Projektové řízení pro začátečníky
Knihu jsme si vybral protože poslední dobou pracuji stále na více a více projektech a většinou se ocitám na vedoucí pozici. Chci tedy vědět vše co je potřeba pro hladký průběh projektu. Kniha je psana spíše jako učebnice nebo skripta, takže není moc čtivá, ale člověk si zase může vybrat pouze to co potřebuje.
Projektové Fáze:
Každý správný projekt by se měl skládat ze 3 fází – každá fáze má své důležité náležitosti.
Předprojektová
- Nápady, myšlenky, počáteční idea
- Vytvoření předprojektového dokumentu – lean canvas
- Definice projektu
- Určení rizik
- Smart cíle
- Poslední kontrola před startem projektu
Realizace
- Práce – realizace jednotlivých úkolů
- řešení problémů
- Pravidelná reflexe na dodržování plánu
Postprojektová fáze
- Zpětná vazba od zákazníka – nebo zaujatých stran
- Reflexe na průběh projektu
- Oslava úspěchů
Co je při plánováni projektu důležité je podrobná vizualizace všech procesů, které nás čekají. Hlavně co se týče časového ohraničení a dead lines. Na to je v knize použita pomůcka ve formě Ganttova diagramu.
Ten slouží ke kvalitní vizuální reprezentaci časové osy práce. Přehledně se uvidí jaké body se musí udělat a v jaký čas. /koly se plánují podle návaznosti po časové ose. Je to ideální pomůcka pro nás protože je to pro menší projekty, kde není tolik časových údajů a tolik činností.
Hodnocení rizik – něco na co jsme si vždy nedával moc pozor, protože mám hodně optimistický přístup. Čím víc je ale v projektu peněz, tím více se zvětšují rizika a je potřeba na ně myslet a mít vymyšlené náhradní scénáře. Rizika je dobré si říct ve fázi plánování a určit si i jejich míru důležitosti. Správný projektový manažer by měl mít na každé riziko, předem připravený plán – aby když nastane tak je potřeba být připravená.
Co jsem si díky knize uvědomil, tak je v projektu nesmírně důležitá komunikace. Pravidelné schůzky a hlavně se vyhnout hluchým mezerám – kdy se nic něděje a členové projektů neví co se kde děje. Měli by se plánovat pravidelné schůzky, na které by ale měli chodit členové připravení a měla by být jasná agenda. Schůzka by také měla mít nějaký zavedený koncept a proces, aby byla co nejefektivnější.
Knihu určitě doporučuji – je dobré si ujasnit co vše je potřeba hlavně v Plánovací fáyzy, aby byl tým kvalitně připravení na exekuci. Čím lepe je projekt naplánovaný, tím jednoduší je průběh.