Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.12.2023

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Knihu jsem si vybral na základě doporučení od mnoha lidí z TAPu a také od paní Tiché, kterou máme na předmět Učící se organizace. Zároveň jsem si ji zvolil pro splnění podmínky zápočtu na již zmíněný předmět.


Rozlišuje se zde, jak již název napovídá, pět disciplín.

  1. Systémové myšlení
  2. Osobní mistrovství
  3. Mentální modely
  4. Sdílené vize
  5. Týmové učení

Systémové myšlení je disciplína umožňující vidět celky. Zkrátka, jak prvky fungují dohromady. Osobní mistrovství je zvláštní úrovní dovednosti, kde si neustále prohlubujeme a projasňujeme osobní vize. Mentální modely jsou hluboce zakořeněné předpoklady, zobecnění, názorné představy nebo obrazy, které ovlivňují to, jak si vynakládáme svět a jak v něm jednáme. Sdílená vize je společně sdílený obraz budoucnosti. Východiskem Týmového učení je dialog, kde společně přemýšlíme, odkládáme domněnky a předpoklady stranou. Opakem je diskuze, kde vítěz bere vše.


Naučil jsem se nový pojem metanoia, což je změna myšlení. Velice se mi líbilo podobenství o uvařené žábě, které nám dává podnět pro to, abychom zvolnili tempo a vnímali postupné procesy, které představují větší hrozby.


Jaké poučení, jsem si odnesl ze hry na distribuci piva?

  1. struktura ovlivňuje chování
  2. struktura systémů tvořenými lidmi je kvůli vzájemným vztahům jemná
  3. Pákový účinek je často důsledkem nových způsobů myšlení

Mnohem častěji jsou příčinou krizí systémů tyto systémy samé, nikoli nějaké vnější síly nebo chyby jednotlivců. Citát, který jsem si z této části poznamenal: "Setkáváme se s nepřítelem a tím nepřítelem jsme my sami."


Zákony páté disciplíny:

1.     Příčinou dnešních problémů jsou včerejší „řešení“

2.     Čím silněji tlačíme, tím silněji systém tlačí zpět

3.     Chování se zlepšuje předtím, než se začne zhoršovat

4.     Snadná východiska z obtížné situace obvykle vedou zpět

5.     Léčba může být horší než onemocnění

6.     Rychlejší bývá pomalejší

7.     Příčina a následek nemají těsnou návaznost v čase ani v prostoru

8.     Malé změny mohou přinést velké výsledky – avšak oblasti, v nichž je jejich účinek nejvyšší, jsou často ty nejméně zřejmé

9.     Můžete nechat vlka, aby se nažral, a koza může zůstat celá, ale ne současně

10.  Když rozpůlíme slona, nedostaneme tak dva malé slony

11.  Na nikoho a na nic nesvalujte vinu


Systémové myšlení

V systémovém myšlení je každý vliv, jak příčinou, tak i následkem. Skutečnost tvoří kruhy (vztahy), avšak mi vidíme přímky (akce --> reakce). Fungují zde jakési zpětnovazební smyčky, na které působí procesy, které mohou být posilující, vyvažující nebo způsobují prodlevy. Další citát z této části, který jsem si poznamenal: "Struktury, kterých si nejsme vědomi, nás spoutávají." Při řešení problému:


  1. vyvarujte se symptomatickým řešením --> mají krátkodobá řešení.
  2. Pokud narážíte na meze růstu, netlačte na růst. ale odstraňte faktory omezující růst


Osobní mistrovství

Přistupujeme k vlastnímu životu jako k tvůrčímu dílu, prožíváme život z tvořivého, nikoli reaktivního hlediska. Podstatou je osvojování a udržování tvůrčího napětí, což je napětí mezi vizí a skutečností. Jde o celoživotní disciplínu.


Mentální modely

Myšlení a dotazování nám pomáhá s našimi mentálními modely. Je důležité:



Sdílená vize

Existuje jen málo tak působivých sil jako je sdílená vize, pokud se jí vůbec nějaká jiná vyrovná. Je kormidlem v dobách krize. Pozitivní vize vs negativní vize:

1.     Dlouhodobost vs krátkodobost

2.     Energie tvoření nového vs energie předcházení něčemu

3.     Našim lidem na tom záleží vs nemohoucnost – lidem na tom nezáleží


Týmové učení

Je to proces vylaďování a rozvíjení schopnosti týmu dosahovat výsledků, po nichž členové týmu opravdu touží. Člověk začíná jako lidská bytost růst, když se plně oddá něčemu, na čem mu opravdu záleží. Při dialogu se lidé stávají pozorovateli svého vlastního myšlení.

3 základní podmínky dialogu:

o  Všichni musí odložit své předpoklady, musí je doslova brát tak jako by leželi před námi

o  Všichni zúčastnění se k sobě musí chovat jako kolegové

o  Dialog musí mít facilitátora, který bude udržovat kontext dialogu


Pár dodatečných citátů poznamenaných na konci knihy:


S učící se organizací se nyní potkávám denně v TAPu, akorát s tím rozdílem, že už vím, co si pod tím představit. Snažím se v problémech hledat kruhy (systémy) nežli přímky (akce=reakce). Popravdě mi to zatím moc nejde a nejspíš to bude tím, že je to běh na delší trať. Při dialogu na TS se snažím dodržovat základní podmínky podle této knihy jako jsou odložení předpokladů, snažím se je doslova vidět, jak autor píše, ležet přímo před sebou. Myslím na to tolik, že se méně zapojuji do dialogu, jak nad tím tak stále přemýšlím, avšak také věřím, že je to proces. Sice to nemělo, co dočinění s touto knihou, ale nedávno jsme si stanovili s naším týmem UniWave vizi a jsem rád, že splňuje pojem pozitivní vize.


Kniha mě posunula opět o krok dále. První polovina knihy byla super a dala mi hodně, z druhé poloviny knihy jsem si odnesl víc citátů než poznatků. I přesto jsem si knihu rád přečetl a doporučení této knihy od starších i paní Tiché bylo na místě.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: