Agilní přístupy vývoje produktu a řízení projektu


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 05.08.2023

Agilní přístupy vývoje produktu a řízení projektu   Jan Doležal


V Tiimi jsem se účastnil workshopu o agilním managementu s Janem Doležalem, který nám zodpověděl spoustu otázek a celkově nám udělal slušnou představu o tom, co to agilní management je. Proto jsem se rozhodl vzít do ruky jednu z jeho knih, abych si své představy ještě upevnil. Tato kniha celkem komplexně popisuje, co to agile je, a jak funguje. Některé principy jsem již znal, nebo je četl jinde, o některé principy se tady teď podělím.  

 

Agilní management reaguje na rychle měnící se potřeby trhu a na potřebu osvojit si digitální technologie. Je to určitá filosofie přístupu k řešení problémů, sada hodnot a principů. Vychází z LEAN přístupu (zeštíhlování). Ten je zaměřený na zjednodušování procesů, zaměřený na lidi, neustálé zlepšování a učení se. 

 

Lean má 5 principů: 

Určit hodnotu – Zjistit, co přináší hodnotu zákazníkům 

Mapovat tok hodnoty - Jaké činnosti přispívají k budování hodnoty 

Vytvořit tok - Vytvořit procesy, které budují hodnotu 

Optimalizovat 

Usilovat o dokonalost 

 

3M (muda mura muri) 

Muda - plýtvání, marnost, zbytečnost (musíme zajistit stabilní, nezávislý tým soustředěný na svou práci) 

Mura - nerovnoměrnost, nevyváženost, nedostatek jednotnosti, nepřirozenost (zavést stabilní pracovní rytmus ((sprinty)) 

Muri - přetěžování zdrojů, nepřiměřenost, přílišná obtížnost (vnímat vše jako celek, nezabývat se jen lokálními záležitostmi) 

 

Atributy agilní organizace 

Zaměřena na hodnotu dodávanou zákazníkům 

Omezování plýtvání 

Řešení komplexní situace adekvátními postupy 

Vhodně zformulovaný a stanovený smysl činnosti, existence, poskytuje lidem smysl jejich konání 

Umožňuje autonomii, mistrovství, smysl 

Management vytváří prostředí pro práci sebeorganizovaných týmů 

Vysoká úroveň kultury, lidé si navzájem věří, jsou otevření, chyba není vnímána jako problém, ale jako příležitost se poučit


Rámec CYNEFIN 

Rozděluje kontext, ve kterém se pohybujeme, na pět domén. 

 

Jasné a jednoduché 

Obsahuje známé známé 

Jsou vhodné těsné omezení  

Funguje postup Porozumět - Zařadit - Zareagovat (Při řešení problémů je třeba kontext pochopit a řešení vykonat podle zavedených principů) 

K řešení se využívá nejlepší známá praxe 

 

Komplikované (známé neznamé) 

Návodná omezení 

Porozumět - analyzovat – zareagovat 

Dobrá praxe 

 

Komplexní (neznámé neznámé) 

Volná omezení 

Prozkoumat - porozumět - zareagovat 

Vyvíjející se praxe 

 

Chaos (nejasnost vztahu “jestliže - pak”) 

Bez omezení 

Jednat porozumět zareagovat 

Nová praxe 

 

Podle praxe přesouváme kontext mezi doménami 

 

Motivace 

Motivace 1.0 - Potřeba přežít 

Motivace 2.0 - Cukr a bič (nízká kreativita a výkonnost, obcházení systémů za účelem osobního zisku) 

Motivace 3.0 - Autonomie, mistrovství, smysl (vyšší kreativita a výkonnost) 

Nehromadit lidi kolem práce, ale práci kolem lidí, jsou ideální cross-functional týmy, ale aby se každý realizoval.


Barvy organizací 

Červené organizace - nejsilnější udržuje poslušnost podřízených


Jantarové - formální role, stabilní, opakované procesy (prosperuje za stabilních podmínek)


Oranžové - orientace na krátkodobý zisk a porážku konkurence (schopnost inovace, zodpovědnost, meritokracie, KPIčka, management pomocí cílů)


Zelené - zaměření na kulturu, posílení a motivaci zaměstnanců (zplošťování struktur, silné zaměření na kulturu, zodpovědnost, motivaci (přirovnání k rodině)


Tyrkysové - sebeřízení, integrita, evoluční účel (účel managementu vytvářet prostředí pro vznik a rozvoj sebeorganizovaných týmů, nábor zaměřený na zapadnutí člověka do týmu, důraz na sebevzdělávání, nutnost inovativních a kreativních pracovníků) 

 

Design thinking - přístup k inovacím zaměřený na člověka

3 principy: 

Potřeby člověka 

Technologické možnosti 

Ekonomická smysluplnost 

 

Neexistuje jedna jediná definice nebo postup 

 

Inspirace - pozorování jak věci a lidé fungují v reálném světě 

Porozumění - pochopení vazeb s klienty a uživateli, pochopení psychologických a emocionálních potřeb 

Definice - zformulování problému 

Ideace, divergentní a konvergentní myšlení - vytváření nápadů pomocí divergence a konvergence 

Prototyp 

Test 

 

ATP: 

Z knihy si odnáším především principy Lean fungování, potřebu při výrobě produktů, či vedení schůzek a celkově práci na projektu zaměřit se především na to podstatné. Při schůzkách býváme často neefektivní, nebo se příliš zabýváme detaily, musíme více klást důraz na to, co přináší hodnotu zákazníkům. 

Dále mě zaujal model CYNEFIN, je dobré mapovat, jaké činnosti v projektu děláme, a podle jejich komplexnosti a znalosti řešení je rozdělovat a přistupovat k nim. Pokud řešíme operativu, kterou máme zmáknutou, nemá cenu vymýšlet nové postupy, stačí, aby se všichni naučili ty fungující. Pokud řešíme něco, o čem nemáme tušení jak na to, je třeba nejdříve něco vyzkoušet a procesy poté vytvářet podle toho, jak se nám postupy osvědčily. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: