Action Learning
Michael J. Marquardt
AL je proces, při kterém se jednotlivci nebo skupiny lidí učí prostřednictvím akce a reflexe výsledných zkušeností. Jedná se o formu zkušenostního učení, při níž se lidé učí prostřednictvím činnosti, reflektují své jednání a v důsledku toho upravují své chování. AL může být pro lidi účinným způsobem, jak rozvíjet nové dovednosti, řešit složité problémy a přizpůsobovat se měnícím se okolnostem. Často se používá v podnikatelském a organizačním prostředí jako způsob podpory neustálého učení a zlepšování
Action learning se skládá z šesti hlavních částí:
Při AL je problém nebo výzva, kterou řešíme, středobodem učení a přijímaných opatření. Je důležité, aby byl problém skutečný a relevantní pro účastníky, protože to pomáhá zajistit, aby učení bylo smysluplné.
Existuje několik klíčových charakteristik, které definují problém pro akční učení:
Celkově by měl být problém náročný, ale ne ohromující, a měl by poskytovat příležitost k učení a růstu.
Při AL hraje kouč důležitou roli při řízení procesu učení a poskytování podpory účastníkům. Úkolem kouče je pomáhat vytvářet prostředí, které je příznivé pro učení, a pomáhat usnadňovat proces učení, nikoli se přímo podílet na řešení problémů.
Kouč se neúčastní řešení problémů, protože je důležité, aby účastníci převzali odpovědnost za problém a přišli s vlastním řešením. Úkolem kouče je poskytovat podporu a vedení, nikoli diktovat řešení.
Mezi hodnoty, které jsou pro kouče v akčním učení důležité, patří:
Ke splnění svého účelu může kouč využívat různé strategie, například facilitovat diskuse, poskytovat zpětnou vazbu a podporovat reflexi. Je také důležité, aby kouč byl dobrým posluchačem a vytvořil prostředí, které je bezpečné a příznivé pro učení.
Učení je nedílnou součástí akčního učení, protože zahrnuje reflexi zkušeností a následnou úpravu chování. Při akčním učení dochází k učení prostřednictvím procesu přijímání opatření a reflexe výsledných zkušeností.
Existuje několik klíčových charakteristik, které definují učení v akčním učení:
Celkově lze říci, že učení v rámci akčního učení je dynamický proces, který zahrnuje reflexi zkušeností, přizpůsobení vlastního chování a aplikaci naučeného v nových situacích.
Člověk se musí učit tím, že něco zkusí, protože i když si myslíte, že něco umíte, nemáte jistotu, dokud to nezkusíte.
--Aristoteles--
Fáze řešení problému v AL
Celkově jsou tyto čtyři fáze součástí iterativního procesu, protože skupina se možná bude muset při řešení problému vrátit a znovu projít předchozí fáze. Cílem je přijít s řešením, které účinně řeší problém a které lze realizovat a udržet v čase.
Při akčním učení je kladení otázek důležitou součástí procesu učení, protože pomáhá jednotlivcům objasnit jejich chápání a prozkoumat různé perspektivy. Reflektivní kladení otázek je typem kladení otázek, který je zaměřen na podporu reflexe a učení. Zahrnuje kladení otázek, které pomáhají jednotlivcům přemýšlet o jejich zkušenostech a zvažovat, co se naučili.
Dialog
Dialog je forma komunikace, která zahrnuje vzájemnou výměnu myšlenek a pohledů. V akčním učení se dialog často používá k usnadnění procesu učení, protože umožňuje výměnu různých myšlenek a zkoumání různých úhlů pohledu.
Kdo klade otázky?
Při akčním učení může otázky klást kdokoli ze skupiny nebo kouč či facilitátor. Typ použitých otázek se může lišit v závislosti na konkrétní situaci a cílech programu akčního učení.
Typy otázek:
Dobrá otázka při AL je taková, která podněcuje k zamyšlení, zkoumání a hlubšímu přemýšlení. Měla by být otevřená, relevantní k řešenému problému a podněcující k zamyšlení. Měla by také respektovat a brát ohled na názory ostatních.
V procesu AL je skupina malým týmem jednotlivců, kteří společně řeší reálný problém nebo výzvu. Skupiny akčního učení se obvykle skládají ze 4-8 osob.
Účastníci skupiny akčního učení jsou obvykle vybíráni na základě svých příslušných odborných znalostí a zkušeností a také schopnosti efektivně pracovat v týmu. Kritéria výběru se mohou lišit v závislosti na povaze řešeného problému nebo výzvy, ale mohou zahrnovat faktory, jako jsou příslušné znalosti, dovednosti a pravomoc k rozhodování, jakož i různorodost pohledů a zázemí, nebo důvěrná znalost kontextu.
Je důležité, aby členové skupiny akčního učení byli otevření a ochotní učit se jeden od druhého, protože skupina se při identifikaci a řešení problémů spoléhá na kolektivní moudrost a odborné znalosti svých členů. Skupiny akčního učení navíc obvykle zahrnují facilitátora, který pomáhá vést skupinu procesem řešení problémů a zajišťuje, aby skupina zůstala na správné cestě a soustředěná.
Věci nevidíme, jaké jsou, ale jací jsme my.
--Talmund--
ATP:
Z knihy jsem si odnesl pár bodů do praxe: