ATP na metodiku - How to grow into teampeneur


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 11.11.2022

How to Grow into a Teampreneur   Timo Lehtonen

How to grow into a teampreneur - ATP metodiky?

 

Proč jsem knížku četla?

Úplně prvně jsem si knihu vybrala na doporučení Jany při nástupu do Tiimi, byla to jedna z prvních knih, kterou jsem četla, ze začátku mi přišla jako jen nějaký opáčko, všechno jsem prolítla, s tím že jo o tomhle mi říkali, to přece vím co je. A způsob jakým byla napsaná – příběh, mě nezaujalo a špatně se mi to četlo, protože to byla přesně ta omáčka, kterou jsem při svém nadšení a nedočkavosti nepotřebovala. Obsahově je ale úžasná. Zpětně mi přijde, že jsem si z knihy neodnesla tolik co mi toho mohla dát a proto jsem na ni nebyla schopna napsat esej, přišla mi jako fajn kniha, ale dočetla jsem ji s pocitem – jo super takhle to tu funguje, to už mi přece říkal Fíla, nic extra novýho. Až postupem času jsem se k ní vracela pro inspiraci a začala si uvědomovat jak cenné informace předává. A stala se z ní knížka, ke které se vracím když mám pochyby o tom jak tu vlastně fungujeme a co tu máme dělat. Podporuje myšlenku – trust the process, protože tak ten proces je nastíněný


Na základě této knížky jsem byla schopná spolu s akční skupinou SEYCHELY vytvořit Stopařova průvodce po TAPu, který shrnuje jak Tiimiakatemia Prague funguje. Tahle esej byla spíš stručná reflexe na náš tým a jeho fungování


Co jsme zkusili a jak to dopadlo?

1)Komunita TAP

 

Jak fungujeme dopodrobna je rozepsáno v průvodci

Momentálně u nás začínají vznikat Learning cell, Každý měsíc máme HC, které ještě stále nemají uspokojivou formu a neustále se je snažíme posouvat, ale chodí na ně tak polovina komunity


Začali mnohem více probíhat crossfertilizace

S nástupem nových tučňáku sem přišel nádech nové energie a najednou se vše rozpohybovalo. Lidé se zase více ptají, pořádají se movie night a komunita se oživila (díky novým členům)


V rámci TAP jsou zavedené sprinty ve kterých se musí dodržovat stanovené metriky, které vychází z metodiky. Je to pomocná kostra která nás navádí k tomu co bychom tu měli dělat


Každý tým má v našem open-space vlastní stůl a koutek. Největší stoly mají prváci a nejmenší třeťáci (protože jich je v týmu už méně) Naše společné prostory se snažíme zvelebovat podle našich představ – barevné skříně, kytky, obrazy, motta na nástěnce, a např. pro náš tým je specifická naše ikonická meme zeď

Největší problém na který jsme zatím narazili byla ona osudná tabule kuchyňka – což je nekonečné nevyřešitelné téma :D

Děje se nám ovšem opakující se proces

 

 Jak z něho pryč?

Jak zapříčinit tomu aby druháci vyhořeli a byli frustrovaní a třeťákům už bylo všechno jedno?


Co můžeme do příště udělat líp?


Alumni

Snažíme se udržet kontakt a absolventi – vytvořila se facebooková skupina a máme je všeny zapsané v tabulce kontaktů, ke které máme přístup všichni


Brand

V momentální situaci naše komunita postrádá brand managera, který by její brand tvořil. Zatím ho tvoříme nějak neuceleně jen my sami Téčka a Anička s Áďou, který spravují Tiimi Instagram. Projekt Learning expedition také nefunguje – což je dost škoda, protože je v něm velký potenciál.




2) Tým

Jak vzniklo GimiTimi

První dny a rozjezd

Šok, zmatení, objevování novýho. Klademe si otázky co tu vůbec máme dělat a jak to dělat. Pořád jsme se ptali starších jak oni fungují. Moc nám toho neřekli, jen ať si na to přijdeme sami. Na TS jsme moc nevěděli co dělat, k tomu byl dobrý rental teamleader, který nás korigoval a nastavil určitou laťku, vtloukl nám do hlavy, že TS jsou vzdělávací a ať na nich neřešíme osobní věci. Zkrátka aby se z toho nestala skupinová terapie.


Mohli jsme si vybrat náš stůl. Nejdřív jsme se scházeli jen dole v komunitní hale, protože to byla první místnost, která nám byla ukázána a než jsme si navykli, že komunitní slouží spíše na „zábavu“ a horní na práci – chvíli nám to trvalo. Openspace byl pro spoustu lidí dost novinka, ale když jsme byli tak zmateni a nevěděli co tu máme dělat, bylo fajn vidět co dělají ostatní, co řeší, o čem se baví atd. Měli jsme i prostor k tomu se jich neustále na něco ptát a platilo pravidlo – kdo byl v TAPu víc vědel. Jak logický. Ale v tu chvíli se právě začala tvořit ta propast mezi lidma, kteří si to hned po TS štrádovali vesele zase pryč domů a těma, kteří zůstali v TAPu a chtěli něco dělat, nebo jenom poslouchali co se děje a jak to tu chodí. To bych řekla, že byl zásadní milník, který nastaví prvotní morálku a od kterého se pak ubírají věci dál. Kdybychom hned ze začátku byli schopni se domluvit , hele teď jdeme pracovat VŠICHNI a scházíme se pravidelně I MIMO TS, byli bychom teďka úplně jinde. Byli jsme tehdy ve fázi working group, protože jsme byli skupinka lidí co se moc neznali, viděli se 2x týdně a měli před sebou toho velkýho strašáka – ZAPLACENÍ FAKTURY, a dalšího, který už nebyl tak strašně akutní – ZALOŽENÍ DRUŽSTVA, ale stále hořel. Nutilo nás to k práci, ale pořád jsme nebyli moc schopni společně spolupracovat. Po úspěšném založení družstva jsme si oddechli a řekla bych, že i polevili. Myslím si, že už jsme byli schopni se domluvit na termínu našich BM, které jsme odkoukali od starších ročníků. Ale všechno šlo strašně pomalu, protože jsme nevěděli co to BM jsou, kdo je povede, co se tam má řešit, na jak dlouho budou atd. Zároveň s řešením tohohle, jsme museli nějakým způsobem zavést pravidla, protože TS někdo musel vést, to byl pro nás největší tahák proč něco dělat. Protože když jsme se na tom nedohodli, tak prostě nebyli připravený a bylo to znát. Pak jsme začali přicházet na to, že se na ničem nedokážeme rozhodnout, protože nemáme Leadera.



Hlavní rada pro budoucí prváky – scházejte se co nejvíc i mimo TS, nastavte si pracovní schůzky, naučte se pracovat spolu a mějte sdílený finance. Co nejdřív.


Cabin in the woods

Každého půl roku pořádáme teambuilding na kterém řešíme jednotlivá předem vybraná témata – team contract, týmová vize, dávání zpětné vazby. Jeden člověk z týmu je hlavní organizátor a má k sobě skupinku lidí, které to s ním řeší.


Ponaučení

-         to nejdůležitější řešte v domu kdy je tam nejvíc lidí

-         mějte program a pošlete na něj přípravu dopředu, určete si prioritu kterou potřebujete vyřešit

-         dobře facilitujte

-         dobrá je tabule

-         mít 2 místnosti (kalba/spaní)

-         nenechávejte všechno na cabin.. řešte problémy když vzniknou

-         chlastejte až když je vyřešená priorita



Training sessions

-         Nastavili jsme si vlastní pravidla

Chodíme včas a připraveni

Každý vede min. 1 TS za semestr

Respektujeme se

Omluvenky posíláme dopředu

Tresty za neomluvení se


Team contract

První zhotovování team contractu vzniklo na prvním cabinu (prosinec 2021) kdy jsme cítili už silnou potřebu si sepsat nějaká pravidla jak budeme v týmu fungovat. Od té doby je vystavován neustálým úpravám a obměnám s tím jak se nás tým vyvíjí a posouvá. Mění se společně s finanční směrnicí každých pár měsíců, protože narážíme na různé mezery. Jeho celé znění je vyvěšeno nahoře u našeho stolu GimiTimi


Fáze týmu


Momenálně se nacházíme mezi The Choise a The Breakthrough – spoustu lidí je frustrovaných tím že věci trvají moc dlouho a že jsme toho zatím „tolik nedokázali“. Je to fáze něco mezi potencial team a real team, spíš potencial. Přiznáváme si chyby, narážíme na konflikty, vzniká frustrace. Ale daří se nám držet pospolu jako tým a máme pozitivní mindset a safespace. Vytvořenou týmovou kulturu a mi přijde jako základ, který ve spoustě týmu není tak znatelný.


Pro ty kteří zapomněli

1.       Working group (0 – 4 měsíců)  

Tým se seznamuje, členi se aktivně zapojují, na TS se často odchází od tématu, máme hodně nápadů, formuje se bezpečné prostředí, zvykání si na týmovou práci a členy týmu, extroverti přebírají kontrolu nad skupinou, introverti jsou v pozadí, zdaleka ne všichni člení jsou zatím oddaní týmu, někteří mají pochybnosti. 

 

2.       Pseudo team (5 – 12 měsíců) 

Občas si tým myslí, že narazil na milionový nápad, tým je solidární, baví se (speciálně ve volném čase), někteří členi se tále bojí projevit své emoce a mluvit otevřeně, postupně tým začíná přidanou hodnotu týmové práce (ne všichni), čelí prvním reálným výzvám, ne všichni členi jsou oddaní a zvyklí na týmové pravidla, dialog zatím na TS neprobíhá, členové o sobě mluví za zády, funkční MNG group. 

 

3.       Potential team (12 – 24 měsíců) 

Ne všichni členi se mají rádi, ale respektují se vzájemně, pozitivní nálada v týmu převládá, tým začíná držet pospolu a táhnout za jeden provaz, pár členů odešlo (nevyhovoval jim způsob vzdělávání), tým si přiznal chyby a snaží se je společně napravit, tým má stanovená pravidla. 

 

4.       Real team (24 – 32 měsíců) 

Vytváří společný příběh, tým bere věci tak, jak jsou, ví, jak se sjednotit a řešit efektivně konflikty, všechno funguje, jak má, tým má výsledky a je schopný vyplácet výplaty, funguje pár velkých projektů a tým má stabilní cashflow, crossfertilizanti obdivují schopnost týmu vést dialog, tým pomáhá jednotlivcům dosáhnout svých cílů, MNG group to má jednoducjé, protože jsou členi týmu samostatní, TL monitoruje úspěchy a nastavuje nové výzvy. 

 

5.       High performance team (36 - )  

Tým je cílevědomý a funguje hladce.  



3)Člen týmu

Skill profile – každý ze členů družstva má přístup do excelové tabulky, kde si může vyplnit svůj skill profile. Většina členů ho ovšem nevyužívá a tak tento nástroj spíše jen existuje než ze by byl prospěšně využíván. Největší problém máme s hodnocením od zákazníka, které zatím nikdo nemá.

Learning contract – každý v týmu má povinnost do určité deadlinu si jednou za semestr vytvořit své LC a nasdílet ho na společný disk. Avšak stejně tak jako skill profile, moc lidí ještě neobjevilo jaký potenciál tehle vzdělávací nástroj má.


Ne každý z našeho týmu je v projektu (funkčním)

Děláme převážně businessy a ne projekty

Neděláme pre ani postmotoroly, protože jsme se to nikdy nenaučili a nezjistili jejich pravý přínos.

Práce v týmu –


Creating knowledge and inovation – často se nám daří držet naše TS na vzdělávací rovině, s procesem inovací už to tak slavné není a k inovacím se obracíme až když nám daný způsob, který děláme nevyhovuje a překáží nám. Z mého pohledu bychom mohli více experimentovat a hodnotit a analyzovat zaběhlé procesy. K tomu nám teď doufám napomůžou měsíční reflexe na členy týmu.


Reflexe na prvák

 

4) Týmová společnost

Tuhle sekci máme nejméně prozkoumanou bych řekla. Nemáme nějaký plán, nedávno jsme neměli ani cíl nebo vizi. Neustále jsme ji hledali, našli, nevyhovovala, předělali, rezignovali, znovu našli atd.


Business idea – po našem nejúspěšnějším BG jsme vytvořili v rámci naši společnosti celotýmový projekt „kreativní agenturu“. Tu má převážně na starost Account subtým, avšak dojíždíme na to že za posledního více jak půl roku jsme BG neměli a demotivace je vidět.



5) Teampreneur

Sem bych jenom přidala Zdeňkovu oblíbenou gausovku

Ne každý přijal metodiku za svý a řídí se podle ní


Je tohle do eseje dostačující? Určitě ne, ale už napsání této eseje odkládám poslední rok. A proto ji radši nahraju neúplnou než ji publikovat za 3 roky. Stále se vyvíjíme a tohle trošku jiné ATP než normálně. Ráda bych se k ní vrátila a aktualizovala.


A na závěr prostě jen Trust the process



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Michal CH - 14.01.2023 - 14:47


Super esej, díky za přínosný pointy!

Tomáš Konrád - 23.12.2022 - 13:37


Hezká esej, Simčo, a chválím, že jsi s esejí nějakou dobu počkala, že se nejedná pouze o výcuc. Našel jsem ti zde pár chyb, to není nic hrozného, jen na mě nepůsobí dobře, když ti chybí tečky na konci vět. Z mého pohledu jste ušli velký kus cesty, dovolím si tvrdit, i když každý svým způsobem. Děkuji za všechny prváky (i budoucí) za tipy a triky. A zároveň bych rád znal tvůj názor, jak teda zapříčinit tomu, aby druháci vyhořeli? :)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: