkoly 10 sprintů předem, nové a nepřipravené tvoří nejnižší úroveň)

-        sprintový B – proč (cíle), co (produkty), jak (akční plán)

-        DoD (Definition of Done) – vytvořeno, testováno/opraveno, schváleno


 

Události SCRUMu:

-        SPRINT (měs.-týd.) – produktový cíl, plán sprintů, denní scrum, review sprint, retrospektiva sprintu

o   Plánování sprintu: celým týmem, definovat přínos cíle produktu ve sprintu, definovat náročnosti a kapacity

-        Denní SCRUM – 15min událost pro vývojáře; práce na položkách v backlog, využívá scrum board (kanban)

-        Review SPRINT – zkoumání výsledků sprintu a definovat budoucnost; získávání ZV o stavu „hotovo“

-        Retrospektiva sprintu – plán možností ke zvýšení kvality/efektivity (díky zkoumání procesu práce)


Metody a techniky v rámci SPRINTu:

-        JBM (HMB = how might be) = „Jak bychom mohli…“ pomáhá identifikovat problém pro nález řešení. Takové faktory můžeme napsat na sticky notes (lepící kartičky – Heat map; čárkování priorit) pro přehlednou vizualizaci na tabuli.

-        Bleskové ukázky (tato technika se koná v úterý dle harmonogramu) = každý člen týmu z předchozího dne má 3 minuty na to představit konkurenční produkty, které nalezl pomocí analýzy trhu. Zapisovatel eviduje „Big Ideas“ pomocí kreslení.

-        Story Board = jedná se o grafickou vizualizaci nápadů, která může mít podobu na A4 do 8 políček dle metody Šílené osmičky. Jedná se o fází prototypování a hodnocení. Prototyp nemusí být 100 %, jde o to, aby představil hlavní myšlenku, nikoli byl plně funkční (Paretovo pravidlo 80/20). V tomto dni také dochází k získání zpětné vazby od zákazníka.

-        Speed critics (blesková kritika) = diskuze nad highlighty řešení – nejprve mluví ten, kdo nekreslil, aby nedocházelo k brzdění týmu 

-        MVP = „minimum visible product“ označuje produkt, který má právě tolik funkcí, aby uspokojil potřeby prvních zákazníků, a co je důležitější, aby jim poskytl zpětnou vazbu k formování budoucnosti produktu.


Plán „Set the Stage“ (připravme si prostředí pro SPRINT) pomáhá s přípravou na celý průběh konání ve sprintech. Jedná se o nejdůležitější část pro facilitátora, jelikož dohlíží a koordinuje to, co definuje scrum master jako cíle a procesy, které se budou konat v jednotlivých sprintech. Výběr týmu je nejefektivnější do 7 lidí, jelikož je diverzní, kreativní a přináší nové nápady. Zároveň nezanedbat přípravu místnosti ke sprintu uzpůsobenou – tedy zajistit psací potřeby, whiteboards, lepící papírky a další.


KANBAN je nástěnka vizualizujíc úkoly dle priority a rozdělena do kontejnerů „udělat“, „v procesu“, „hotovo“

-        Měřené metriky: rychlost týmu (množství úkolů v čase), dodací lhůta (prům. doba k dokončení)


DESIGN THINKING je technika o přístupu k inovaci zaměřena na potřeby člověka, možnosti technologie a ekonomickou smysluplnost. Kroky:

1.     Inspirace: co, proč, pro koho

2.     Porozumění a pochopení potřeb

3.     Formulace problému

4.     Ideace nápadů – divergence a konvergence

5.     Prototyp realizovaného

6.     Test je klíčový pro poučení se


ZÁVĚR – ATP:


Na tuto knihu jsme věnovali TS, jehož tématem je BG/Birth giving a metody řízení. V tomto tématu jsme definovaly nejpoužívanější metody k řízení projektů – agilní řízení (sprint) a design thinking. Teoretickou částí jsme získaly základní představu, jak s technikami pracovat v praxi, a proto naším cílem je získat BG od zákazníka pro implementaci do praxe.


V závěru knihy se hovořilo o “dark scrumu”, což znamená používání těchto metod, avšak bez jakékoliv změny mindsetu. Jak stav identifikovat a čemu se vyvarovat v agilním řízení:

-        Hierarchické řízení projektu (manažerské členění týmu)

-        Měsíční odměny individuálně

-        Neúčast na reviews

-        Netransparentnost

-        Bariéra mezi týmem a zákazníkem

-        Retrospektiva jako ztráta času

-        Individuální KPIs

-        Záměna s Gantt diagramem

-        A posledním DŮLEŽITÝM (v návaznosti na náš tým): „Existuje backlog produktu (dlouhý seznam položek k řešení), ze kterého tým postupně odebírá. Často se tam sbíhají požadavky z různých míst korporace a na různé produkty a projekty nebo operativní zásahy.“ Čili je zapotřebí oddělit produkty/projekty – což zatím děláme pomocí štítků.


„Je dobré si uvědomit, že agile, potažmo scrum není cílem, ale prostředkem. Je to cesta například ke spokojenějším zákazníkům, kvalitnějšímu produktu a motivovanějšímu týmu.“


K tomu, jak s agile začít (avšak kromě nepostradatelných hodnot: sebeřízení, retrospektiva a transparentnost) je japonský koncept shu-ha-ri.

-        Následuj pravidla (shu): dril; nevycházet za mantinely, naučit se ve struktuře

-        Porušuj pravidla (ha): experimentuj a inovuj

-        Buď pravidlem (ri): mistrovský stupeň vytváření vlastního na základě vlastní zkušenosti


*Doporučení (nejen autorem knihy): Simon Sinek – Začněte s PROČ!


Proč?


K úvaze…

„Jak je možné, že mají stejný objem produkce na poloviční ploše a s polovinou personálu?“

„Jak a kde tato hodnota vzniká? Jak ji zajistit? Jak ji vytvářet bez plýtvání?“

„Děláte něco, co tito konkrétní lidé opravdu potřebují, využijí a za co budou ochotni platit?“

„Naším primárním zájmem je hodnota pro zákazníka a zákazník samotný“

„Spolupráce a co nejčastější komunikace na osobní bázi je zásadní“

„Vítáme proměnlivost a změny jako příležitost dodat lepší hodnotu“

„Rychlá zpětná vazba a transparentnost je pro správný postup nezbytná“

„Udržitelnost, kvalita a stabilita musí být vědomě řízena“



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: