Action Learning


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 10.12.2022

Action Learning, účinná metoda řešení problémů a nácviku interpersonálních dovedností pro vedení a rozvoj týmů   Michael J. Marquardt

TÉMA: Účinná metoda řešení problémů a nácviku interpersonálních dovedností pro vedení a rozvoj týmu. Každá organizace může dosáhnout 5 přínosů AL: řešení problémů, rozvoje vůdcovských dovedností, rozvoje týmu, změny organizace, odborného vzdělání.

Autor je profesor v oboru rozvoje lidských zdrojů – zabývá se oblastí vedení lidí, učení se, globalizace a změny v organizaci.


STRUKTURA knihy:

Action Learning (AL) je nástroj pro rozvoj lídrů, budování týmů a zvyšování potenciálu firem. Všechny formy AL mají společného jmenovatele: skuteční lidé řeší skutečné problémy v reálném čase a přitom se učí. AL je nástroj pro řešení problémů s výbornou dispozicí rozvíjet úspěšné lídry, týmy a organizace. 

Metoda založena na selském rozumu. Tvořena šesti hlavními složkami a dvěma zásadními pravidly


AL má 6 SLOŽEK:

Nástroj je nejúčinnější, pokud všech šest složek působí současně najednou. Optimalizuje to účinnost a zajistí úspěšnost AL.

Problém (projekt/výzva/úkol)

  • nabízí příležitosti k učení a získávání znalostí a dovedností, vyžadují proveditelné kroky
  • čím komplikovanější, tím je metodika inovativnější a vede vyšší míře učení
  • důležité: zreflektování problému
  • determinace problému: významnost, naléhavost, proveditelnost, závažnost
  • JEDEN vs. VÍCE problémů:
  • Jeden: členové týmu směřují energii k jedinému řešení problému (problém stanoví organizace)
  • Více: do týmu každý člen přináší vlastní problém/úkol/projekt, s jehož řešením ostatní pomohou
  • Prezentace problému týmu:
  • Časově ohraničit – několik min.
  • Výstižná formulace – uvědomit si konsekvence

Skupina/Tým

  • optimální skupina je 4-8 členná 
  • členové by měli mít různorodou odbornost a praxi, aby přinášeli různé pohledy = „průlomové myšlení“
  • kritéria při výběru členů:
  • pocit odpovědnosti (závazek)
  • odborné znalosti
  • pravomoc k realizaci – akční kroky
  • různorodost
  • účast – přítomnost 

Proces kladení otázek a reflektivního naslouchání

  • dobré otázky obsahují zárodky dobrých řešení
  • navrhují řešení, rozvijí dialog

Akce pro řešení problému

  • k učení nedochází, pokud akce není realizována a reflektována
  • AL obsahuje formulaci problému, určení cíle, strategie a provedení akce

Závazek k učení

  • důraz na rozvoj a učení jednotlivců pro získání znalostí; osvojování si poznatků
  • postup:
  • získat zkušenost
  • pozorovat a reflektovat
  • zobecnit a pojmově vyjádřit
  • prověřit a experimentovat
  • Trojsmyčkové učení:
  • Co je příčinou problému?
  • Jaká řešení mohou fungovat?
  • Co by mohlo být hlubší příčinou a řešením?
  • Poznání kultury a způsobu myšlení, které tyto příčiny vytvářejí

Kouč AL (s.150)

  • pomáhá týmu reflektovat pomocí otázek; tým se pozastaví nad otázkou
  • pomáhá týmu sledovat jakých výsledků členové dosahují
  • pomáhá týmu zjistit, co potřebují udělat
  • zvyšuje povědomí skupiny o tom, co se děje
  • tvoří komfortní atmosféru a ideální pro rozvoj každého člena týmu


DVĚ PRAVIDLA:

  • Účinnost AL založena na 2 typech chování = reflektivní dotazování a neustále učení se
  • Dotazovaní – každá otázka může podnítit člena k odpovědi (5-10 vět na 1 otázku), mění dynamiku, vede k dialogu, soudy ustupují od reflektování a naslouchání
  • Co jde dobře a funguje? Co udělat lépe? Čeho chce skupina dosáhnout?
  • Učit se – kouč pomáhá rozvoji, zasáhnutí kouče žádá přerušení řešení problému a vyslyšení koučovy otázky, skupina se k řešení vrátí (kouč řídí ukončení schůzek, posledních 10min slouží ke shrnuti)


FÁZE ŘEŠENÍ PROBLÉMU AL:

  • Formování skupiny – struktura, mohou se zaměřit na individuální problémy či společný
  • Prezentace problému nebo úkolu skupině – kladení otázek
  • Přeformulování problému – dosáhnutí konsensu, formulace jádra problému
  • Stanovení cílů – SMART
  • Vypracování akční strategie
  • Realizace akcí
  • Zachycení poznatků


Vyvažování CHAOSU a ŘÁDU v AL

  • Chaos AL – prvky různorodosti jednotlivců, složité výzvy, otázky, neznalost problému
  • Účelná struktura AL – konkrétní problémy, odpovědnost, naslouchání, řešení akce
  • „Hrana chaosu“ = rovnováha mezi řádem a chaosem
  • Má-li tým uspět, nucen balancovat se na hraně
  • Kombinace jednoduché struktury procesu s rozsáhlou komunitní komunikací a s volností uspořádání
  • K udržení na hraně = jednoduchá pravidla a soubor norem


VÝZVY pro ORGANIZACE:

  • Zvyšování složitosti problému
  • Potřeba nových vůdcovských dovedností – primárním cílem AL je kladení vhodných otázek v podmínkách rizika (než hledat odpovědi)
  • „Co se lídři učí a jak se učí, nelze vzájemně oddělit, protože jak se člověk učí, nutně ovlivňuje to, čemu se naučil.“
  • AL dává příležitost učit se jako lídr, protože reflektujeme a zpochybňujeme
  • Rostoucí význam vysoce výkonných týmů
  • Potřeba získávat cenné znalosti
  • Potřeba učit se (a méně času na učení) – když opustíme kancelář, mobil nepřestane vyzvánět (Jak na to?)
  • Týmové myšlení a týmové učení – posiluje pocit odpovědnosti a soudržnost


UČÍCÍ se ORGANIZACE – AL je nejúčinnějším prostředkem:

  • Spočívá na čtyřech základních subsystémech:
  • Zvýšené dovednosti a schopnosti učení
  • Transformovaná kultura a struktura organizace
  • Zapojení celého podnikatelského řetězce do procesu učení
  • Posílená schopnost řídit znalosti


INDIVIDUÁLNÍ RŮST – učení na 3 úrovních:

1.     Něčemu intelektuálně porozumějí

2.     Aplikují nově získanou dovednost

3.     Prodělají a zažijí vnitřní rozvoj, který se dotýká jejich přesvědčení a postojů a vede k rozvoji

  • Emocionální inteligence:
  • Kritická reflexe
  • Zkoumání a dotazování
  • Obhajovat a posuzovat vlastní názory
  • Systémové myšlení – nevnímat lineárním způsobem
  • Aktivní naslouchání, sebeuvědomění
  • Přizpůsobovat a měnit se
  • Empatie
  • Řešení problémů a využití strategie
  • Prezentační a facilitační dovednosti


12 KROKŮ pro ZAVEDENÍ AL:

1.     Získat podporu vedení

2.     Přípravný workshop

3.     Vybrat projekty, problémy a výzvy

4.     Vybrat a připravit kouče

5.     Jmenovat členy a sestavit skupiny AL

6.     Zajistit orientaci v otázkách AL

7.     Zavést a uskutečňovat schůzky AL

8.     Přeformulovat problémy a vypracovat strategii

9.     Ověřit a doporučit akce

10.  Realizovat akční strategie

11.  Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL

12.  Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření


Otázky během AL:

  • Na začátku schůze:
  • Jaká opatření k prevenci problému jsme realizovali?
  • aký dopad měla tato opatření?
  • Co bychom udělali jinak?
  • Jaké poznatku můžeme aplikovat?
  • Během schůze:
  • Jak si vedeme jako tým?
  • Co děláme dobře?
  • Co bychom měli udělat lépe?
  • Jak kvalitní naše otázky jsou?
  • Stavíme se na otázkách/myšlenkách ostatních?
  • Čeho se skupina snaží dosáhnout?
  • Které otázky byly nejužitečnější?
  • K závěru schůze:
  • Jaké akce plynoucí ze sezení provedeme?
  • Jak jsme si vedli jako tým?
  • Co se nám nejvíce podařilo? Co příště uděláme lépe?
  • Jak hodnotíme kvalitu našich problémů?


ZÁVĚR - ATP:

Kniha získala moji pozornost díky zaměření nejen na týmy, ale na lídry a zefektivnění jejich hlavní úlohy – vedení. Během čtení knihy jsem si uvědomoval, v jak velké míře se tato kniha shoduje s naší metodikou Tiimi. V rámci výuky a praxe jsme se, jako tým, shodli na využití metody AL a aplikování při řešení strategických kroků pro zefektivnění a zrychlení...

Po zavedení metodiky AL se debata výrazně zpomalí, vznikne tak prostor na hluboké přemýšlení. Problémy se snadněji a přesněji definují, čímž má možnost tým efektivněji hledat příčiny a řešení.

Ocenil jsem také kontrolní seznamy na koncích kapitol - nástroj pro sebekontrolu.


Čínské slovo „krize“ se skládá ze dvou symbolů: nebezpečí, a příležitost.


*Doporučení knihy: Global Leaders for the 21th Century



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: