Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 16.12.2023

Radikální otevřenost: Jak být silným lídrem a přitom neztrácet lidskost   Kim Scott

Proč tato kniha?

Tato kniha mi byla doporučována ze všech stran. Spoustu lidí na ni odkazuje, když o něčem mluví. Přimělo mě to k tomu si ji přečíst též.


Co mi kniha dala?

Tato kniha mi dokonale otevřela oči v pohledu na tým. Uvědomila jsem si, že jako tým můžeme zvládnout mnohonásobně víc než jako jedinec.

Vypracovat skvěle fungující tým ale vyžaduje dlouhou cestu a tvrdou práci. 

Pro tým jsou klíčové vztahy a na nich je potřeba trpělivě pracovat. „Kupředu vás neposune moc, ale vztahy.“ Někdy je potřeba jít i přes nepříjemné pocity, například když nám dává někdo zpětnou vazbu, kterou neradi slyšíme a může se nás dotknou. Je potřeba umět se z věcí poučit a jít dál.

Kniha mi skvěle přiblížila, jak by se měl „správně“ chovat lídr, šéf, nebo manažer. Vím, že z knihy budu hodně čerpat do budoucna.


Jak být dobrým šéfem? 

Šéfové vedou tým, aby dosáhli výsledků

Vedení 

Zpětná vazba – umět pochválit, ale i zkritizovat 

Budování týmu

Najít správné lidi pro správné role: najímat, propouštět, povyšovat 

Výsledky

Nemůžeme se v životě zaměřovat pouze na výsledky = cíl


Silný lídr 

-       Dostatek pokory, aby naslouchal

-       Dostatek sebedůvěry, aby se nebál jít do konfrontace

-       Dostatek moudrosti, aby věděl, kdy se přestat hádat a začít táhnou za jeden provaz

„Šéfování je zaměstnání, nikoli vyjádření vaší hodnoty.“


Zpětná vazba 

-       Nabídněte pomoc, přistupujte k tomu s pokorou, bezprostředně a osobně, chvalte veřejně, kritizujte mezi čtyřma očima a nebuďte u toho osobní 

Druhy zpětné vazby 

-       Ničivá empatie – jen chvála, která není upřímná

-       Útočná agrese – moc tvrdě a nikam to nevede

-       Manipulativní neupřímnost – pochválit a za zády říkat něco jiného

-       Radiální otevřenost 

Radikální otevřenost

-       Spojení projevení osobního zájmu a přímou konfrontaci

-       Pomáhá budovat důvěru a podporuje v týmu komunikaci

 

Typy zaměstnanců/ lidí v týmu

„Rock stars“ – zaměstnanci, kteří dosahují výjimečných výsledků, ale mají pozvolnější růst, milují svoji práci, ale nežádají o povýšení

„Superstars“ – Ti, kteří potřebují stále stoupat

Vyvážený tým potřebuje obojí


Cyklus GSD – „Get stuff done.“

Je to prvek, který může vést lidi správným směrem v rozhodování. 

Naslouchejme

„Dejte hlas mlčenlivým.“

-       Tiché naslouchání – nemluvit stále

-       „Hlasité“ naslouchání – přimět k reakci ostatní

-       Vybudujme v týmu kulturu naslouchání - Přizpůsobme se kultuře


Vyjasňujme

„Skutečného významu věcí se dobereme jen výběrem, eliminací a zdůrazňování.“

„Když si vyhradíte čas, abyste porozuměli lidem, s nimiž mluvíte, pochopí vás pak přesněji.“

-       Rozvíjet nápady

-       Mít v nápadech sama jasno

-       Ať mají jasno i ostatní – formulovat své myšlenky tak, aby jim všichni rozuměli

Jako šéf je potřeba umět pomoci lidem s rozvíjení jejich nápadů.


Diskutujme

-       Odložte své ego, v diskusi musí jít o nápad

-       Zavést povinnost nesouhlasit

-       Převáží-li emoce/vyčerpání, dejme si pauzu

-       Používejme humor a bavme se

-       Jasně dát najevo kdy diskuse končí + datum, kdy se bude rozhodovat

-       Nesahat po rozhodnutí jen proto, že diskuse začala být nepříjemná


Rozhodujme 

-       nechme rozhodnout fakta, vynechám ego

-       Připomeňme všem hlavní cíl: dopracovat se k nejlepšímu řešení jako tým.


Přesvědčujme 

„Emoce. Důvěryhodnost. Logika.“

-       Lidé musí věřit správnosti rozhodnutí, až pak nás mohou výsledky potěšit

Aristotelova rétorika

Emoce

-       Nejen pocity řečníka, ale i ty posluchače!

Důvěryhodnost

-       Prokažme odborné znalosti a projevme pokoru

-       Rozumět svému oboru – vědět o čem mluvím!

-       Dát najevo pokoru

-       úspěchy z minulosti

-       používat „my“, místo já

Logika

-       ne všichni tomu rozumí – dát si práci s vysvětlením


Realizujme

-       neplýtvejme časem ostatních 

-       vyhraďme si čas na realizaci rozhodnutí


Poučme se

-       uznejme chybu

-       když se změní fakta, změňme názor

-       pečovat nejprve o sebe – nevyhořet

 

Nástroje a techniky:

Vztahy

Udržujme si vnitřní rovnováhu – Práce a osobní život se mohou navzájem posilovat, práce může náš život obohacovat, rodinu i přátele

-       dělejme, co nám vyhovuje, neřiďme se ostatními 

-       věci které nám pomáhají dělat vždy – i když jsme vystresování 

-       zapojit kalendář

-       schůzky sám se sebou


S každým v týmu si vybudovat vztah založený na důvěře

-       lidé se musí cítit svobodně – lepší výsledky 

-       umět se vzdát jednostranné autority 

Teambuildingy – pravidelně pro sblížení – sblížení i během práce, je ale potřeba věnovat čas 

i pouze sám sobě – Akce musí působit nepovinně 

Někdy je odměna jít domu

-       mluvme o svých hodnotách

-       chovejme se k ostatním tak, jak bychom chtěli, aby se chovali oni k nám

-       při vážném rozhození, dovolme si dát den volna – dny duševního zdraví


Reagujme soucitně:

-       Uznávejme pocity

-       Ptejme se

-       K nepříjemným pocitům ostatních není potřeba přidávat vlastní pocit viny – soustřeďme se na něj, ne na sebe

-       Neříkat lidem, jak se mají cítit

-       Neseďme, choďme – rozhovory při procházce


Jak dobře vést?

Firemní kultura s radikální otevřeností – musíme přijímat, poskytovat a podporovat jak chválu, tak i kritiku

-       Pokud dokážeme kritice naslouchat a správně na ni reagovat, důvěra i respekt přijdou samy

-       „Co bych mohla dělat jinak, nebo naopak přestat dělat, aby se vám se mnou pracovalo lépe?“ – 6s počkat na odpověď, lidé otázku nečekají a budou zaskočeni – poté klidně otázku zopakovat

-       Neuhýbat před nepříjemnými pocity

-       Řeč těla v souladu s našimi slovy

-       Naslouchejme z cíle porozumět, ne reagovat – ne hned obhajovat – zkusit zopakovat, abychom si opravdu byli jisti, že si rozumíme

-       Dát najevo, že kritiku vítáme

-       Situace, chování, dopad

-       Umět nabídnout pomoc

-       Nepopisujme, demonstrujme (na příkladech)

-       Poskytujme radikální otevřenost okamžitě


Chvalme veřejně, kritizujme mezi čtyřma očima

Při kritice nebýt osobní – „Ty jsi ….“  - Myslím, že tohle je špatně 

Fráze – neber si to osobně – je k ničemu

-       Říct si o zpětnou vazbu v týmu – pravidelně


Nedovolme, abychom na sebe v týmu donášeli


 

Najímání nových lidí

V prvním rozhovoru se snažme zjistit, co nás motivuje.

Zaměřit se na to, jaké změny lidé ve svém životě udělali, a snažit se pochopit, co je k tomu vedlo. 

-       Osobní hodnoty

-       Osmiměsíční plán

-       Sny

-       Životní příběh

-       popis pracovní pozice: schopnosti a dovednosti + vlastnosti, s nimiž zaměstnanec zapadne do týmu

-       neformální pohovor – lepší odhad na to, jestli člověk do týmu zapadne

-       myšlenky zaznamenávat hned

„Najímáme lidi, aby nám řekli, co máme dělat, ne naopak.“


Umět poděkovat – chvála vyjadřuje obdiv za skvěle odvedenou práci, poděkování vyjadřuje osobní vděčnost


1v1 s každým – cíl naslouchat – pochopit a ujasnit 


Blokovat si v rozvrhu čas na přemýšlení (denně).


„Když ti něco stojí v cestě, je vždycky tvoje práce to napravit!“

„Když vás lidé nekritizují, ještě to neznamená, že vás považují za dokonalého.“

 


Závěrem:

Knihu jsem četla opravdu ráda a bavila mě. 

Knihu doporučuji všem – většina věcí z knihy se dá využít v práci, ale i v běžném životě (dle mého).



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: