Učící se organizace
Ivana Tichá
Knížka učící se organizaci funguje jako taková příručka, kterou by si měl přečíst každý, který chce fungovat v Timii a podílet se na společném vzdělávání teamu.
Učení
Velká část knihy se věnuje samotnému učení, jak funguje a jak se lidé učí novým dovednostem. Rozlišuje dva pojmi – znalost a dovednost. Znalost chápu spíš jako teoretický základ vědomostí. Je to podle knížky vědět proč. Teoretické pozadí naší vědomosti. Dále tady máme dovednost, což už je zapojení znalosti do praxe, neboli vědět jak.
Knížka už v základu potvrzuje funkčnost našeho školního konceptu. Nejlépe se člověk učí přímo na pracovišti a ne v učebně při poslouchání přednášejícího. Známe to nejspíš každý z práce nebo něčeho podobného. Když je člověk zapojen přímo do procesu, ta se učí mnohem rychleji. Důležité je být mezi ostatními a vnímat jejich práci a o čem se baví. Člověk se díky tomu učí mnohem rychleji a je to pro něj přirozené. Vzdělání ve většině škol u nás je však naprosto rozdílné. Člověk sedí v tiché místnosti kde mluví pouze vyučující a zapisuje si poznatky s tím, že je mnohdy ani neotestuje v praxi. Musím říci, že mne určitě více vyhovuje učení se praxí.
Mentální modely
Znalosti které získáváme díky cyklu učení se nám ukládají do paměti a v příštím cyklu je využíváme jako obecné předpoklady. Utváří se nám takto mentální model – soubor názorů a představ o fungování světa založení na zkušenosti.
Příklady mentálních modelů:
Někdo nás někdy podvedl – nedůvěřujeme cizím lidem
Sdílení mentálního modelu je proces kdy člověk, který je součástí nějakého kolektivu. Člověk se snaží pochopit zaběhlá pravidla a rutiny a zároveň sdílí své znalosti a zkušenosti. Jednoduše musí ve skupině docházek k vzájemnému sdílení mentálních modelů jednotlivců.
Rutinní práce ve firmách poskytují prostor pro tvorbu sociálních komunit uvnitř firmy, které se jen těžce vytvářejí uměle. K tomu aby byl jednotlivec efektivní a dokázal se učit, musí naslouchat a být součástí komunity.
Příklad funkce sdíleného mentálního modelu:
Pro kterou firmu bude jednoduší návrat do původního stavu
- Firma kde zmizeli všechny dokumenty, výpisy a záznamy
- Firma kde zmizeli všichni původní zaměstnanci a nahradili je úplně nový
Je určitě lepší si nechat lidi něž data
Archetypy nám pomáhají v chápaní propojenosti světa a napomáhají v systémovém myšlení. Je důležité si je pojmenovat a následně si na ně dávat pozor. Je důležité se naučit archetyp poznat a nastavit své kroky tak aby k nim nedocházelo.
Příklady:
Fixes That Fail – řešení vzniklých problémů – krátkodobé odstraňování symptomů namísto lečení problému
The Tragedy of the Commons – alokace zdrojů – každý se snaží získat maximum pro sebe ale nemyslí na ostatní v systému
Escalation – soutěž – jedna strana ohrožuje druhou stranu a ta reaguje stejně
Shifting the Burden- organizační past – Opakované krátkodobé řešení problémů, namísto dlouhodobého řešení
Success to the Successful – alokace zdrojů – jednotlivé strany si v projektu konkurují ve využité zdrojů
Drift Goal – soustředěnost na cíle – slepé následování cíle nehledě na danou situaci
Shrnutí
Kniha je velice užitečná pro chod teamu a uvědomění si jak by kolektivní učení mělo fungovat.
- Sdílení mentálních modelů
- Aplikovaní poznatků do praxe
- Reflektování
- Opakovaní vzdělávacího cyklu
Uvědomit si jak se člověk učí jako jednotlivec a jak se lidi učí ve společnosti.
- Může to posunout kvalitu učení na TS ale i jinde o mnoho levelů