17 Zákonů týmové práce


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.05.2023

The 17 Indisputable Laws of Teamwork   John C. Maxwell

Test 17 zákonů jsem si zhotovil již v prvním semestru a knihu čtu teprve nyní, ve druhém semestru. Znalosti mi budou užitečné zejména v týmu: očekávám, že mi kniha předá cenné informace o spolupráci v týmu, ale také k seberozvoji a zaměření se na to, co dělám jinak, než bych ideálně měl. Zároveň knihu využiji v rámci reflexe a nastavení akčních kroků.


I.               The Law of Significance (Nevyhnutelnosti)

Jedinec nedosáhne takových výsledků, jako tým.

Tým maximalizuje svůj potenciál, rozvijí své silné stránky a eliminuje slabé stránky. Lídr zodpovídá za výsledky a vede k cíli. V týmu panuje synergie, členové si společně rozšiřují znalosti a vzájemně se motivují. Výzvou může být vyvážení týmové spolupráce – balanc.

Proč je jedinec většinou sám?

1)     Ego: Pokud chceme dosáhnout velkých věcí, upozaďme vlastní ego.

2)     Nejistota: Obavy z nahrazení někým jiným – buďme bezkonkurenční. 

3)     Naivita: Nebuďme naivní v dosahování cílů.

4)     Temperament: Sami sobě tvoříme bariéry svému vlastnímu rozvoji potenciálu a ochuzujeme se o větší perspektivu. 


Osobní pohled – Dříve jsem se zaměřoval spíše na své slabé stránky, abych je zdokonalil, a tím tak upozadil rozvoj těch silných – to se nástupem do Tiimi změnilo. Je zde předáváno, i jak kniha praví, že je nutné se zaměřit na ty silné stránky, abychom rostli a využili je v dosahování cílů.

Najít balanc mezi osobním a pracovním životem nebylo snadné. V současné chvíli doporučuji být otevřen všem příležitostem a spolupráci, jelikož tým je něco, díky čemu můžeme dosáhnout „nemožného“.


II.              The Law of The Big Picture (Celkového obrazu)

Mít cíl je důležitější než role – bez něho daleko nedojdeme. Společné hodnoty definují tým jako celek. Hledejme výzvy pro osobní posun a vzkvětu našeho potenciálu.

Lídr, který buduje úspěšný tým správně nastavených lidí, inspiruje každého k zapojení a motivaci. Pro všechny členy nalezne roli v týmu pro seberealizaci. Takoví členové samovolně upřednostňují prospěch týmu před sebou.


„No one of us is more important than the rest of us.“ – Ray Kroc, founder of McDonald’s 

Osobní pohled – V našem týmu se od samého začátku zaměřujeme na budování pevného a stmeleného týmu a každý člen je tak díky tomu zahrnut v celkovém obraze týmu. Sdílená týmová vize je kormidlem naší společné cesty – jakmile jsme ji definovali, byli jsme výkonní, až do uvědomění, že s ní nesouzní celý tým. Reagovali jsme ihned tvorbou nové vize odlišným postupem, a to v závislosti na hodnotách Tiimiakatemia.

Pravidelně reflektujeme na uplynulé akce a sestavujeme krátkodobé cíle na další období. Máme zkušenost, že se mnohdy podceňujeme, a proto jsme si několikrát nastavili cíle příliš nízké, což nebylo zcela motivující, zároveň nesmějí být příliš vysoké.

III.             The Law of The Niche (Správného místa)

Úspěchy přicházejí, pokud jsou správní lidé na správném místě a úžasné věci se dějí, když každý člen zastupuje roli, která maximalizuje jeho silné stránky a dovednosti. Při takové konstelaci dochází k násobení všech kvalitativních hodnot, jelikož opačný případ vede k recesi.

Pro to, abychom sestavili efektivní tým, je nutné myslet na 3 aspekty:

-        Znát hodnoty týmu, vizi a cíle

-        Znát situaci, jelikož se mění pravidelně

-        Znát členy, jelikož budování týmů není hned


Jak najít to správné místo? 

-        Být zajištěný a otevřený změnám

-        Znát sám sebe – své slabé a silné stránky

-        Důvěřovat lídrovi

-        Spolupracovat s týmem

-        Vycházet ze zkušeností


Osobní pohled – Vykonával jsem pozici lídra dva semestry a taková zkušenost mně naučila mnoho… Tuto zkušenost mi nikdo nevezme a mohu se díky ní dále rozvíjet a podporovat tým. Úlohou lídra je sestavit funkční tým, což se zprvu zdálo snadné, ale v průběhu semestrů došlo k několika výměnám pozic, což zvýšilo výkonnost členů a týmu.


IV.            The Law of Mt. Everest

Týmová spolupráce se stupňuje v závislosti na kvantitě výzev. 

Mít sny a představy je skutečně důležité, zároveň členové nesmějí být na ně příliš zaměření na úkor týmu, jelikož se pak dopustí chyb. Pravda je ta, že pokud vybudujeme úspěšný tým, sny se splní samy. Tudíž budujme týmy, které snů dosáhnou.


Osobní pohled – Lídr týmu má za úkol vést a motivovat svůj tým, zejména v těch časech, kdy čelí skutečně náročným situacím. Síla a potřeba takového lídra se u nás ukázala v momentě odstupu několika členů z družstva.


V.              The Law of The Chain (Řetězce)

Tým je tak silný, jak jeho nejslabší článek.

V týmu se vždy takový článek najde, není možné jej schovat. Pak už záleží na tom, jak se s ním tým vypořádá – „Train them or Trade them.“


Příklady slabých článků:

-        Ne každý chce zvládnout cestu – přístup

-        Ne každý by se měl vydat na cestu – představy, očekávání

-        Ne každý zvládne cestu – schopnosti


Výskyt v týmu:

-        Identifikace slabého člena silným členem

-        Silní členové pomohou těm slabším

-        Silní členové začnou být demotivovaní a mít averzi

-        Silní členové se stanou méně efektivními

-        Silní členové se spoléhají na lídra


Osobní pohled – Konkrétní situace v našem týmu nastala – v týmu byli členové, kteří nevyvíjeli žádnou proaktivitu. Postupně si toho tým začal všímat a jednotliví (výkonní) členové se snažili pomoct (zpětnou vazbou, spoluprací, podporou lídra) – ke změně nedošlo. Výkonní členové začali být demotivovaní a ztráceli svou energii v týmu. V tuto chvíli bylo nutné jako lídr zakročit, neboť pokud by se problém rozšiřoval, tým by selhal.


VI.            The Law of The Catalyst (Katalyzátoru)

Úspěšné týmy posouvají aktivní členové.

V týmu jsou proaktivní lidé skutečně nepostradatelní, a to zejména pokud mají správnou pozici, která jim prospívá. Takoví členové mají silný vliv na růst týmu, jeho dynamiku a pozitivní prostředí. 


VII.           The Law of The Compass

Vize udává směr a dává jistotu týmu.

Při každé aktivitě si musíme být vědomi, proč aktivitu vyvíjíme a s jakým cílem. K tomu, abychom se rozvíjeli správným směrem, máme definované hodnoty, vizi a cíle.


Osobní pohled – Hodnoty v našem týmu jsou definovány stejně tak, jako hodnoty Tiimiakatemia. Došli jsme k závěru po té, co si každý člen uvědomil jejich souvislosti a ve výsledku nám dávalo smysl se jimi řídit i v našem týmu – navíc ve spolupráci s Rocket Modelem. Kladu si otázku, zda je správné mít stejně hodnoty týmu, jako někdo další…?


VIII.          The Law of Bad Apple

Jeden shnilý postoj zruinuje celý tým.

Jaký je přístup jedinců, takový je tým – správný přístup jedinců nezaručí úspěch, ale špatný přístup zaručí selhání (ovlivní nejen sebe, ale také okolí). Přístup je návykový a může být snadno změněný, pokud jedinec je tomu otevřený. 


Postoje, které zruinují tým:

-        Nepřiznání vlastní chyby

-        Neodpouštění

-        Žárlivost

-        Egoismus

-        Touha sklízet všechen úspěch


Osobní pohled – Jak jsem hovořil v kapitole „řetězce“… Pokud bychom neiniciovali také kroky, náš tým by to zruinovalo.


IX.             The Law of Countability

V týmu se může každý spolehnout jeden na druhého.

Vzájemná zodpovědnost je tvořena několika aspekty: charakter, pravomoc, závazek, důslednost a soudržnost. Vše je ale založené na důvěře a jistotě, že se v nejistých chvílích můžeme obrátit na druhého a požádat o pomoc.


Osobní pohled – V našem týmu vnímám extrémní soudržnost a pocit jistoty při procházením nejistými fázemi. Troufnu si říct, že takový pocit nemám pouze já, ale dokonce celý tým. Nepřestáváme budovat soudržný tým, na který je spoleh a každý se v něm cítí komfortně a otevřeně. Nebát se spolupráce je základem.


X.              The Law of The Price Tag

Nic není zadarmo.

Musíme se vzdát něčeho jen pro to, abychom se plně věnovali svému týmu a dosáhli společných cílů. Každý člen a tým musí zaplatit, aby se práce vyplatila. Pokud nezaplatí za výhru, následně zaplatí za prohru. Platí zde pravidlo čím větší jsme, tím více zaplatíme


Osobní pohled – Vklad mé vlastní energie do týmu beru od samého začátku jako investici, která se v budoucnu vrátí! 


XI.             The Law of The Scoreboard

Každý tým ví, na čem aktuálně je.

Každý tým má svá pravidla, kterých se drží. Mít plán a jasnou představu je součástí cesty, bez kterých by cesta neměla žádný směr, a díky kterým tým jednoduše vyhodnotí svůj současný stav. Pro růst je vyžadovaná změna!


XII.           The Law of The Bench

Pevné týmy mají pevnou základnu.

Základ týmu je sestaven z členů, kteří přidávají nadhodnotu organizaci, nebo kteří podporují startéry. Startéři jsou ti ve vedoucích řadách, kteří dávají hodnotu týmu a ovlivňují okolí. Pokud tým nemá pevnou základnu, je úkolem lídra zmobilizovat výkonné členy a maximalizovat jejich efektivitu.


XIII.          The Law of Identity

Sdílené hodnoty definují tým.

Hodnoty týmu fungují jako lepidlo, základna, měřítko, kompas, magnet, nebo identita. Hodnoty mají být v souladu s týmem a s jeho potřebami. Jako celek tvoří kompletní identitu organizace.

Když jsou členové týmu společně motivováni, jsou schopni dosáhnout větších cílů.


XIV.         The Law of Communication

Efektivní komunikace je prostředkem, díky kterému může tým být úspěšný. Proto je nezbytné naslouchat jeden druhému. Problémy zpravidla pramení ze špatné komunikace. Od ní se také odvíjí schopnost zvládání konfliktů, rozhodování a běžné interakce.


Oblasti ke zlepšení komunikace:

-        Buďme přímí, jednoznační a zdvořilí

-        Hovořme otevřeně a upřímně (i kdyby to mělo ovlivnit vaši pozici)

-        Respektujme a naslouchejme druhé


XV.           The Law of The Edge

Rozdíl mezi stejně talentovanými týmy je ve vedení.

Lídři využijí svých silných stránek pro rozvoj týmu a myšlenek tím správným směrem. Pomáhají rozvíjet potenciál každého v týmu a tím tak budovat výkonný tým. Lídr musí respektovat individualitu každého a volit různé styly vedení.

Lídři delegují pravomoci členům týmu, aby efektivně dosahovali cílů, přičemž stále mají určitou zodpovědnost. Hledají prostředky a příležitosti pro uplatnění silných stránek týmu a uplatnění všech členů týmu. Dovedou kvalitně koučovat své členy, aby rozvíjeli svůj potenciál a snaží se o zapojení všech do aktivit. Uvědomění: každý je důležitý, ale nikdo není stejný.


XVI.         The Law of High Morale

Když vyhráváme, nic nebolí.

Očekávané náležitosti pro dobrou morálku v týmu každého člena jsou správný přístup, věnování své energie a podpora ostatních. Stavů morálky je mnoho, zde vysvětleny akční kroky:


-        Slabá morálka: upozornit na chyby, oprava chyb (+ ponaučení), ukázat víru v lidi, být energetický.

-        Nízká morálka: lidé dělají podle vzoru (to, co děláte vy), být produktivní, nasměrovat k cíli.

-        Mírná morálka: změna přístupu, zapojení členů, sdílet hodnoty a poslání, pravidla.

-        Vysoká morálka: koncentrace, ukázat na úspěchy, ocenění, cesta k úspěchu, příprava na vedení.


XVII.        The Law of Dividends 

Investice do týmu přinese ovoce.

Věnovaná energie do týmu a jeho rozvoje se v budoucnu vrátí, jelikož silný a vysoce motivovaný tým představuje základ pro efektivní pracovní procesy a inovativní myšlení, což v konečném důsledku zvyšuje výkonnost a konkurenceschopnost společnosti. Investování do teambuildingu a posilování vztahů vytváří pracovní prostředí, ve kterém se všichni cítí komfortně a vzájemně se oceňují. Nevěnujme energii do těch, kteří ji neocení a neučiní tým lepším.


Osobní pohled – Mým záměrem v pozici TL bylo zejména stmelení týmu, i na úkor výsledků. Jelikož zastávám tvrzení, že síla pevného týmu se odrazí nejen na požitku ze spolupráce, na vývoji a růstu, ale zároveň na výsledcích, které tým čekají.


ZÁVĚR – ATP:

Kompletní esej z této knihy mi slouží, jako reflexe na uplynulé dva semestry a mé působení na pozici Team Leadera. Kniha předá člověku skutečné uvědomění na spolupráci se členy v týmu a zároveň prostor na reflexi díky návodným otázkám a testům.

Koučovací otázky donutí člověka se zamyslet nad svou aktivitou a působením. Nad tím, jak naše chování ovlivňuje jiné procesy a jak je můžeme ovládat.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: