Od nápadu k podnikatelskému plánu
Proč?
Tuto knihu jsem si chtěla přečíst už před půl rokem k prvním zkouškám, ale měl jí každý, tudíž jsem si chtěla přečíst samozřejmě jinou a být originální haha. Každopádně jsem věděla, že si ji někdy přečíst chci a příležitost se naskytla teď opět ke zkouškám, tímto Vás zdravím pane Moulisi. Na knihu jsem slyšela opravdu skvělé ohlasy, takže jsem se di čtení pustila opravdu s chutí, což se moc u knih „bez příběhu“ neděje.
Co oceňuji?
Na knize oceňuji, jak je strukturovaná, obecně mám ráda přehledné knihy, když obsahují tabulky, grafy, rámečky s vysvětlivkami a obecně, což tato kniha perfektně splňuje. Dokonce bych řekla, že mi připomíná spíš učebnici, proto jsem se rozhodla psát knihu v průběhu čtení a udělat spíš takový výcuc informací z knihy.
Obsah a poznatky:
Prvním krokem, který autor zdůrazňuje, je pečlivá analýza trhu. To znamená získat informace o konkurenci, o potenciálních zákaznících a o trendech v určitém oboru. Díky těmto informacím může podnikatel určit, zda je jeho nápad realistický a zda má vůbec šanci uspět. Já osobně můžu říct, že jsem tento bod při přemýšlení nad mými „nápady“ vynechávala, spíš jsem chtěla udělat něco, co by vyhovovalo a „pomohlo“ mně, ale nezaměřovala jsem se na širší veřejnost.
Dalším klíčovým krokem je definování cílů. Tuto větu používáme v týmu snad na každém TS a pořád se nám to moc nedaří přirozeně provozovat. Cíle by měly být měřitelné a průběžně aktualizované. Měly by být hlavně reálné! A prostě SMART.
Třetím krokem je vytvoření podrobného podnikatelského plánu. My jsme se naučili vytvářet Lean Canvas a dali jsme si i TS na byznys modely, které nám hodně osvětlily, jak na jejich tvoření. Podnikatelský plán by měl obsahovat podrobné informace o tom, jak plánujeme dosáhnout svých cílů. To zahrnuje detailní popis produktů nebo služeb, způsob prodeje a marketingové strategie. Také by měl obsahovat rozpočet a finanční plán, včetně předpokládaných nákladů a příjmů. Velice mi pomohly tabulky a názorné ukázky finančních plánů a tipů, které jsem následně využila v týmu.
Informace z knihy, které považuji za přínosné:
Konvergentní a divergentní myšlení
· Konvergentní – hledání možností (nápady)
– „je proces hledání řešení na základě vlastních znalostí a předchozích zkušeností nebo výběr z předem daných možností. Charakteristický je systematický postup a logické myšlení. Příkladem jsou matematické testy a testy inteligence.“
· Divergentní – výběr variant (rozhodování)
– „je proces hledání možností, jak vyřešit daný problém originálně a co nejefektivněji. Charakteristický je spontánní průběh, volné plynutí myšlenek a hledání nových alternativ.“
Techniky, které pomáhají nastartovat kreativní proces „myslet divergentně“
· Brainstorming
o Ve vymezeném čase se snažíme přijít na co nejvíce nápadů k určenému tématu.
o Především skupinová aktivita
Probíhá tedy ve skupině, je potřeba vhodný prostor, ideálně sezení v kruhu. My v týmu používáme i facilitátora, který nás podporuje a upozorňuje na porušení pravidel. Také je důležitý „zapisovatel“, který všechny nápady píše, většinou na tabuli.
Pravidla:
- Naslouchat
- Nekritizovat a neodsuzovat
- Podporovat odvážné nápady
- Čím více, tím lépe
· Painstorming
Tahle metoda mě velice zaujala a chtěla bych ji v blízké době vyzkoušet, do této chvíle jsem ni nikdy neslyšela. Jedná se o metodu, která již v názvu napovídá, že se jedná nejspíše o řešení konkrétních problémů, na rozdíl od brainstormingu, kde hledáme obecně nové problémy. Metoda obsahuje zkoumání lidí a jejich problému při provádění běžných činností a následnou snahu vymyslet inovativní řešení.
· 6_8_5
Tuto metodu mám osobně velmi ráda, zkoušeli jsme ji s týme na TS a přišla mi užitečná. Využili jsme ji na problematiku určení našeho týmového cíle. Jedná se tedy o 6 až 8 nápadů v 5 minutách.
- Budeme potřebovat papír, na který si nakreslíme 6 políček a během 5 minut se do nich musí nakreslit nebo napsat 6 až 8 nápadů.
- Ideálně stačí hrubý nástřel.
- Po uplynutí pěti minut každý představí svůj „výkres“.
- Ostatní účastníci se mohou doptávat na doplňující otázky nebo podporovat zmíněné nápady.
- Tuto metodu lze dělat ve skupině, ale může ji provádět i jednotlivec.
Pojmy:
§ Byznys model
Jak už jsem nahoře zmiňovala na byznys modely jsme měli TS, byznys model bych ve zkratce popsala jako plán, který by měl mít podnikatel a firmy, který chce dosáhnout výsledku. Tedy způsob, jak budeme získávat finanční prostředky od zákazníku a jak celkově budeme vydělávat. Byznys plán je opravdu důležitý, abychom si uvědomili, jak a jestli vůbec můžeme vydělat potřebné peníze v našem projektu.
Typy modelů:
§ Předplatné:
Tento model zahrnuje účtování opakovaných poplatků zákazníkům za přístup k produktu nebo službě. Příklady zahrnují streamovací služby a produkty typu software. Ideální příklad je třeba Spotify, Disney plus, HBO GO…
§ Lock-in
pro provoz produktu musí zákazník opakovaně dokupovat části, aby vše správně fungovalo (nástavce/žiletky na strojek)
§ Freemium:
Tento model zahrnuje nabízení základní verze produktu nebo služby zdarma, s dalšími funkcemi dostupnými za poplatek. Tento model se často používá pro software a mobilní aplikace.
§ Reklama:
Tento model zahrnuje generování příjmů prostřednictvím prodeje reklamy. Společnosti, které tento model využívají, nabízejí uživatelům bezplatný obsah nebo služby a generují příjmy prodejem reklamního prostoru.
· Bod zvratu
termín "bod zvratu" se obvykle používá okamžiku, kdy se podnik začíná stávat ziskovým = kdy obrátí ztrátovou situaci v ziskovou. Jinými slovy, moment, kdy se podaří dosáhnout příjmů vyšších než náklady a začne tak tvořit zisk.
· Crowdfunding
= získání finančních prostředků od různých investorů.
- Základem crowdfundingu je poutavá, autentická kampaň, která umí lidi zaujmout
Modely crowdfundingu
1. Donation model – dárcovský (charita)
2. Reward-based model – odměnový
3. Debt-based model – půjčkový
4. Ekvity-based model – podílový
· Elevator Pitch
= přesvědčivý projev, který má vyvolat zájem o nápad, produkt nebo službu
- Pitch by měl být dostatečně krátký, aby se stihl „během jízdy výtahem“ (obvykle kolem 30 sekund až dvou minut).
- Cílem je zaujmout posluchačovu pozornost a přimět je dozvědět se více.
- Měl by být stručný, jasný a přesvědčivý a měl by se zaměřit na nejdůležitější aspekty myšlenky, produktu nebo služby.
Závěr:
Závěrem bych Vám knihu velmi ráda doporučila a zpětně. Mě mrzí, že jsem si ji nepřečetla před TSkem na efektivní techniky, protože tady jsou všechny krásně popsané a vysvětlené, jako v učebnici. Mohu říct, že mi přečtení dalo opět nový pohled na podnikání a těším se až nové techniky použijeme v týmu.