Proč od 0 k 1
Nebudu začínat nějakým dojemným příběhem, proč jsem si pro “knihu o podnikání” zvolila právě od nuly k jedničce. Zkrátka jsem se poptala v naší skupině a právě od od chlapců, kteří ji také četli se mi dostalo odpovědi. Vypadala zajímavě, po obsahové stránce, tak jsem si ji koupila.
Pozitivní stránka
Hned na začátku se mi líbilo, jak autor vysvětluje, proč máme být jiní, proč jen slepě nekopírovat, to co už ve světě je, přesněji použil větu: ,,Příští Bill Gates nevymyslí operační systém, příští Larry Page nebo Sergey Brin nepřijdou s myšlenkou vyhledávače a příští Mark Zuckerberg nevynalezne sociální síť.” Je totiž jasné, že by bylo mnohem jednodušší jen vzít, to, co někdo vymyslel, ale tímto způsobem se ničemu nenaučíme, když přidáme světu něco co už je tu Xkrát posuneme tak svět od nuly k n, ale abychom svět posunuli od nuly k jedničce musíme přijít s něčím inovativním, nečím, bude tvořit nové nápady a stále je vylepšovat.
O knize
Jak jsem již zmínila autor klade velký důraz na to být jiný, inovativní a lepší, s tím jednoznačně souhlasím, líbí se mi, že to nepoužil jen jako frázy “buď jiný” ale dává k tomu různé příklady z praxe a donutí vás nad tím opravdu přemýšlet. Když už jsme u té praxe, Peter Thiel je spoluzakladatelem společnosti PayPal, často přikládá zkušenosti právě odtud, také zmiňuje a uvádí příklady od obrovských společností jako je Apple, Microsoft, Amazon, Tesla, Yahoo…
Určitě za vypíchnutí stojí také grafy, ilustrace, schéma a různé poznámky, které knihu velmi obohacují i mě jako čtenáře mile překvapily. Věděla jsem, že pro mě bude složité napsat esej nějak srozumitelně a navíc, aby nebyla na 20 stránek, tak jsem si k určitým kapitolám vypisovala pro mě ty nejpodstatnější body, které sem přiložím.
Proč lidé tajemství nevyhledávají?
Kaczynski ve svém manifestu zmiňuje, že má-li být člověk šťastný “potřebuje mít cíle, k jejichž dosažení je potřeba vyvinout úsilí, a potřebuje také alespoň některých z nich skutečně dosáhnout” cíle rozdělil do tří skupin:
Na této kapitole se mi líbilo přirovnání dnešních lidí, kteří jsou podle Unabombera v depresích právě kvůli tomu, že na nás zbyly jen lehké nebo nemožné cíle, tudíž je jejich řešení hluboce neuspokojivé.
Každá z prosperujících firem je jiná
Nejvíce mě asi zaujal příad amerických aerolinek a googlu, kterému se autor v této kapitole věnoval, tak ho sem musím napsat. Začíná otázkou “Jakou cennou firmu nikdo nebuduje? Vaše firma může klidně vytvářet velké hodnoty, ale samo o sobě nemusí být moc cenná. Znamená to, že obrovský byznys může být špatným byznysem.”
Nebudu to přepisovat přesně z knihy slovo od slova, ale zkusím to nějak zestručnit.
Jde o to, že aerolinky vyvářejí ročně hodnotu stovek milionů dolarů, ale z letenky, která v roce 2012 stála 178 dolarů měli zisk pouze 37 centů, když bychom to srovnali s google, jak sám autor v této kapitole srovnává, ten má nižší hodnotu, ale daleko víc si z ní bere.
V roce 2012 utržil 50 miliard dolarů a aeroliky 160, ale narozdíl od aerolinek si nechal 21% takže jeho marže byla více než 100 krát vyšší, než marže aerolinek. Google vydělává tolik, že jeho hodnota je 3x vyšší než všech amerických aerolinek dohromady. To všechno je kvůli tomu, že google nemá žádnou konkurenci, narodíl od aerolinek, které mezi sebou soutěží.
otázky k podnikání, abychom nezkrachovali
Jste schopni přijít s nějakou průlomovou technologii namísto pouhého postupného vylepšování?
Je zrovna teď ten správný čas rozjet daný byznys?
Začínáte s velkým podílem na malém trhu?
Máte správný tým?
Víte, jak budete váš produkt nejen vytvářet, ale i prodávat?
Bude vaše postavení na trhu udržitelné i za deset a dvacet let?
Objevili jste jedinečnou příležitost, kterou ostatní nevidí?
Většina společností zkrachovala proto, že gnorovaly jednu nebo i více z těchto sedmi otázek. Myslím, že bychom si na ně měli před aždý projektem upřímně odpovědět a zjistit tak případné nedostatky.
Závěr ATP
Naše koučka vždycky říká, že máme začínat něčím pozitivním, než začneme kritizovat, bude to pro mě v tomto případě těžké, ale pokusím se o to… Jak už jsem častokrát zmínila velmi se mi líbilo, jak autor přikládal zážitky z praxe, upozorňoval na chyby, které dělali ostatní firmy. Taky jsem v knize našla úryvky u kterých jsem si řekla “hustý” a bylo to hustý, protože jsem si to třeba nedokázala ani představit a Thiel to udělal za mě, což bylo fajn zjistit takové množství informací a nových poznatků, které jsem ani nečekala.
Už vám nebudu dál mazat med kolem pusy a konečně přejdu na to, proč jsem knihu skoro ani nedočetla. Abych to uvedla na pravou míru a vyhla se tak možnému nedorozumění, neřekla bych, že to byla nejhorší kniha, kterou jsem si mohla přečíst, určitě se najdou lidé kteří budou hltat každý řádek a přečtou si ji třeba ještě pětkrát, ale já to nebudu hrozně mi vadilo, jak byl text psaný, nejspíš to bylo tím, že v jedné stránce bylo tolik informací a příkladů, že jsem se v nich nestihla ani zorientovat, každou stránku jsem musela číst nejméně dvakrát, abych úplně pochopila, co jsem vlastně četla, nějaké stránky jsem upřímně přeskočila úplně, protože mi přišlo, že je to pořád to samé dokola. Možná je to prostě můj osobní problém, kdy nejsem na tento typ knih úplně zvyklá a příští rok se k ní třeba vrátím a budu ji zbožňovat