Kultura společnosti Netflix jako organizace je jedinečná. Jak už název napovídá, Netflix uplatňuje přístup "bez pravidel", který zaměstnancům poskytuje svobodu.
Výhody této kultury, které se již osvědčily v praxi, spočívají v tom, že se společnost rychle přizpůsobuje digitálnímu světu, který se vyvíjí závratnou rychlostí, a inspiruje zaměstnance k inovacím, odpovědnosti a vysoké produktivitě.
O co jde?
Zaprvé, lidé jsou ceněni více než procesy a efektivita, proto je kladen velký důraz na inovace, přičemž se zavádí jen malá kontrola. Lidé tak mohou rychle a efektivně plnit své úkoly bez velkých omezení.
Za druhé, velká pozornost (což považuji za nejdůležitější a níže vám řeknu proč) je věnována náboru talentovaných lidí s různými zkušenostmi. Je důležité, aby lidé uměli efektivně spolupracovat, takže klíčovým ukazatelem jsou soft skills.
Za třetí, lidé na kreativních pozicích dostávají hodně peněz. Líbila se mi autorova věta "pokud si nemůžete dovolit platit svým nejlepším zaměstnancům nejlepší peníze, propusťte ty nejhorší a využijte jejich platy". Bravo!!!! to je super.
Za čtvrté, transparentnost hraje důležitou roli v kultuře firmy. To znamená, že podle autora dokonce umožňuje každému číst finanční výkazy. Navíc zde nejsou žádné uzavřené kanceláře, což umožňuje příjemný open space. Je jasné, že aby vše fungovalo, musí existovat velká důvěra.
Zajímavost: autor říká, že chce, aby zaměstnanci sloužili FIRMĚ, ne aby se líbili MANAŽERŮM. To znamená, že zaměstnanci, kteří s něčím nesouhlasí, mohou vždy vyjádřit svůj nesouhlas. A to je podporováno.
Po přečtení této knihy mám rozporuplné pocity.
Pozitivní:
Věřím, že nejdůležitější ve všech podnicích jsou lidé. Umět si vybrat zaměstnance je pro každého vedoucího klíčová dovednost. Netflix toho využívá ve svůj prospěch a já nyní chápu, jak by to mělo ideálně fungovat. (např. okamžitě propustit, pokud vidíte, že daná osoba přináší firmě nejmenší hodnotu).
Kromě toho existuje několik velmi zajímavých bodů, které byly otevřeny mé oči a myslím, že jsou správné a pokusím se je použít v mém životě a budoucích projektech.
Negativa:
Jsem uživatelem Netflixu už velmi dlouho.A v roce 2020, kdy tato kniha vyšla, byl Netflix skutečně na vzestupu. Když se pak objevil koronavirus, všichni seděli doma a koukali na Netflix. Ale...pak to začalo sklouzávat, nastavovali si plán na nové předplatné, kterého nedosáhli, protože upřímně řečeno za poslední půlrok Netflix nevydal nic jiného cool než La Casa De Papel. můžete říct, že tam bylo omezení koronaviru, že natáčení bylo zrušeno, ale stejně už 2 měsíce přemýšlím o přechodu na HBO.
A další důležitá věc, myslím, že tato kniha byla zaměřena jako PR pro Netflix, což opravdu splnilo svůj účel. Osobně jsem se ponořila do kultury Netflixu a dokonce jsem si chtěla zapnout Netflix (který jsem už dva měsíce nezapínala) nebo si najít práci kreativního tvůrce v Netflixu a ucházet se o ni, ale pak jsem si vzpomněla, že musím napsat bakalářku.
Chci tedy říct, že to není všechno růžové a že jsem stále skeptická vůči každé firmě, jejíž šéf se rozhodne napsat knihu. Pravdivé informace, které pomohly Netflixu získat takovou popularitu, se nikdy nedozvíme. A... stačí se podívat na akcie Netflixu, které klesly na úroveň roku 2019. Netflix zřejmě nedodržel slovo a nepropustil ty nejzbytečnější zaměstnance včas, jinak bychom viděli trochu jiný obrázek, že?