Od nápadu k podnikatelskému plánu
Proč jsem si knihu vybral?
Každý z nás má v hlavě nějaké nápady na projekty či podnikání, ale málo kdo je dokáže přenést na papír ve formě podnikatelského plánu nebo je dokonce zrealizoval, a to je přesně důvod, proč jsem si knihu vybral. Potřeboval jsem návod, jak si samotný plán vytvořit, jak zanalyzovat příležitosti, jejich případná rizika a následně vše uvést do praxe.
Co se v knize dozvíte?
První kapitola začíná popisem různých technik, které by nám mohly pomoct s vymyšlením nápadu k podnikání. Myšlení můžeme rozdělit na 2 druhy, a to divergentní, kde se snažíme vymyslet co nejvíce nápadů a poté konvergentní, kde už vybíráme užší kruh, kterým se budeme zabývat. Vypíchl bych metodu painstormingu, která se zaměřuje na problémy, s kterými se ať už my sami nebo lidé kolem nás potýkají. Slouží vlastně jako takové zadání pro hledání podnikatelské příležitosti. Na tu můžeme poté skvěle navázat metodou brainstormingu, kde už se snažíme vymyslet konkrétní řešení na vybrané problémy.
Ve druhé kapitole zkoumáme realizovatelnost nápadu, konkrétně jednotlivé faktory, které nám řeknou, jestli se do daného projektu pustit, či nikoliv.
Ve třetí kapitole ověřujeme, jestli by o daný projekt byl ve společnosti zájem, jestli splňujeme potřeby, které naši potenciální zákazníci mají atd. Máme více metod na vytvoření byznys plánu. První je Design Thinking, který stojí na podrobném průzkumu a identifikaci uživatelských potřeb při návrhu výrobků a služeb. Další je Lean Start up. Ten se snaží aplikovat procesy, které minimalizují rizika neůspěchu. Zároveň chce Lean Start up zapojit zákazníky do tvorby produktu/služby. Zjistíme díky tomu, jak žijí, jak jim můžeme pomoci a co nejdříve získali zpětnou vazbu.
Čtvrtá kapitola se už zaměřuje na to, jaký konkrétní byznys model pro náš podnikatelský nápad zvolit. Je to poměrně důležité téma, protože volba správného byznys modelu může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu našeho podnikání. Máme 3 základní možnosti, jak generovat příjmy:
Freemium-zákazníka nechám svůj produkt ochutnat v omezené verzi nebo po omezenou dobu zdarma a za více možností nebo delší dobu používání už si musí zaplatit
Lock-in-pro provoz daného produktu, který často sám o sobě není zas tak drahý, musí zákazník stále nakupovat nějakou jeho součást, např. náplně do tiskárny nebo kapsle do kávovary, z provozu daného produktu teprve vyděláváme
Předplatné-službu si musíme platit pravidelně, nejčastěji měsíčně, abychom měli přístup k jejímu obsahu
Pátá kapitola řeší samotný podnikatelský plán, co všechno by mělo, a naopak nemělo být jeho součástí. Měl by obsahovat rozpočet na zahájení podnikání, potenciální budoucí zisky, jestli budu podnikání sám nebo v týmu, ověření jeho potenciálu a jak výnosný může být. Důležité je zmínit, že podnikatelský plán netvořím jen pro sebe, ale i pro investory, banku nebo poskytovatele dotací.
ATP
Aktuálně máme v plánu takzvaný projektový den, kde určitě vyzkoušíme metodu painstormingu a následného brainstormingu k vymyšlení podnikatelských nápadů. Dále budeme muset sepsat podnikatelský plán a určit, jestli má daný projekt šanci na úspěch nebo je předurčen k záhubě. Ke knize se tedy budu v budoucnu určitě vracet a řídit se jednotlivými kroky zde uvedenými.