Kniha je o pěti disciplínách nebo pravidlech, kterými by se každá úspěšná učící se organizace měla řídit - Osobní mistrovství, mentální modely, sdílená vize, týmové učení, systémové myšlení
5 disciplín se navzájem posilují a je nutné je neustále zlepšovat
Důležitější než učit lidi je učit lidi jak se učit
Peněžní výkon organizace může působit mylnou představu o tom jak na tom organizace je
Osobní mistrovství
Jedinec musí znát své silné a slabé stránky, které se snaží neustále zlepšovat
Pořád se chce zlepšovat, prohlubovat znalosti a zkušenosti, nikdy se nesmíří s konečným stavem, cíl je pro něj cesta
Díky tomu, že má člen neustálou potřebu se učit posouvá tím i organizaci
Pro větší růst mistrovství je dobré být v prostředí lidí, kteří se také chtějí neustále vzdělávat a posouvat
nástroje pro seberozvoj
osobní reflexe - vynahradím si čas na to co jsem udělal/a špatně a co dobře
zpětná vazba - hodnocení naší práce od někoho jiného, kdo nám to může podat objektivně
znalost praktické komunity - je časté, že problém, který řeším již v minulosti někdo řešil a proto mi s ním může pomoct
čtení - z knih lze načerpat obrovské množství užitečné teorie
praxe - díky praxi můžeme načerpané znalosti a teorii využít a tím se i nadále učit
Mentální modely
Jsou to naše představy o tom jak funguje svět
Na základě nich jednáme
Jsou utvářeny prostředím, výchovou, kulturou a zkušenostmi
Je důležité je prozkoumat a být otevřený k jejich změně, jinak nám můžou bránit v rozvoji tím, že například děláme ukvapené závěry, s tím nám může pomoci zpětná vazba
Jedinec si musí uvědomit, že informace, které získává na základě svých mentálních modelů nejsou fakta, ale předpoklady
Výhodou toho, že každý máme jiné mentální modely, je že se můžeme navzájem obohacovat
Sdílená vize
Jedná se o ideální nejčastěji nedosažitelný stav, kterého se ale členové snaží dosáhnout
Slouží k tomu aby členové organizace věděli kam směřovat
K vytvoření se spojí vize jednotlivců
Vize by měla členy organizace motivovat, dodávat jim víru a v ideálním případě pozitivně měnit jejich vztah k organizaci
S vizí musí souznít všichni členové organizace
Vize se v průběhu může měnit
Vize by měla být konkrétní
Mise = zjednodušená vize organizace
Tvůrčí napětí
srovnání mezi vizí a skutečností
mezi skutečností a vizí musí být rozdíl aby nás motivoval o tom se skutečností stále posouvat k vizi
Týmové učení
Lidé generují myšlenky, které nejsou pouze individuální
Pro kvalitní týmové učení je nutné vytvořit prostředí, kde se členové můžou učit z chyb bez toho aby byli trestáni nebo kritizováni
2 základní nástroje pro týmové učení jsou diskuze a dialog
diskuze
střet názorů, kde se každý snaží obhájit ten svůj
ideální pro učinění rozhodnutí
prioritním cílem je dojít k pravdě nebo rozhodnutí, ne vyhrát
dialog
snažíme se porozumět ostatním
pravidelný dialog tvoří lepší porozumění
sdílíme si naše mentální modely
je důležité být otevřený/á názorům ostatních
dobré je si v dialogu určit facilitátora
musí mít určitá pravidla, kterými se jeho účastníci musí řídit
účastníci se musí respektovat
Je důležité aby si členové nenechávali své myšlenky pro sebe a sdíleli je s ostatními členy
Týmové učení má velkou výhodu v tom, že když vám jiní členové organizace sdílí své řešení problémů, víte jak je v budoucnu budete řešit vy
Systémové myšlení
vnímání organizace jako celku a ne jako oddělených částí
pomáhá nám hledat pravou příčinu následků a ne řešit následky, ale řešit jak udělat by se následku příště zapříčinilo
Pro nalezení pravé příčiny problému se musí jít do hloubky a pátrat po tom jaká věc ovlivnila kterou - hledání systémových vzorců
Je důležité si uvědomit, že v organizaci je každá akce podrobena teorii chaosu, to znamená, že každá sebemenší změna může zapříčinit i ty největší změny
V dnešním světě je hodně systémů nastaveno špatně a to je brzdí
Pro plnění této disciplíny je důležitá Metanoia, ve zkratce změna myšlení
Zákony Páté disciplíny
1. Příčinou dnešních problémů je včerejší řešení
2. Čím silněji tlačíme, tím silněji systém tlačí zpět
3. Chování se zlepšuje předtím, než se začne zhoršovat
4. Snadná východiska z obtížné situace obvykle vedou zpět
5. Léčba může být horší než onemocnění
6. Rychlejší bývá pomalejší
7. Příčina a následek nemají těsnou návaznost v čase ani v prostoru
8. Malá změny mohou přinést velké výsledky – avšak oblasti, v nichž je jejich účinek nejvyšší, jsou často ty nejméně zřejmé
9. Můžete nechat vlka, aby se nažral, a koza může zůstat celé, ale ne současně
10.Když rozpůlíme slona, nedostaneme tak dva malé slony
11.Na nikoho a na nic nesvalujte vinu
Kdo by si měl tuto knihu přečíst?
Knihu bych doporučil každému jednotlivci, který je součástí jakékoliv organizace, myslím si, že když kdyby své poznatky z knihy odprezentoval ve své organizaci mohlo by to pro ni být velice přínosné
Každý kdo chce porozumět tomu o čem je předmět učící se organizace
Každý kdo se chce seberozvojově vzdělávat
Každý koho zajímá jak funguje týmové učení organizací
Každý kdo má na starosti jakýkoliv tým lidí v práci, například manažeři
ATP model
Pokud budu v budoucnu posuzovat výkon a fungování nějaké organizace nebudu hledět pouze na peněžní výsledky
Nastavím si cíle pro čtení knih, abych se každý den přibližoval k osobnímu mistrovství
Budu vyhledávat společnost lidí, kteří se chtějí neustále dále vzdělávat a zdokonalovat
vynahradím si čas na to abych zjistil co jsem udělal/a špatně a co dobře - udělám si reflexi
Začnu se více zamýšlet nad tím jestli problém, který řeším neřešil někdo v mém okruhu lidí již přede mnou
Vynahradím si čas na dialog s členy mého týmu abych lépe porozuměl naší týmové vizi
Zamyslím se nad tím jaké akční kroky můžu udělat abychom se jako tým začali nejrychleji přibližovat naší týmové vizi
Sestavím si misi
Při další diskuzi se budu soustředit na to aby byla produktivní a na konci z ní vzešel objektivní závěr
Při dialogu začnu porovnávat mentální modely členů mého týmu
Až se bude řešit další problém budu hluboce pátrat jaká je jeho prapůvodní příčina a jak zamezit tomu aby se tato příčina objevila znovu
Hodnocení: neohodnoceno
Nový komentář:
Komentáře (1):
Jonáš Plichta - 09.01.2024 - 19:33
líbí se mi jak sis z eseje vytyčil jasné věci k implementaci, jsem zvědavý jak se ti podaří zavést a co ti přinesou..?