Knihu Action Learning jsme se rozhodli přečíst všichni v týmu, abychom pak mohli techniku aplikovat na náš nadcházející Birthgiving.
AL je nástroj pro řešení složitých a kritických problémů, který zároveň napomáhá k rozvoji lídrů, týmů a organizací. K účinnému AL je třeba držet se 6 základních složek a následovat 2 pravidla.
1) Oznamovací věty používejte jen jako odpovědi na otázku.
- Použití oznamovacích vět není zakázáno, přirozeně se jich bude stejně vyskytovat více než otázek.
- Uvažování o otázkách ale transformuje dynamiku skupiny.
- Je třeba potlačit soudy a tvrzení a soustředit se na naslouchání a reflektování.
2) Kouč má neomezené právo zasáhnout.
6 složek:
Problém
Problém vhodný pro řešení pomocí AL musí být významný pro jedince či organizaci, měl by být naléhavý a prostor na jeho řešení by měl být časově ohraničený. Zároveň se nesmí jednat o problém hypotetický nebo takový, který se týká jiných jedinců či organizací. Měl by to být takový problém, který dosud vyřešen nebyl.
AL vnímá problém jako překážku, kterou musíme překonat, jako skvělou příležitost k učení se, růstu a rozvoji dovedností.
Skupina
Skupina AL by se měla ideálně skládat ze čtyř až osmi členů. Měla by být také zajištěna diverzifikace jejich členů a tím docílit nejrůznějších pohledů na řešení daného problému. Alespoň jeden člen by měl problém znát více detailně a mít v oboru jisté znalosti. Naopak je žádoucí, aby ve skupině byli i lidé, kteří se s problémem setkávají poprvé a tyto znalosti postrádají.
Rozmanitost složení skupiny přispívá k síle a úspěšnosti. Členové jsou nuceni na věc nahlížet novými způsoby.
Otázky a jejich reflektování
Pro AL je klíčové pokládat dobré, náročné otázky a soustředit se spíše na správné otázky než na správné odpovědi. Dobře položené otázky podporují dialog a vzájemné naslouchání a zpravidla vedou k inovativnosti a kreativitě.
Akční strategie
Během řešení problému je podstatné přijít s akčními kroky. Ty je potřeba pak aplikovat v praxi a z výsledku se poučit.
Učení se jednotlivce, týmu a organizace
V AL je poučení cennější než samotné vyřešení problému. K učení dochází, když členové diskutují o svých ambicích a zkušenostech a vytvářejí tak plodné prostředí pro vznik nových nápadů na řešení. AL podporuje nadměrnou rychlost, hloubku a šíří učení.
Kouč
Zasahuje kdykoliv má pocit, že skupina má příležitost k učení, využívá reflektivní otázky. Pomáhá zajistit bezpečné prostředí, ve kterém dochází k reflektování a učení se. Neměl by se přímo podílet na řešení problému.
Fáze řešení problému:
· Pochopení a přeformulování problému
- Všichni musí problému zcela rozumět
- Vyjasnit si ho pomocí dotazování
· Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
- Nastavit SMART cíl
- Stanovit si, co chceme a potřebujeme udělat
· Zpracování a prověření strategií
- Co asi bude fungovat nejlépe a proč?
- Je akce proveditelná v čase, který je k dispozici?
- Identifikace překážek
· Provedení akce a její reflektování
- Na konci každé schůzky se skupina shodne na akčních krocích
- Nutné si stanovit kdo, co, kde, kdy…
ATP
Kniha mi nejdříve připomínala styl učení podobný naším TSkám, později jsem se ale dozvěděla, že se v několika zásadních věcech liší. Máme v plánu AL zařadit do nadcházejícího TS a hned den poté na Birthgiving. Jsem zvědavá, zda budeme schopni teorii aplikovat do praxe a zda BG bude díky action learningu úspěšně splněno.