Proč jsem si vybrala tuto knihu:
Měla jsem TS na téma agilní metody. Znala jsem tuto metodu jen velmi povrchově. Věděla jsem, že se jedná o způsob jak pracovat na projektech, že je více flexibilní než waterfall, ale to bylo vše. Tato metoda mě lákala, protože je můj táta projekťák a už několik let pracuje agilně a je scrum master. Jeho práce mě zajímá a lákalo mě pochopit, jak vlastně pracuje. Na knihu jsem narazila náhodou. Hledala jsem co nejpříjemnější teorii, abych agilní metody v co nejkratším čase pochopila, uměla teorii převést do praxe a vidět užitky, jak bychom nabyté znalosti mohli využít v našem týmu. Knihu jsem tedy přečetla, informace předala týmu a mě agilní metody od té doby nadchly. Začala jsem si agilních metod více všímat, zjistila jsem, že tak pracuje hodně mých známých a z neznámého slova se najednou stal způsob, jak bych také ráda pracovala.
Kniha mě tak nadchla, že jsem se rozhodla, že chci těmto metodám porozumět více do hloubky a zvolila jsem si agilní metody řízení projektů jako téma své bakalářské práce. Ke knize jsem se tedy po druhé vrátila ve chvíli, kdy jsem si určovala, jaký cíl si pro svou bakalářskou práci zvolím a abych si připomněla pár věcí, které jsem zapomněla.
Struktura eseje:
Knihu jsem četla už v listopadu, ale k napsání eseje jsem se nemohla odhodlat. Kniha je nabytá samými užitečnými informacemi a já jsem nevěděla jak mám esej pojmout. Proto jsem se nakonec rozhodla zaznamenat pro mě nejdůležitější výpisky z knihy a přidat závěr.
Pro mě nejdůležitější informace z knihy:
Agilní manifest=co to znamená být agilní
· Jednotlivci a interakce před procesy a nástroji
Důležitější je vzájemná interakce, domluva a spolupráce než jasně stanovené procesy a nástroje, které se budou používat. Je důležité vytvořit nějakou pracovní kulturu, ale může se měnit podle potřeb a nástroje využíváme takové, které nám pomáhají k dosažení našich cílů. Nástroje a procesy nám pomáhají a ne nás svazují.
· Fungující software před vyčerpávající dokumentací
Je lepší praktické seznámení se samotným produktem než dopodrobna předvedená dokumentace.
· Spolupráce se zákazníkem před vyjednáváním o smlouvě
Smlouvy jsou důležité, ale důležitější je kontakt se samotným odběratelem a smlouvy by neměly nahrazovat osobní komunikaci.
· Reagování na změny před dodržováním plánu
Projektové plány jsou důležité jako vodítko, ale neměly by řídit životy spolupracujících firem. Každé plány se mění a dogmatické dodržování původních plánů mnohdy vede k větší katastrofě než jejich postupné přizpůsobování dané situaci.
Lean proces
Převzaný z tovární výroby. Hlavní princip=Dělejte věci, jen když jsou potřeba. Just in time. Agilní a Lean metody se prolínají. Jedná se o omezení práce na tom, co by nemuselo přinést hodnotu a mohlo přijít na zmar. Nejznámější Lean firma je Toyota. Řídí firmu systémem tahu-vyrábí součástky až když jsou potřeba a nezásobují ve velkém sklad.
Principy Lean:
· Odstraňte vše, co nepřináší hodnotu
Neplýtvejte energii na něco, co se stejně na konci vyhodí.
· Zlepšujte se a učte se už v průběhu
Pravidelná zpětná vazba nám pomůže se soustředit jen na to, na čem opravdu záleží a zlepšovat se v tom.
· Rozhodujte se co nejpozději
Například nemá smysl vytvářet velké zásoby na sklad, jen proto, že je pro to zrovna prostor. Čím víc si dáme na čas, tím více získáme informací, které můžeme zohlednit.
· Dodávejte práci, jak nejrychleji to jde
Čím dříve dokončíme první produkt, tím dříve máme zpětnou vazbu a můžeme se pustit do dalšího vylepšování.
· Zaměřme se na celkový výsledek
Přemýšlejte dopředu, začněte u malých věcí, ty vyhodnoťte a rychle se z nich poučte.
Dbejte na kvalitu a celkovou udržitelnost systému. Důležitý je celkový dojem, který produkt vyvolává.
Nejpoužívanější metody:
KANBAN
Kanban je velmi volný. Kanban se hodí na prostředí, kde nic strategicky řídit nechcete a chcete jen co nejrychleji reagovat na změny. Typicky call centrum.
SCRUM
Scrum je v současnosti jedním z nejúspěšnějších a také nejpoužívanějších frameworků, jak se stát agilními. Hodí se na komplexní prostředí, kde je těžké věci naplánovat,flexibilně reagovat na změny, ale vyhnout se chaosu a strategicky ho řídit. Typicky vývoj produktu.
SCALING
Scaling se používá na prostředí, která jsou větší než jeden tým. Škálování Scrumu na větší celky a agilním transformacím velkých firem.
Agile není cíl, je to cesta, jak lépe dosáhnout svých strategických cílů. Iniciátorem celé změny je obvykle velký a zdánlivě neřešitelný problém, který nám vadí tak moc, že se nám přechod na agilní metody vyplatí. Jedním z hlavních cílů je vytvoření samoorganizovaného týmu, který je namotivovaný, umí spolupracovat, využívat sílu týmu a je v něm veliká osobní odpovědnost.
Proč pracovat agilně:
· Flexibilita-díky agilním metodikám můžeme stále postupovat a za naší práce měnit požadavky podle zákazníka zároveň tak, že naše práce nepřijde nazmar.
· Efektivita-Když jdou všichni za jedním cílem pracuje se mnohem rychleji a lépe.
· Předvídatelnost-Tím, že jste schopni projekt rozdělit do menších částí, jste schopni lépe odhadovat časovou náročnost, ale i další děje.
· Kvalita
· Zábava-Všichni členové, co se na produktu podílí, vědí proč podstupují nějaké kroky a jaká má jejich konkrétní práce smysl a důsledky. Pracovníci chápou smysl produktu a rozumí zákazníkovi. Takže je tým veselejší, družnější a má motivaci produkt vyvíjet.
BUSINESS AGILITY
Adaptabilita, flexibilita a vyváženost jsou tři klíčové elementy Business Agility.
Role:
Scrum master
Jeho hlavním cílem je vytvořit samostatný, efektivní a spokojený self-organized tým. Pomáhá týmu aby dobře fungoval, stal se high-performing a dosahoval lépe svých cílů dobrou facilitací pomáhá týmu odstraňovat problémy motivuje tým k lepším výsledkům koučuje tým a stará se o jeho rozvoj. Dále se stará se o to, aby Scrum proces byl efektivní a fungoval, má na starosti jeho dodržování, ale zároveň i možnost iniciovat změnu. Scrum Master by měl upřednostňovat koučovací principy, podporovat tým a jednotlivce v jejich rozvoji, být komunikativní, vnímavý a utlumovat případné konflikty v rámci týmu. Scrum Master by tedy neměl být direktivní.
Product owner
Primárním cílem Product Ownera je mít úspěšný produkt. Definuje vizi, hodnotu produktu a priority tak, aby všichni věděli, čeho chceme dosáhnout. A to jak v rámci týmu, tak managementu a zákazníků. Cíl musí být pro všechny stejný, je to to, co vás spojuje a dává všem energii. Role Product Ownera by neměla být kombinována s rolí Scrum Mastera.
Self-organized tým
Správný tým musí spolupracovat a táhnout za jeden provaz. Selže-li jeden člen týmu, selhal celý tým bez hledání viníka. Agilní týmy často spoléhají na své jednotlivé členy a nastavují adaptivní proces, který jeho členové sami můžou ovlivnit a změnit.
Scrum tým a Development tým
Další z rolí, které Scrum proces zavádí, je role Development týmu, který je jak self-organized, tak multifunkční, a je tak schopen dodat zákazníkovi hodnotu na konci každého Sprintu.
Zákazník
Agilní procesy jsou jiné i v tom, že se snaží zapojit zákazníka do projektu, aby si sám určoval, jaké jsou jeho priority, a podílel se již v průběhu projektu na jeho změnách a funkcionalitě. Aby se stal součástí týmu. Zákazníkem v tomto kontextu rozumíme kohokoliv, kdo má na projektu nějaký zájem. Tedy to může být jak člověk zevnitř, tak i zvenku firmy, např. stakeholder, manažer, marketing oddělení, obchod, podpora, uživatelé.
Nástroje:
Sprint
Sprint je fixní časový úsek, který má tým na to, aby dosáhl cílů Sprintu (Sprint Goal). Vzhledem k tomu, že na jeho konci je Sprint review pro zákazníky, kdy bychom jim měli prezentovat hotovou funkcionalitu, musí být alespoň tak dlouhý, abychom stihli jako tým něco dokončit, a měli tak co prezentovat.
Sprint Goal
Jednou z nejdůležitějších částí Scrumu je Sprint Goal, tedy cíl Sprintu. Je to taková malá vize na jeden Sprint. Správný Sprint Goal adresuje potřeby zákazníků, je zaměřený na hodnotu, nikoli na funkcionalitu. Na cíli Sprintu se domluví Product Owner s Development týmem v rámci Sprint Planningu a takto definovaný cíl by se již neměl v rámci Sprintu měnit.
Retrospektiva:
Je jedním ze základních prostředků, jak týmu umožnit získat sám na sebe zpětnou vazbu a ovlivňovat proces, to jak pracujeme. Je to efektivní nástroj na získávání zpětné vazby a její formát můžete použít v libovolném kontextu pro implementaci zlepšování a inovací, a to jak v rámci týmů, tak i jednotlivců.
Backlog:
Položka Backlogu je nezávislá funkcionalita, která přináší hodnotu, a lze na ní tak získat zpětná vazba. User Story je nejčastější forma zápisu položek Backlogu.
Standup Meeting:
Abyste si byli na denní bázi jistí, že ještě pořád stihnete jako tým dokončit to, k čemu jste se zavázali.
User Story:
V agilních týmech se často používá pojem User Story. Základní formát User Story je: „Jako Uživatel chci Funkcionalitu, abych dostal Business Value“ Takto zapsaná User Story vám říká nejen to, co chcete dělat, ale i pro koho, a hlavně proč. User Story má vytvářet obrázek, popisuje příběh.
INVEST kritéria:
Každá User Story by měla být nezávislá, otevřená diskusi, mít hodnotu pro zákazníka, být ohodnotitelná týmem, malá a testovatelná.
Mé zhodnocení:
Dále se kniha zabývá také tím, jak týmy fungují a jak se vyvíjejí. Kniha je tedy skvělou příručkou jak pro začínající scrum mastery, tak členy agilích týmů. Kniha nám pomůže pochopit struktury fungování, vysvětlí co se proč a jak dělá a díky tomu, jak je psaná, tak nám ukáže benefity těchto metod. Nebo nám naopak ukáže, že pro naše podnikání se tato struktura nehodí.
ATP:
S projektem Svíčky s víčky už delší dobu používáme Jiru. Pro zaznamenávání úkolů využíváme board a pracujeme ve sprintech. Mysleli jsme si tedy, že pracujeme agilně a jak nám to krásně jde. Pravda je ale taková, že jsme jen využívali nástroje, které se dají v agilních metodách využívat, ale to bylo všechno. Nechápali jsme principy agility a na sílu jsme se snažili fungovat podle nějaké struktury. Po přečtení knihy a pár schůzkami z praxe jsme si uvědomili, že je super pracovat agilně, když například produkt vyvíjíme, ale ve chvíli, kdy se snažíme o liniovou výrobu, není agilní způsob ten nejlepší. V tu chvíli je třeba jasné rozdělení rolí, nastavení procesů a jejich jasné dodržování, až do chvíli kdy vzniknou problémy nebo se objeví lepší příležitosti na vylepšování. Zjistila jsem tedy, že i když se mi tyto metody líbí, tak nejsou na všechno a opět se ale ověřilo, že tým je základ. Bez kvalitních lidí, kteří vědí, co a proč dělají a jsou namotivovaní pracovat to opravdu nejde. Proto, když jsem přemýšlela, jak vztáhnout poznatky z knihy na náš tým, nejvíce ve mně rezonovala právě osobní odpovědnost, informovanost, zapálení do práce a smysluplnost. Často se nám v týmu děje, že nejsme dostatečně informovaní, nevíme jak máme pracovat, proč jsou nějaké kroky důležité a nemáme v týmu dostatečnou důvěru. A bez těchto základů se špatně spolupracuje. Také jsem si uvědomila, že pro vykonávání určitých rolí je třeba mít určitou “náturu”. Každý z nás je v něčem dobrý a hodí se na určité pozice. Například roli scrum mastera nemůže vykonávat každý. Stejně tak jako nemůže být každý projektový manažer, či osoba vykonávající jen dílčí úkoly vyslané z vedení. Je dobré si uvědomit, na co člověk má, co ho baví a zlepšovat se v dovednostech, které mu jdou.
Super knížka, doporučuju všem:)