Proč tato kniha?
Tato kniha mi byla doporučována ze všech stran. Spoustu lidí na ni odkazuje, když o něčem mluví. Přimělo mě to k tomu si ji přečíst též.
Co mi kniha dala?
Tato kniha mi dokonale otevřela oči v pohledu na tým. Uvědomila jsem si, že jako tým můžeme zvládnout mnohonásobně víc než jako jedinec.
Vypracovat skvěle fungující tým ale vyžaduje dlouhou cestu a tvrdou práci.
Pro tým jsou klíčové vztahy a na nich je potřeba trpělivě pracovat. „Kupředu vás neposune moc, ale vztahy.“ Někdy je potřeba jít i přes nepříjemné pocity, například když nám dává někdo zpětnou vazbu, kterou neradi slyšíme a může se nás dotknou. Je potřeba umět se z věcí poučit a jít dál.
Kniha mi skvěle přiblížila, jak by se měl „správně“ chovat lídr, šéf, nebo manažer. Vím, že z knihy budu hodně čerpat do budoucna.
Jak být dobrým šéfem?
Šéfové vedou tým, aby dosáhli výsledků
Vedení
Zpětná vazba – umět pochválit, ale i zkritizovat
Budování týmu
Najít správné lidi pro správné role: najímat, propouštět, povyšovat
Výsledky
Nemůžeme se v životě zaměřovat pouze na výsledky = cíl
Silný lídr
- Dostatek pokory, aby naslouchal
- Dostatek sebedůvěry, aby se nebál jít do konfrontace
- Dostatek moudrosti, aby věděl, kdy se přestat hádat a začít táhnou za jeden provaz
„Šéfování je zaměstnání, nikoli vyjádření vaší hodnoty.“
Zpětná vazba
- Nabídněte pomoc, přistupujte k tomu s pokorou, bezprostředně a osobně, chvalte veřejně, kritizujte mezi čtyřma očima a nebuďte u toho osobní
Druhy zpětné vazby
- Ničivá empatie – jen chvála, která není upřímná
- Útočná agrese – moc tvrdě a nikam to nevede
- Manipulativní neupřímnost – pochválit a za zády říkat něco jiného
- Radiální otevřenost
Radikální otevřenost
- Spojení projevení osobního zájmu a přímou konfrontaci
- Pomáhá budovat důvěru a podporuje v týmu komunikaci
Typy zaměstnanců/ lidí v týmu
„Rock stars“ – zaměstnanci, kteří dosahují výjimečných výsledků, ale mají pozvolnější růst, milují svoji práci, ale nežádají o povýšení
„Superstars“ – Ti, kteří potřebují stále stoupat
Vyvážený tým potřebuje obojí
Cyklus GSD – „Get stuff done.“
Je to prvek, který může vést lidi správným směrem v rozhodování.
Naslouchejme
„Dejte hlas mlčenlivým.“
- Tiché naslouchání – nemluvit stále
- „Hlasité“ naslouchání – přimět k reakci ostatní
- Vybudujme v týmu kulturu naslouchání - Přizpůsobme se kultuře
Vyjasňujme
„Skutečného významu věcí se dobereme jen výběrem, eliminací a zdůrazňování.“
„Když si vyhradíte čas, abyste porozuměli lidem, s nimiž mluvíte, pochopí vás pak přesněji.“
- Rozvíjet nápady
- Mít v nápadech sama jasno
- Ať mají jasno i ostatní – formulovat své myšlenky tak, aby jim všichni rozuměli
Jako šéf je potřeba umět pomoci lidem s rozvíjení jejich nápadů.
Diskutujme
- Odložte své ego, v diskusi musí jít o nápad
- Zavést povinnost nesouhlasit
- Převáží-li emoce/vyčerpání, dejme si pauzu
- Používejme humor a bavme se
- Jasně dát najevo kdy diskuse končí + datum, kdy se bude rozhodovat
- Nesahat po rozhodnutí jen proto, že diskuse začala být nepříjemná
Rozhodujme
- nechme rozhodnout fakta, vynechám ego
- Připomeňme všem hlavní cíl: dopracovat se k nejlepšímu řešení jako tým.
Přesvědčujme
„Emoce. Důvěryhodnost. Logika.“
- Lidé musí věřit správnosti rozhodnutí, až pak nás mohou výsledky potěšit
Aristotelova rétorika
Emoce
- Nejen pocity řečníka, ale i ty posluchače!
Důvěryhodnost
- Prokažme odborné znalosti a projevme pokoru
- Rozumět svému oboru – vědět o čem mluvím!
- Dát najevo pokoru
- úspěchy z minulosti
- používat „my“, místo já
Logika
- ne všichni tomu rozumí – dát si práci s vysvětlením
Realizujme
- neplýtvejme časem ostatních
- vyhraďme si čas na realizaci rozhodnutí
Poučme se
- uznejme chybu
- když se změní fakta, změňme názor
- pečovat nejprve o sebe – nevyhořet
Nástroje a techniky:
Vztahy
Udržujme si vnitřní rovnováhu – Práce a osobní život se mohou navzájem posilovat, práce může náš život obohacovat, rodinu i přátele
- dělejme, co nám vyhovuje, neřiďme se ostatními
- věci které nám pomáhají dělat vždy – i když jsme vystresování
- zapojit kalendář
- schůzky sám se sebou
S každým v týmu si vybudovat vztah založený na důvěře
- lidé se musí cítit svobodně – lepší výsledky
- umět se vzdát jednostranné autority
Teambuildingy – pravidelně pro sblížení – sblížení i během práce, je ale potřeba věnovat čas
i pouze sám sobě – Akce musí působit nepovinně
Někdy je odměna jít domu
- mluvme o svých hodnotách
- chovejme se k ostatním tak, jak bychom chtěli, aby se chovali oni k nám
- při vážném rozhození, dovolme si dát den volna – dny duševního zdraví
Reagujme soucitně:
- Uznávejme pocity
- Ptejme se
- K nepříjemným pocitům ostatních není potřeba přidávat vlastní pocit viny – soustřeďme se na něj, ne na sebe
- Neříkat lidem, jak se mají cítit
- Neseďme, choďme – rozhovory při procházce
Jak dobře vést?
Firemní kultura s radikální otevřeností – musíme přijímat, poskytovat a podporovat jak chválu, tak i kritiku
- Pokud dokážeme kritice naslouchat a správně na ni reagovat, důvěra i respekt přijdou samy
- „Co bych mohla dělat jinak, nebo naopak přestat dělat, aby se vám se mnou pracovalo lépe?“ – 6s počkat na odpověď, lidé otázku nečekají a budou zaskočeni – poté klidně otázku zopakovat
- Neuhýbat před nepříjemnými pocity
- Řeč těla v souladu s našimi slovy
- Naslouchejme z cíle porozumět, ne reagovat – ne hned obhajovat – zkusit zopakovat, abychom si opravdu byli jisti, že si rozumíme
- Dát najevo, že kritiku vítáme
- Situace, chování, dopad
- Umět nabídnout pomoc
- Nepopisujme, demonstrujme (na příkladech)
- Poskytujme radikální otevřenost okamžitě
Chvalme veřejně, kritizujme mezi čtyřma očima
Při kritice nebýt osobní – „Ty jsi ….“ - Myslím, že tohle je špatně
Fráze – neber si to osobně – je k ničemu
- Říct si o zpětnou vazbu v týmu – pravidelně
Nedovolme, abychom na sebe v týmu donášeli
Najímání nových lidí
V prvním rozhovoru se snažme zjistit, co nás motivuje.
Zaměřit se na to, jaké změny lidé ve svém životě udělali, a snažit se pochopit, co je k tomu vedlo.
- Osobní hodnoty
- Osmiměsíční plán
- Sny
- Životní příběh
- popis pracovní pozice: schopnosti a dovednosti + vlastnosti, s nimiž zaměstnanec zapadne do týmu
- neformální pohovor – lepší odhad na to, jestli člověk do týmu zapadne
- myšlenky zaznamenávat hned
„Najímáme lidi, aby nám řekli, co máme dělat, ne naopak.“
Umět poděkovat – chvála vyjadřuje obdiv za skvěle odvedenou práci, poděkování vyjadřuje osobní vděčnost
1v1 s každým – cíl naslouchat – pochopit a ujasnit
Blokovat si v rozvrhu čas na přemýšlení (denně).
„Když ti něco stojí v cestě, je vždycky tvoje práce to napravit!“
„Když vás lidé nekritizují, ještě to neznamená, že vás považují za dokonalého.“
Závěrem:
Knihu jsem četla opravdu ráda a bavila mě.
Knihu doporučuji všem – většina věcí z knihy se dá využít v práci, ale i v běžném životě (dle mého).