PÁTÁ DISCIPLÍNA
Pátá disciplína je jednou ze základních knih, které by si měl přečíst každý Teampreuner. Je velmi teoreticky obsáhlá čte se pomalu. Jenže její moudrost je obohacující natolik obohacující, že po přečtení toho nemůžete litovat.
Dokonalé zvládnutí svého oboru. Neustálé dosahování nových vyšších cílů v daném odvětví. Podstatou osobního mistrovství je neustálé prohlubování své vize, pěstování vytrvalosti. Osobní mistrovsví je disciplína, která mi říká: pořád je co se učit, je potřeba zlepšovat se, učit se novým věcem a být v vytrvalý.
Tiimiakatemia, není jen o tom být dobrým podnikatelem a studentem. Učíme se tu, jak se jinak učit a co obnáší podnikání. Rozhodl jsem se, že se budu učit podnikat. Zjistím, jaké má úskalí? Co v praxi znamená podnikat.
Pro mě osobní mistrovsví rozhodnout se. Každý den zkoušet nové věci a učit se a reflektovat na svých chybách. V prostředí TAP své osobní mistrovsví piluji zatím v mnoha směrech. Příklady: Miro, Trelo, marketing, čtení, psaní esejí, reflexe, vytrvalost, disciplína, dialog, týmovost.
Naše představa o světě. Způsob, jakým vnímáme realitu. Jsou to faktory podle, kterých se rozhodujeme. V mentálních modelech jsou zakódované vzorce našeho chování.
Když jsem nastupoval na VŠ mé mentální modely byli. ,,Nevím, jak se začíná podnikat. Peníze mi přinese jen tvrdá manuální práce. Může být vysoká škola obohacující a přínosná. Je vůbec možné učit se jinak, než běžně?‘‘
Za tu krátkou dobu, co jsem součástí TAP se mé mentální modely zásadně změnili. Změnu zapříčinilo několik faktorů. Uvedu tři zásadní.
1. Tým. Nový okruh přátel/spolupracovníků, které spojuje touha dělat něco navíc, sebe vzdělávat se a podnikat.
2. Komunita. Společnost, čítající více než 50 osob, které mezi sebou má jedince schopné předávat praktické rady, zkušenosti a zajímavé kontakty. Výhodou komunity je že většina členů je ochotna si navzájem pomáhat.
3. Přímý styk s podnikáním. Zakládání družstva, zakládání bankovního účtu, notářský zápis, řešení účetnictví, první projektové vize a snaha vydělávat jinak než jako zaměstnanec.
Moje momentální mentální modely teď jsou. Touha po sebevzdělání. Chtíč učit se novým termínům, pojmům a zkušenostem z praxe a v praxi. Je možné podnikat i s málem peněz. Učení může být skutečně obohacující a zábavné. Vysoká škola je skvělá životní zkušenost. Existuje mnoho různých způsobů, jak se živit jinak než manuální prací.
Sdílená vize je motivátor pro všechny. Je to sdílená představa o budoucnosti. Bez sdílené vize není učící se organizace možná. Lidé by mohli začít upřednostňovat pouze své zájmy.
Během Cabin in the woods (striktně pracovní teambuilding) si náše družstvo KAAMOS nastavilo první týmovou vizi. Naší vizí bylo: ,,Chceme být změnou, která je vidět.‘‘ Chceme dělat věci s přesahem.
Momentálně se náš tým posunul do další vývojové fáze. Naše vize momentálně není v souladu. S každým z nás. Postavili jsem puzzle, které se všem líbí, ale neobsahuje dílky každého z nás. Teď to chceme uchopit jinak.
1. varianta: Začneme u jednotlivců a z toho poskládáme týmovou vizi. (Jednosmyčkové učení)
2. varianta: Každý člen se zamyslí a bude si klást otázku. Co mě na naši vizi motivuje? Co si v naší vizi můžu najít pro sebe? (Dvousmyčkové učení)
Týmové učení je sdílení informací mezi lidmi z různých odvětví. Cílem je někam se posunout. Mělo by obsahovat dialog i diskusi. Lidé by měli jednat jako tým a nedivergovat své zájmy. Tým by měl obsahovat jednotlivce z různých odvětví.
Příkladem týmového učení jsou TS (Training Sessions), kde se učíme pomocí dialogu a diskuse. V našem týmu jsou TS nastavená takto. Je stanovený harmonogram TS s jednotlivými tématy, které potřebujeme probrat, abychom se naučili potřebné informace ke zkouškám + probrali potřebné věci pro podnikání. Naše TS jsou doprovázené strukturovanými prezentacemi. Začínáme Orientací, kde zmiňujeme události z jednotlivých oblastí týmu. Poté mám Check-in (vstup do TS) zde vyjadřujeme, jak se momentálně cítíme, aby naši členové věděli, jakým způsobem dnes můžeme reagovat a proč tomu tak je. Další částí TS je OA (Open Agenda), slouží k řešení důležitých věcí. Nejdůležitější částí TS je část vzdělávací. Každá vzdělávací čast je jiná, příčinou je zodpovědné osoba, náplň a forma učení se. Na TS se připravuje předem, abychom mohli sdílet, co jsme se naučili. Témata probíráme dialogem, doptáváme se a prohlubujeme, diskutujeme, máme praktická cvičení. Praktická cvičení přispívají k tomu, abychom si problematiku rovnou vyzkoušeli. Ukončení TS je formou Check-out (odhlášení) slouží jako reflexe, na dané TS. Zároveň je to prostor, kdy má každý člen příležitos demokraticky se vyjádřit. Je zakázané na Chck in a Check out reagovat.
Systémové myšlení je schopnost chápat principy, funkce a struktury organizace. Vyhodnocovat a vyhledávat problémy a hledat na ně řešení. V systémovém myšlení nemyslíme lineárně, ale ve smyčkách. Příklad jednosmyčkové a dvousmyčkové myšlení.
Příkladem jednosmyčkového učení byla tvorba našeho Týmu nebo již zmíněné týmové vize.
Tvorba týmu. Definovali jsem si, jak chceme fungovat. Jak bude vypadat naše struktura. Podnikli jsme akční kroky. Vytvořili jsem si týmové role, Event manažer, Acount manažer, Team leader, HR atd. Reflektovali jsem a monitorovali, jak se komu vede. Někteří členové nebyli úplně na svém místě, proto jsme provedli změny.
Za dvousmyčkové učení považuji momentální vývojovou fázi týmu. Zamysleli jsme se. Co je potřeba změnit, abychom byli více efektivní? Následně jsme podnikli akční kroky.
1. Máme nově definované očekávaní o fungování našeho týmu. Jsme v procesu změny. Příkladem může být zrovnoprávnění členů v mini týmech. Manažer je nyní jen zodpovědná osoba za výstup jeho týmu. Všichni členové jeho týmu mu jsou rovni.
2. Komunikace infrastruktury nefungovala. Momentálně provádíme změnu. Změnou je přechod na SCRUM. Vizí je zpřehlednit pracovní nasazení jednotlivců týmu v reálném čase.